کدام کشورها سوخت‌های فسیلی بیشتری مصرف می‌کنند؟ جایگاه ایران + نمودار

چین و ایالات متحده مسئول تقریباً نیمی (۴۷%) از مصرف جهانی سوخت‌های فسیلی هستند.

مصرف سوخت‌های فسیلی در سال 2023 به رکوردهای جدیدی دست یافت. این افزایش، علی‌رغم رشد جهانی در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر، عمدتاً ناشی از افزایش مصرف زغال سنگ و نفت در چین بود.

در مجموع، گاز، نفت و زغال سنگ 81.5% از ترکیب انرژی جهانی را در سال گذشته تشکیل دادند، که نسبت به 82% در سال 2022 کاهش اندکی را نشان می‌دهد. نمودار زیر 12 کشوری که در سال 2023، بیشترین مصرف سوخت‌ های فسیلی را داشتند، نشان می‌دهد.

کدام کشورها سوخت‌های فسیلی بیشتری مصرف می‌کنند؟ جایگاه ایران + نمودار

نیمی از مصرف جهانی سوخت‌ های فسیلی متعلق به چین و ایالات متحده بود

به گزارش روزیاتو، چین و ایالات متحده مسئول تقریباً نیمی (47%) از مصرف جهانی سوخت‌های فسیلی هستند.

کدام کشورها سوخت‌های فسیلی بیشتری مصرف می‌کنند؟ جایگاه ایران + نمودار

در سال 2023، چین 140 اگزاژول سوخت فسیلی مصرف کرد که معادل تقریباً 5.8 میلیارد تن زغال سنگ سخت است. ایالات متحده با 76 اگزاژول در رتبه دوم قرار گرفت، در حالی که هند با 35 اگزاژول در جایگاه سوم ایستاد.

اگزاژول (EJ) یک واحد اندازه‌گیری انرژی است که برابر با یک کوینتیلیون (10^18) ژول می‌باشد و برای اندازه‌گیری مقادیر بسیار بزرگ انرژی استفاده می‌شود.

در سال 2023، مصرف نفت خام برای اولین بار از 100 میلیون بشکه در روز فراتر رفت و تقاضا برای زغال سنگ نیز از رکورد سال قبل پیشی گرفت.

چین همچنان بزرگترین مصرف‌کننده زغال سنگ است و 56% از مصرف جهانی را به خود اختصاص می‌دهد که یک رکورد جدید برای این کشور محسوب می‌شود. علاوه بر این، در سال 2023، مصرف زغال سنگ هند برای اولین بار از مجموع مصرف اروپا و آمریکای شمالی پیشی گرفت.

این آمار نشان می‌دهد که علی‌رغم تلاش‌های جهانی برای کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی و افزایش استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر، همچنان سوخت‌های فسیلی نقش مهمی در تأمین انرژی جهان ایفا می‌کنند. این موضوع بر اهمیت چالش‌های پیش روی جامعه جهانی در مسیر گذار به انرژی‌های پاک را آشکار می‌کند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر