در گفتگو با متخصص تغذیه بررسی شد

چرا رژیم مدیترانه‌ ای برای ایرانی ها مناسب نیست؟

اینکه میوه و سبزی به تنهایی در درمان بیماری‌های کلیوی و قلبی مؤثر باشند تصور غلطی است. بدن ما سه‌گانه سوز است، قند، چربی و پروتئین می‌خواهد. میوه‌ها و سبزیجات فقط کربوهیدرات دارند و حضور چربی و پروتئین در این رژیم غذایی مغفول مانده است. اگر قند و چربی نباشد، پروتئینی نیز برای بافت سازی و ایمنی موجود نخواهد بود.

رژیم مدیترانه‌ای برای پیشگیری و کمک به درمان بیماری‌های غیر واگیر از جمله بیماری‌های قلبی و کلیوی بهترین رژیم غذایی است. هر کشوری باید این رژیم مدیترانه‌ای را با کشور و منطقه خود سازگار کند و ما نیز باید آن را ایرانیزه کنیم.

به گزارش همشهری آنلاین، نتایج یک مطالعه که اخیرا انجام شده نشان می‌دهد که رژیم غذایی سرشار از میوه‌ها و سبزیجات ممکن است خطر بیماری قلبی و کلیوی را کاهش دهد. بر اساس نتایج این تحقیقات، خوردن چند سیب بیشتر و گلچه‌های کلم بروکلی، خیار، موز یا لوبیا سبز واقعا ممکن است به دور نگه داشته شدن شما از پزشک به ویژه اگر مبتلا به فشار خون بالا یا در معرض خطر بیماری قلبی و کلیوی هستید، کمک کند.

دکتر منصور رضایی، متخصص تغذیه درباره اینکه آیا امکان دارد با یک رژیم غذایی میوه و سبزیجات خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و کلیوی کاهش یابد، گفت: در اینکه چنین چیزی امکان‌پذیر است یا نه، شکی نیست که با میوه و سبزیجات می‌توان خطر بیماری‌های قلبی و کلیوی را کاهش داد اما اگر واقعا ساختمان شما تنها با گچ و سیمان بالا می‌رود بدن من هم تنها با میوه و سبزی بالا می‌رود.

او در توضیح بیشتر بیان کرد: زمانی که برای ساخت یک بنا به گچ و سیمان و آجر و موزائیک و شیشه و چوب نیاز داریم، بدن هم میوه و سبزی و غلات و گوشت و لبنیات می‌خواهد. پس فقط با دو گروه غذایی بیماری‌ها بهبود پیدا نمی‌کنند. این‌ها افکار افراطی است، نظیر این افکار که گیاهخواری را در برابر گوشت خواری قرار دهیم یا خام خواری در مقابل پخت زیاد غذا تا جایی که عصاره غذای در حال طبخ به طور کامل از آن خارج شود، افراطی است و ناشی از عدم آگاهی از کیفیت و خواص مواد غذایی. به همین دلیل مصرف میوه و سبزی و در کنار آن هم گروه‌های غذایی مانند غلات، حبوبات، گوشت و لبنیات باید مصرف شود ولی با حجم کمتر. این می‌تواند راهکار درست‌تری باشد.

این متخصص تغذیه ادامه داد: اینکه میوه و سبزی به تنهایی در درمان بیماری‌های کلیوی و قلبی مؤثر باشند تصور غلطی است. بدن ما سه‌گانه سوز است، قند، چربی و پروتئین می‌خواهد. میوه‌ها و سبزیجات فقط کربوهیدرات دارند و حضور چربی و پروتئین در این رژیم غذایی مغفول مانده است. اگر قند و چربی نباشد، پروتئینی نیز برای بافت سازی و ایمنی موجود نخواهد بود.

او درباره انتشار برخی اخبار از تاثیر قابل توجه برخی رژیم‌های غذایی که مردم هم از آنها پیروی می‌کنند، عنوان کرد: این مطالب درباره رژیم‌های غذایی چه بر مبنای تحقیقات باشند و چه من درآوردی به این دلیل منتشر می‌شوند که مردم به آن‌ها علاقه دارند. به ویژه شبکه‌های اجتماعی مملو از خبرهایی درباره انواع مختلف رژیم‌های غذایی جدید و بدیع است.

با این حال نیاز بیشتری به تحقیقات بیشتر درباره تاثیر رژیم غذایی مبتنی بر میوه و سبزیجات است. یک روز خبرهایی درباره خام خواری، یک روز گیاهخواری، یک روز طب سنتی و طب مکمل. باید به یک نکته به طور خاص توجه داشته باشیم که ما به یک علت بیمار نشده‌ایم که با یک راهکار نیز خوب شویم.

تغذیه نیز تنها یک بخش از درمان است. درمان، روانشناسی، فعالیت بدنی (ورزش) و جنبه‌های دیگری از سلامت را هم در بر می‌گیرد. این است که تنها بحث خورد و خوراک در درمان مؤثر نیست و در غذا خوردن هم تنها بحث میوه و سبزی مطرح نیست.

رضایی درباره مهمترین رژیم غذایی برای درمان بیماری‌های مزمن غیر واگیر گفت: ما یکسری بیماری‌های واگیر داریم، مانند هپاتیت، سل، بیماری‌های عفونی و انگلی و ویروسی همچنین بیماری غیر واگیر مانند دیابت، فشار خون و سرطان که رژیم مدیترانه‌ای برای پیشگیری و کمک به درمان بیماری‌های غیر واگیر بهترین رژیم غذایی است.

هر کشوری باید این رژیم مدیترانه‌ای را با کشور و منطقه خود سازگار کند و ما نیز باید آن را ایرانیزه کنیم. ما اهل دریای مدیترانه‌ و کشورهایی نظیر اسپانیا، یونان و ایتالیا نیستیم که بتوانیم دقیقا از رژیم غذایی آن‌ها پیروی کنیم. ما زیتون و ماهی مانند آنچه در آن مناطق یافت می‌شود، نداریم. اما می‌توان آن را ایرانیزه کرد و الگویی از رژیم غذایی مدیترانه‌ای را برای خود برداریم تا بتوانیم از بیماری‌های غیر واگیر مانند دیابت، فشار خون و سرطان پیشگیری کنیم.

او درباره رژیم مؤثر دیگر در درمان بیماری‌های غیر واگیر نیز گفت: رژیم دش(ِDASH) نیز دیگر رژیم غذایی مناسب برای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های غیر واگیر است (DASH مخفف Dietary Approaches to Stop Hypertension که به معنای رویکردهای تغذیه‌ای برای جلوگیری از فشار خون بالا است). این رژیم غذایی برای کاهش فشار خون است اما بدون اینکه فرد خود متوجه شود وزنش نیز کم می‌شود.

رژیم‌های آسیای جنوب شرقی که در کشورهایی نظیر چین و ژاپن متداول است، نیز می‌توانند در درمان بیماری‌های غیر واگیر مؤثر باشند. رژیم‌های مبتنی بر طب هندی هم الگوهای غذایی خاص دارند که زمانی که افراد این الگوی غذایی را رعایت می‌کنند بار بیماری‌های مزمن کم می‌شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر