رانندگی در آینده: چگونه بلاک‌چین صنعت خودرو را متحول می‏‏‌کند

پوست‌‌اندازی غیرمتمرکز خودرو

شماره روزنامه: ۶۰۷۹ تاریخ چاپ: ۱۴۰۳/۰۵/۲۴ ...

صنعت خودرو در حال تحول اساسی است و فناوری بلاک‌چین این پتانسیل را دارد که کارآیی و تولید ارزش را در کل بخش، از تولید کارخانه‌‌‌ای خودروهای جاده‌‌‌ای گرفته تا سوپراسپرت‌‌‌های مسابقات اتومبیل‌رانی، افزایش دهد.

همان‌طور که پیچیدگی صنعت خودرو همچنان در حال رشد است؛ زنجیره‌های تامین پیچیده، مقررات سختگیرانه و ظهور خودروهای برقی و خودران، روش‌های سنتی مدیریت برای این چالش‌‌‌ها دیگر ناکافی هستند و تقاضای فزاینده‌‌‌ای برای راه‌‌‌حل‌‌‌های مشتق شده از بلاک‌چین در صنعت خودرو به وجود آمده است.

فوربس در گزارش خود می‌‌‌نویسد افزایش قابل توجهی برای اشتقاق بلاک‌چین در صنعت خودرو در نظر گرفته شده است که پیش‌‌‌بینی می‌شود از 468 میلیون دلار در سال 2023 به 672 میلیون دلار در سال 2024 افزایش یابد و تا سال 2032 به بیش از 7.3 میلیارد دلار برسد. راه‌‌‌حل‌‌‌های مبتنی بر بلاک‌چین ردیابی و مدیریت تراکنش‌‌‌های پولی، توافق‌‌‌نامه‌ها و سوابق را تسهیل می‌‌‌کنند تا صاحبان صنایع برای کسب درآمد از خدمات و انتقال تجربیات حمل و نقل راه راحت‌‌‌تری داشته باشند.

پیش‌‌‌بینی این رشد تصاعدی، با نرخ رشد مرکب سالانه 34.9 درصد، نشان‌دهنده تاثیر تحول‌‌‌آفرین فناوری بلاک‌چین در صنعت خودرو است.

علاوه بر این، فناوری بلاک‌چین با بهبود مدیریت زنجیره تامین، کاهش هزینه از طریق بهبود کارآیی و تضمین انطباق و امنیت در صنعت تولید خودرو، ارزش بیشتری را در سمت عرضه ارائه می‌‌‌کند.

بهبود مدیریت زنجیره تامین با فناوری بلاک‌چین

هوگو فیلر، کارآفرین فناوری و یکی از بنیان‌گذاران Minima می‌‌‌نویسد فناوری بلاک‌چین با ارائه سوابق به اشتراک گذاشته شده و بدون دستکاری و قابل دسترسی برای همه ذی‌نفعان، مدیریت زنجیره تامین را متحول خواهد کرد. این شفافیت تضمین می‌‌‌کند که هر بخش و جزء را می‌توان از مبدا تا مقصد ردیابی کرد و بدین‌ترتیب ناکارآمدی‌‌‌ها و آسیب‌‌‌پذیری‌‌‌ها را از بین برد.

به عنوان مثال، در سال 2009، تویوتا با فراخوان‌ 8.1 میلیون خودرو به دلیل معیوب بودن پدال گاز با هزینه‌ای حدود 2 میلیارد دلار مواجه شد. فقدان مکانیسم‌‌‌هایی برای ردیابی تامین‌‌‌کنندگان مسوول مانع از شناسایی خودروهای آسیب‌‌‌دیده شد و در نتیجه میلیاردها دلار برای تویوتا هزینه داشت.

فناوری بلاک‌چین می‌تواند با ارائه دید و قابلیت ردیابی جامع از چنین بحران‌‌‌هایی جلوگیری کند و به شرکت‌ها این امکان را می‌دهد تا هر رویداد یا تراکنش را در یک دفتر کل امن، تغییرناپذیر و توزیع شده ثبت کنند.

اگر فناوری بلاک‌چین در آن زمان برای تویوتا در دسترس بود، بلاک‌چین می‌توانست پاسخی هدفمند به بحران را با هر جزء و محصول قابل ردیابی، با فراخوان محصول و جبران خسارت به‌طور موثر امکان‌‌‌پذیر کند. یک نظرسنجی از کارگران زنجیره تامین نشان داد که بیش از یک سوم کاهش هزینه را به عنوان مزیت اصلی استفاده از بلاک‌چین ذکر کردند. علاوه بر این، با نظارت و تایید مواد و اجزای سازنده، یک سیستم مدیریت زنجیره تامین مبتنی بر بلاک‌چین، ثبت دقیق منشأ را تضمین می‌‌‌کند و امکان ردیابی کل تاریخچه یک محصول، از مبدا تا مکان فعلی آن را فراهم می‌‌‌کند.

ردیابی دقیق قطعات همچنین می‌تواند به شناسایی تقلب و جلوگیری از ورود قطعات تقلبی به زنجیره تامین کمک کند. بلاک‌چین را می‌توان از طریق حسگرهای تعبیه شده در اجزا یا برچسب‌‌‌های شناسایی فرکانس رادیویی متصل (RFID) و حتی کدهای QR ایمن به‌روز کرد.

تضمین انصاف و رعایت در مسابقات اتومبیل‌رانی

حصول اطمینان از انصاف و انطباق در ورزش‌‌‌های اتومبیل‌رانی یکی دیگر از زمین‌‌‌هایی است که در آن پیاده‌‌‌سازی فناوری بلاک‌چین می‌تواند درخشان باشد. برگزارکنندگان مسابقه باید اطمینان حاصل کنند که همه شرکت‌‌‌کنندگان به نحو احسن از قوانین سختگیرانه پیروی می‌‌‌کنند تا مسابقه عادلانه برگزار شود. تعادل عملکرد (BoP) یک مکانیسم نظارتی است که برای برابر کردن پتانسیل عملکرد خودروهای رقیب طراحی شده است و از برابری بین وسایل نقلیه اطمینان حاصل می‌‌‌کند.

در مسابقات اتومبیل‌رانی، «تعادل عملکرد» تغییرات و ‌‌مشخصات سازنده‌ها مانند اسب بخار، وزن و آیرودینامیک را در نظر می‌گیرد. با ثبت مشخصات و تنظیمات خودرو در یک بلاک‌چین، مقامات مسوول برگزاری مسابقات می‌توانند به سرعت رعایت قوانین را تایید کنند و نیاز به بازرسی‌‌‌های گسترده پس از مسابقه را کاهش دهند که در حال حاضر منجر به ساعت‌‌‌ها انتظار برای اعلام برنده می‌شود. فناوری بلاک‌چین همچنین امکان نظارت مستمر بر انطباق را در طول مسابقات، شناسایی و رسیدگی سریع به انحرافات برای حفظ یکپارچگی رقابت فراهم می‌‌‌کند.

علاوه بر این، دسترسی به گزارش‌های داده‌های امن و دقیق در طول مسابقه برای مهندسان مسابقه ضروری است. فناوری بلاک‌چین تضمین می‌‌‌کند که تمام داده‌های جمع‌آوری‌‌‌شده ایمن و بدون تغییر هستند و مهندسان را قادر می‌‌‌سازد تا معیارهای عملکرد را در زمان واقعی تجزیه و تحلیل کنند و تنظیمات استراتژیک لازم را انجام دهند.

به عنوان مثال، شرکت Minima با فناوری Influx برای پیاده‌‌‌سازی فناوری بلاک‌چین برای تجزیه و تحلیل داده‌های همزمان مک‌لارن آرتورا GT4 در طول مسابقه آزمایشی همکاری کرد. ‌‌Race Lab، یکی از پنج تیمی که با مک‌لارن GT4 در مسابقات قهرمانی GT بریتانیا مسابقه می‌دهند، یک ردیاب داده مبتنی بر بلاک‌چین را برای ثبت پارامترهای داده‌های متعدد، از جمله زمان جرقه‌‌‌زنی خودرو، فشار ترمز، فشار روغن، دمای موتور، زاویه فرمان و موقعیت دریچه گاز و دنده نصب کرده است.

فیلر معتقد است این نخستین قدم در راه استفاده از فناوری بلاک‌چین در صنعت موتور اسپرت بود. این امر به ویژه در محیط‌‌‌های مسابقه‌‌‌ای با ریسک بالا اهمیت دارد، جایی که حتی تغییرات کوچک نیز می‌تواند تاثیر قابل‌‌‌توجهی بر عملکرد داشته باشد و نیاز به اعتماد به دقت و امنیت داده‌ها بسیار مهم است.

غلبه بر چالش‌‌‌ها و خطرات در پیاده‌‌‌سازی بلاک‌چین

در حالی که فناوری بلاک‌چین مزایای قابل توجهی را ارائه می‌دهد، البته که بدون چالش نیست. پیاده‌‌‌سازی راه‌‌‌حل‌‌‌های بلاک‌چین نیازمند تغییر طرز فکر بسیاری از بازیگران صنعت خودرو و به خصوص مسوولان برگزاری مسابقات تخصصی است. پذیرش فناوری جدید مستلزم استخدام مجموعه‌های مهارتی جدید و بازآموزی نیروی کار موجود برای اتخاذ فناوری جدید و روش‌های نیروی کار و بازآموزی است.

هزینه‌های اولیه ممکن است قابل توجه باشد که شامل ارتقای زیرساخت فناوری اطلاعات، سخت‌افزار سیستم‌های جدید و توسعه نرم‌افزار می‌شود. هزینه اولیه پیاده‌‌‌سازی زیرساخت بلاک‌چین در سیستم‌‌‌ها و فرآیندهای موجود می‌تواند پیچیده باشد و نیاز به سرمایه‌‌‌گذاری بیشتر در منابع دارد.

با این حال، صرفه‌‌‌جویی در هزینه‌ها و کارآیی طولانی‌‌‌مدت به دست آمده از بلاک‌چین، می‌تواند هزینه‌های اولیه را جبران کرده و پوشش دهد، زیرا این تغییر پارادایم، تمایل به دور شدن از روش‌های سنتی و غیرفعال شده عملیات را به سمت چارچوب‌‌‌های شفاف‌‌‌تر و مشارکتی‌‌‌تر ضروری می‌‌‌کند. به عقیده فیلر، شرکت‌ها باید خود را با فناوری‌‌‌های جدید تطبیق دهند وگرنه منسوخ می‌شوند؛ بدین‌ترتیب پیشگامان در این زمینه مزیت قابل‌‌‌توجهی خواهند داشت، بنابراین بهتر است که تمامی بازیگران از پتانسیل این فناوری آگاه شوند. انقلاب بلاک‌چین می‌تواند کل بخش را بازتعریف کند.

ماهیت غیرمتمرکز بلاک‌چین نیز پیچیدگی‌‌‌های عملیاتی خود را دارد. حفظ به‌‌‌روزرسانی‌‌‌ها، وصله‌های امنیتی و حل مشکلات در سراسر یک شبکه توزیع‌‌‌شده از گره‌ها می‌تواند چالش برانگیز باشد. با این وجود، با افزایش پذیرش بلاک‌چین در صنعت خودرو، بسیاری از این چالش‌‌‌ها احتمالا کاهش خواهند یافت. پروتکل‌‌‌های قوی، مدل‌های حاکمیتی و ظهور راه‌‌‌حل‌‌‌های بلاک‌چین در سطح سازمانی می‌توانند به غلبه بر موانع اولیه کمک کنند. مزایای بلندمدت بهبود کارآیی، شفافیت و صرفه‌جویی در هزینه، فناوری بلاک‌چین را به فناوری قانع‌کننده‌ای برای بخش خودروسازی تبدیل کرده است تا به صورت استراتژیک کاوش و اجرا شود.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان