نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی اقتصادهای بزرگ جهان + نمودار

بانک جهانی می گوید که نسبت ۱۵ درصدی مالیات به تولید ناخالص داخلی، برای رشد اقتصادی و کاهش فقر حیاتی است. یک مطالعه ۱۰ ساله تخمین زده است که سرانه تولید ناخالص داخلی برای کشورهایی که به آستانه ۱۵ درصد رسیده اند، ۷.۵ درصد بیشتر از زمانی است که چنین امکانی وجود نداشت.

در نمودار زیر، اقتصادهای بزرگ جهان بر اساس نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی آنها رتبه بندی شده است. نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی، درآمد مالیاتی یک کشور را نسبت به اندازه اقتصاد آن اندازه گیری می کند.

نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی اقتصادهای بزرگ جهان + نمودار

چرا درآمد مالیاتی یک کشور مهم است؟

به گزارش روزیاتو، نسبت بالاتر نشان دهنده مالیات بیشتر و درآمد بیشتر دولت در مقایسه با تولید اقتصادی است. در همین حال، نسبت پایین تر نشان دهنده بار مالیاتی سبک تر نسبت به اندازه اقتصاد است.

کشورهای اتحادیه اروپا جمع آوری مالیات را درک می کنند

کشورهای اروپایی برخی از بالاترین درآمدهای مالیاتی را نسبت به اقتصاد خود در جهان دارند.

در میان کشورهای عضو گروه 20، سه اقتصاد برتر از نظر نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی، همگی متعلق به اتحادیه اروپا هستند و چهارمین (بریتانیا)، در سال 2020 از این گروه خارج شد.

نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی اقتصادهای بزرگ جهان + نمودار

نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی اقتصادهای بزرگ جهان + نمودار

هشت کشور از 10 کشور برتر در این رتبه بندی، کشورهای با درآمد بالا در طبقه بندی بانک جهانی هستند. در مقابل، تنها دو کشور با درآمد متوسط در گروه 20، هند و اندونزی، در سه رتبه آخر قرار دارند.

بانک جهانی می گوید که نسبت 15 درصدی مالیات به تولید ناخالص داخلی، برای رشد اقتصادی و کاهش فقر حیاتی است. یک مطالعه 10 ساله تخمین زده است که سرانه تولید ناخالص داخلی برای کشورهایی که به آستانه 15 درصد رسیده اند، 7.5 درصد بیشتر از زمانی است که چنین امکانی وجود نداشت.

چین یکی از بهترین نمونه ها برای این پدیده است که در آن درآمدهای مالیاتی قبل از رشد قابل توجه سرانه تولید ناخالص داخلی این کشور در دهه 2000، افزایش یافت.

البته در این مورد استثناهایی وجود دارد. عربستان سعودی و سایر صادرکنندگان ثروتمند نفت (امارات متحده عربی، کویت، برونئی) نسبت های پایین تری دارند. به این دلیل که نیازی به تامین هزینه های دولت از طریق مالیات ندارند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان