رافال یا تایفون؟ عربستان کدام جنگنده اروپایی را می‌خرد؟ (+عکس)

عربستان سعودی یک سفارش بزرگ شامل ۴۸ فروند جت یوروفایتر تایفون دارد، اما به نظر می‌رسد در حال بررسی ثبت خرید یک جت جنگنده بزرگ دیگر نیز باشد: رافال‌های ساخت کمپانی فرانسوی داسو.

اکنون سال‌هاست که برخی از بزرگ‌ترین واردکنندگان تسلیحات در جهان کشور‌های حوزه خلیج‌فارس بوده‌اند و پادشاهی عربستان سعودی بیش از هر کشور دیگری در این منطقه برای خرید تسلیحات نظامی هزینه کرده است.

به گزارش روزیاتو، عربستان سعودی یک سفارش بزرگ شامل 48 فروند جت یوروفایتر تایفون دارد، اما به نظر می‌رسد در حال بررسی ثبت خرید یک جت جنگنده بزرگ دیگر نیز باشد: رافال‌های ساخت کمپانی فرانسوی داسو.

این دو جت اروپایی به عنوان یک پروژه بین اروپایی شروع به کار کردند، اما اختلاف نظر باعث شد که فرانسه راه خود را رفته و به طور مستقل جت خود را تولید کرد.

رافال یا تایفون؟ عربستان کدام جنگنده اروپایی را می‌خرد؟ (+عکس)

جنگنده رافال

عربستان سعودی درخواست خود را برای 54 فروند رافال ارسال کرده است

به ادعای Army Recognition، عربستان سعودی در حال حاضر در حال بررسی گزینه خرید 52 فروند رافال است (داسو در سال‌های اخیر شاهد افزایش سفارشات خارجی برای این جت فرانسوی بوده است). رافال فرانسه به عنوان یک جت جنگنده توانمند و جایگزینی برای خرید جت‌های ساخت روسیه (که در سال‌های اخیر تا حد زیادی غیرقابل دفاع شده است) دیده می‌شود.

با این حال، به جای پیگیری قرارداد تایفون، بحث در مورد اینکه آیا عربستان سعودی به دنبال خرید رافال‌های بیشتری خواهد بود یا خیر، وجود دارد. اکتبر گذشته، La Tribune و Europe 1 گزارش دادند که عربستان سعودی درخواستی را برای “پیشنهاد قیمت” 54 فروند رافال به داسو ارائه کرده است. این سفارش به دنبال دیدار وزیر دفاع فرانسه و وزیر دفاع عربستان سعودی صورت گرفت.

رافال یا تایفون؟ عربستان کدام جنگنده اروپایی را می‌خرد؟ (+عکس)

جنگنده تایفون

تلاش برای رفع انسداد دریافت تایفون‌های یوروفایتر؟

عربستان سعودی قرارداد خرید 48 فروند تایفون یوروفایتر را ثبت کرده بود، اما بدتر شدن روابط سیاسی باعث شد آلمان در سال 2018 صادرات این جنگنده‌های مشترک به عربستان را مسدود کند. این انسداد اوایل امسال برداشته شد. برخی معتقدند که ابراز علاقه عربستان سعودی به جنگنده‌های رافال در واقع راهی برای باز کردن مسیر خرید تایفون‌ها باشد.

در واقع، آلمان حدود سه ماه پس از درخواست عربستان سعودی برای دریافت فاکتور جنگنده‌های رافال درخواستی، وتوی خود را بر روی فروش تسلیحات به مقصد پادشاهی عربستان لغو کرد. با لغو حکم قبلی آلمان، بریتانیا به طور بالقوه قادر خواهد بود یوروفایتر‌ها را به عربستان سعودی بفروشد.

با این حال، افزایش همکاری بین فرانسه و عربستان سعودی واقعی به نظر می‌رسد، و بدین ترتیب ممکن است علاقه‌ای واقعی برای تغییر مسیر به سمت رافال وجود داشته باشد (اگرچه دفتر ثبت سفارش طولانی و کمبود ظرفیت تولید رافال ممکن است برای عربستان نگران کننده باشد). یوروفایتر در حال حاضر با نرخی در حدود 10 فروند در سال تولید می‌شود، در حالی که در سال 2023 حدود 13 فروند رافال تولید شد (اگرچه این نرخ در حال افزایش است).

رافال یا تایفون؟ عربستان کدام جنگنده اروپایی را می‌خرد؟ (+عکس)

به ادعای فوربس، گزینه دیگر عربستان این است که از همسایه کوچکتر خود یعنی قطر الگوبرداری کرده و هر دوی این جنگنده‌ها را بخرد. به گزارش فلایت گلوبال، نیروی هوایی عربستان سعودی در حال حاضر 72 فروند تایفون یوروفایتر به همراه 211 فروند F-15C/S/SA و 81 فروند Tornado IDS در سرویس فعال دارد.

قطر با وجود جمعیتی در حدود 3 میلیون نفر (که کمی بیش از 300،000 نفر از آن‌ها شهروند قطری هستند)، ناوگان جت جنگنده قابل توجهی متشکل از 36 فروند F-15، حدود 36 فروند رافال و 24 فروند یوروفایتر دارد (بنابراین این احتمال وجود دارد که عربستان سعودی بتواند هم یوروفایتر‌ها و هم رافال‌ها را در اختیار داشته و مدیریت کند).

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر