با بدترین نوشیدنی‌های حاوی کلسترول آشنا شوید

کلسترول، ماده‌ای است که به طور طبیعی توسط کبد تولید می‌شود و نقش‌های اساسی در بدن ایفا می‌کند، اما کلسترول بد خیلی زیاد می‌تواند منجر به انسداد عروق، افزایش خطر زوال عقل، حمله قلبی و سکته شود.

 رژیم غذایی نقش مهمی در افزایش سطح کلسترول دارد و برخی از نوشیدنی‌ها به عنوان مقصر اصلی آن شناخته می‌شوند که در ادامه به آن می‌پردازیم.

نوشیدنی‌های شیرین شده با شکر

به گزارش آنا، نوشابه و سایر نوشیدنی‌های گازدار عموما به عنوان نوشیدنی ناسالم شناخته می‌شوند، اما علاوه بر آن می‌توانند بر سطح کلسترول نیز تأثیر منفی بگذارند. این به دلیل متابولیسم قند اضافی بدن، به ویژه فروکتوز است که به دلیل کم هزینه بودن، مقادیر زیادی از آن در این نوشیدنی‌ها یافت می‌شود.

به گفته کارشناسان تغذیه، زمانی که ما کالری را از طریق این نوشیدنی‌ها مصرف می‌کنیم، کبد انرژی اضافی را به طور متفاوتی پردازش می‌‌کند و منجر به تولید کلسترول جدید می‌شود.

نوشیدن فروکتوز مضرتر از خوردن آن است زیرا سریعتر وارد جریان خون می‌شود و منجر به تجمع سریعتر و بیشتر کلسترول می‌شود.

مصرف بیش از حد الکل نیز می‌تواند مجموع سطح کلسترول را افزایش دهد، چرا که الکل در کبد تجزیه می‌شود و سپس در قالب کلسترول بازسازی می‌شود.

روغن نارگیل و شیر نارگیل

روغن نارگیل و شیر نارگیل سرشار از چربی های اشباع شده هستند که بدن، آن‌‌ها را به کلسترول تبدیل می‌کند. مشاوران تغذیه توصیه می‌کنند که باید کمتر از 30 گرم چربی اشباع شده در روز مصرف شود، کما اینکه روغن نارگیل 86 درصد چربی اشباع‌شده دارد که یک سوم بیشتر از کره است.

شیر نارگیل نیز سرشار از چربی اشباع شده است و یک قوطی 66 گرمی آن دو برابر مقدار توصیه شده روزانه است.

در حالی که روغن نارگیل اغلب سالم تلقی می‌شود، اما متخصصان توصیه می‌کنند باید از آن به مقدار کم استفاده کرد و به جای آن از روغن‌های غیراشباع مانند روغن زیتون یا آفتابگردان استفاده کنید.

با این حال، شواهد در مورد تأثیر روغن نارگیل بر سطح کلسترول متفاوت است، برخی از مطالعات نشان می‌دهد که این روغن هم کلسترول خوب و هم کلسترول بد را بیشتر از روغن‌های دیگر افزایش می‌دهد، در حالی که برخی دیگر نشان می‌دهند که ممکن است با روغن زیتون هم رده باشد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان