۹ روز پرواز بدون توقف / گامی جسورانه به سوی آینده‌ای سبز

اولین هواپیمای هیدروژنی جهان می‌تواند ۹ روزپرواز بدون توقف جهانی انجام دهد. اما مشکل اصلی حفظ حالت هیدروژن مایع در دمای بسیار پایین، نزدیک به صفر مطلق برای کل پرواز ۹ روزه است.

هواپیمای هیدروژنی به هواپیمایی گفته می‌شود که از سوخت هیدروژنی به‌عنوان منبع انرژی استفاده می‌کند. هیدروژن را می‌توان در یک موتور جت یا نوع دیگری از موتور احتراق داخلی سوزاند یا می‌توان از آن برای تأمین انرژی یک پیل سوختی برای تولید الکتریسیته استفاده کرد.

به گزارش همشهری آنلاین، اولین هواپیمای هیدروژنی جهان می‌تواند 9 روزپرواز بدون توقف جهانی انجام دهد. اما مشکل اصلی حفظ حالت هیدروژن مایع در دمای بسیار پایین، نزدیک به صفر مطلق برای کل پرواز 9 روزه است.

هیدروژن سبز

Ateam در Les Sables-d'Olonne فرانسه به سرپرستی کاشف سوئیسی برتراند پیکارد در حال ساخت هواپیمای هیدروژنی به نام Climate Impulse هستند.
این هواپیما که Climate Impulse نام دارد برای پرواز بدون توقف در اطراف استوا در تنها 9 روز طراحی شده است که تنها از هیدروژن سبز نیرو می‌گیرد

9 روز پرواز بدون توقف / گامی جسورانه به سوی آینده‌ای سبز

هواپیماهای خورشیدی

هدف بلندپروازانه ساخت هواپیماهای هیدروژنی آن است که برای اولین‌بار جهان را با استفاده از این هواپیماها دور بزنند. تاریخ پرواز این هواپیما هم برای سال 2028 تعیین شده که قرار است آزمایش‌ها آن در سال 2026 آغاز شود.
قابل‌توجه است پیکارد به‌خاطر پروازهای پیشگام خود در سراسر جهان با بالون و هواپیمای خورشیدی به نام Solar Impulse مشهور است. با وجود این، او ادعا می‌کند هواپیماهای خورشیدی برای هوانوردی تجاری کاربردی نیستند.

مشکل حمل باتری

او می‌گوید اگر هواپیماهای بزرگ‌تری داشته باشند به باتری‌های بزرگ‌تری نیاز دارند و بخشی از انرژی آنها برای حمل باتری‌های سنگین هدر می‌رود. به عقیده پیکارد، بنابراین استفاده از هیدروژن کارآمدتر است.

اقدام اقلیمی و طراحی منحصربه‌فرد

پروژه ساخت هواپیمای هیدروژنی به‌عنوان یک ماجراجویی، اقدام اقلیمی باهدف بازگرداندن اعتماد به راهکارهای فناوری برای منافع عمومی توصیف می‌شود. هدف آن نیز نشان‌دادن پتانسیل هیدروژن سبز به‌عنوان یک منبع سوخت پایدار برای هوانوردی است.

بسیاری افراد می‌گویند شما نمی‌توانید هوانوردی را کربن‌زدایی کنید. اما پیکارد در مصاحبه‌ای با CNBC Tech: The Edge اظهار داشت Climate Impulse، این فراخوان من علیه شکست گرایی، علیه شک و تردید و علیه همه افرادی است که می‌گویند راه‌حلی وجود ندارد.

ویژگی‌های فنی منحصر

Climate Impuls ویژگی‌های فنی منحصربه‌فردی را برای دستیابی به هدف بلندپروازانه خود به نمایش می‌گذارد. هنر مفهومی برای Climate Impulse یک انحراف چشمگیر از شبح آشنای هواپیماهای معمولی را نشان می‌دهد.

پیکارد تاکید می کند این هواپیما اساساً در اطراف مخازن هیدروژن ساخته خواهد شد.

طراحی متمایز

طراحی متمایز این هواپیما شامل یک غلاف مرکزی کوچک برای خلبانان است که توسط دو مخزن بزرگ هیدروژن مایع احاطه شده است. یک بال نازک و منفرد این اجزا را به هم متصل می کند. هر تانک نیز یک ملخ و یک دم در جلو دارد که به پیشرانه و پایداری کمک می کند.

9 روز پرواز بدون توقف / گامی جسورانه به سوی آینده‌ای سبز

چالش های فنی در ساخت و ساز

با وجود این، مانع اصلی حفظ هیدروژن مایع در دمای بسیار پایین، نزدیک به صفر مطلق، در طول پرواز 9 روزه است.

رافائل دینلی که بر طراحی و ساخت Climate Impulse نظارت می‌کند، می‌گوید: چالش بزرگ تکنولوژیکی، ساختن یک هواپیما در اطراف دو مخزن هیدروژن مایع است که در دمای 253- درجه سانتی‌گراد نگهداری می‌شوند و موتورهای الکتریکی را از طریق سلول‌های سوختی تأمین می‌کنند.
برای این کار، تیم موردنظر روی ایجاد مخازن حرارتی کار منحصربه‌فردی کرده است که می‌تواند وضعیت سوخت را در طول کل پرواز حفظ کند.

فناوری پیشرفته

ساخت‌وساز Climate Impulse به‌شدت بر مواد و فناوری‌های پیشرفته متکی است. برای این کار، این پروژه با شرکت علمی Syensqo برای توسعه این سیستم‌های پیشرفته همکاری کرده است.

الهام کادری، مدیرعامل Syensqo نیز می‌گوید: ما از این که بخشی از این پرواز نهایی، یک سفر بدون توقف و بدون انتشار در سراسر جهان (سفر) با سوخت هیدروژن سبز هستیم، هیجان‌زده هستیم.

تقویت هوانوردی سبزتر

به گزارش سایت Interestingengineering انتظار می‌رود تکمیل هواپیمای Climate Impulse دو سال طول بکشد. این موضوع به دنبال دو سال تحقیق، توسعه و طراحی فشرده توسط تیمی تحت حمایت ایرباس و کپجمینی صورت می‌گیرد.

با وجود همه این چالش‌ها، تیم Climate Impulse امیدوار است همه چیز طبق برنامه و برنامه آنها پیش برود.

درحالی‌که جهان با نیاز فوری به کاهش انتشار کربن دست‌وپنجه نرم می‌کند، Climate Impulse گامی جسورانه به‌سوی آینده‌ای سبزتر برای هوانوردی برمی‌دارد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر