همه یاران رییس جمهور در معاونت علمی

پس از انتخابات ریاست جمهوری امسال حسین افشین با حکم رئیس جمهور به سمت معاونت علمی رئیس جمهور منصوب شد.

در دولت چهاردهم حسین افشین سکان هدایت معاونت علمی ریاست جمهوری را به دست گرفته است. پیش از او کدام چهره‌ها در این معاونت عهده‌دار مسئولیت بوده‌اند؟
 
به گزارش خبرآنلاین، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری که در دولت نهم بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی شکل گرفت، با هدف حمایت و تقویت فعالیت‌های علمی و پژوهشی نخبگان کشور و همزمان با دومین دوره ریاست جمهوری احمدی‌نژاد در سال 1385 آغاز به فعالیت کرد. 
 
نخستین معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری صادق واعظ‌زاده بود. او استاد تمام گروه قدرت دانشکده مهندسی برق دانشگاه تهران و دانشگاه علم و فرهنگ است. واعظ‌زاده که از سال 2005 عضو ارشد انجمن بین‌المللی مهندسین برق و الکترونیک IEEE است، همچنین عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و از اولین روسای بنیاد ملی نخبگان است‌. واعظ‌زاده بیش از 130 مقاله پژوهشی در مجلات و کنفرانس های داخلی و خارجی چاپ و ارائه و همچنین مقالاتی در زمینه مدیریت فناوری تالیف کرده است.
 
او منتخب جهاد دانشگاهی در شورای عالی انقلاب فرهنگی, رئیس شورای مرکزی جهاد دانشگاهی‌, عضو شورای عالی برنامه ریزی در وزارت فرهنگ و آموزش عالی وقت و معاون دانشجویی این وزارتخانه بود. او از سال 1378 تا 1381 نیز مشاور برنامه‌ریزی و توسعه وزیر فرهنگ و آموزش عالی و از سال 1378 تا 1384 عضو هیئت امنای جهاد دانشگاهی بوده است.
 
واعظ‌زاده در سال 1388 از سمت خود استعفا داد؛ البته او دلیل استعفای خود را بیان نکرد اما احمدی‌نژاد با درخواست او موافقت و نسرین سلطان‌خواه را به عنوان معاون علمی و فناوری خود منصوب کرد.

تنها زنی که معاون ریاست جمهوری شد

نسرین سلطان‌خواه که کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترای ریاضیات خود را از دانشگاه صنعتی شریف اخذ کرده است، از 1388 تا پایان کار دولت دهم معاون علمی و فناوری و همچنین رئیس بنیاد ملی نخبگان و پیش از معاونت، رئیس مرکز امور زنان و خانواده بود.
 
سلطان‌خواه که عضو شورای اسلامی شهر تهران بود، از اعضای هیئت علمی و هیئت امنای دانشگاه الزهرا، مدرس دانشگاه صنعتی شریف، مدیر گروه ریاضی دانشگاه الزهرا، عضو کمیسیون برنامه وبودجه و مسئول کمیته درآمدزایی دومین دوره شورای اسلامی شهر تهران، همچنین عضو شورای سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش، عضو بسیج اساتید، مشاور رییس جمهوری و عضو کمیته داوری طرح های تحقیقاتی ملی دانشگاه شریف بوده است. 
 
او در دوران مدیریت خود در گزارشی به کمسیون آموزش مجلس شورای اسلامی به فعالیت بیش از60 کانون دانش و صنعت اشاره کرد و گفت که ایران در عرصه مختلف نانو تکنولوژی و بیوتکنولوژی دستاوردهای زیادی را کسب کرده است؛ همچنین بر تبدیل ارتباط دانشگاه با صنعت به ارتباط دانش و صنعت به عنوان رویکرد اصلی خود در این معاونت تأکید می کرد.

سورنا ستاری، جوان‌ترین عضو کابینه دولت

با روی‌کار آمدن دولت یازدهم، حسن‌روحانی پس از انتخابات در سال 1392 سورنا ستاری را به سمت معاونت علمی و فناوری خود منصوب کرد. سورنا ستاری که لقب جوان‌ترین عضو کابینه دولت یازدهم را به خود اختصاص داد؛ تا کنون موفق به ثبت دو اختراع داخلی و خارجی شده است، او بیش از 50 مقاله علمی و پژوهشی در نشریات داخلی و خارجی منتشر کرده و 14 جلد کتاب تالیف کرده است. او در دولت دوازدهم نیز معاونت فناوری بود و تا آن زمان، ریاست بنیاد ملی نخبگان را بر عهده داشت.
 
ستاری در کارنامه خود، سابقه ریاست هیات امنا پارک فناوری پردیس، ریاست هیات امنا صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور و عضویت هیات امنا موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی را دارد. او همچنین رئیس پژوهشگاه صنعت نفت، مدیرعامل سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت کشور، ریاست پژوهشکده نانو تکنولوژی و پژوهشگاه صنعت نفت و رئیس گروه انرژی موسسه مطالعات بین المللی انرژی بوده‌است.
 
سورنا ستاری فعالیت خود را تا ریاست جمهوری ابراهیم رئیسی ادامه داد اما پس از یکسال استعفا کرد. اکو ایران در آن زمان نوشت:«موضوع کناره‌گیری ستاری از حضور در دولت رئیسی یا انتخاب جایگزین او در جایگاه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، بارها مطرح شده بود و آخرین بار در خردادماه امسال، نام محمدرضا حسنی آهنگر فرمانده دانشگاه جامع امام حسین (ع) به  عنوان گزینه جایگزین او مطرح بود.» 
 
علی‌رغم این گمانه‌زنی‌ها در پی استعفای سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، ابراهیم رئیسی در حکمی روح‌الله دهقانی فیروزآبادی را به عنوان سرپرست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری خود منصوب کرد.

فیروزآبادی، استاد نمونه دانشگاه شریف

روح‌الله دهقانی فیروزآبادی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری خود را از دانشگاه صنعتی شریف اخذ کرده، عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف و استاد دانشکده مهندسی هوافضا است. او با بیش از 100 عنوان مقاله در مجلات معتبر علمی؛ استاد نمونه آموزشی و استاد نمونه پژوهشی دانشکده هوافضای دانشگاه صنعتی شریف است. در کارنامه او تأسیس و مدیریت پردیس نوآوری و مرکز تحقیقات شهید مقدم، همچنین مدیریت مرکز رشد آن را در حوزه علم و فناوری در کارنامه خود دارد.

افشین به معاونت فناوری رفت

پس از انتخابات ریاست جمهوری امسال حسین افشین با حکم رئیس جمهور به سمت معاونت علمی رئیس جمهور منصوب شد. در بخشی از حکم رئیس جمهوری خطاب به حسین افشین آمده است: «امید است با اتکال به خداوند متعال و در چارچوب قانون اساسی، اهداف سند چشم‌انداز و سیاست‌های کلی مصوب مقام معظم رهبری(مدظله العالی) با رعایت منشور اخلاقی کارگزاران دولت چهاردهم و تعامل با هیئت محترم وزیران در تحقق اهداف دولت و حل مشکلات کشور مجدانه بکوشید.»
 
در پی این حکم، امروز سه‌شنبه 23 مرداد 1403، با حضور محمدرضا عارف معاون اول رئیس جمهور در ساختمان معاونت علمی و فناوری مراسم تودیع و معارفه افشین برگزار شد. 
 
همه یاران رییس جمهور در معاونت علمی
 
حسین افشین متولد 1359 تخصص خود را در رشته مهندسی مکانیک - تبدیل انرژی اخذ کرده است. از استادان دانشگاه صنعتی شریف است و ریاست پژوهشکده علوم و فناوری‌های انرژی، آب و محیط زیست را برعهده داشت. او عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی مکانیک است و سابقه حضور در مرکز پژوهش‌های مجلس را دارد.
 
حسین افشین از اساتید دانشگاه شریف است؛ او مقالات بین‌المللی و داخلی بسیاری منتشر کرده که حول محور موضوعات زیر است:
 
مهندسی: 39 درصد (77 عدد)
 
فیزیک و نجوم: 18 درصد (35 عدد)
 
مهندسی شیمی: 9 درصد (18 عدد)
 
علوم زیست‌محیطی: 9 درصد (18 مقاله)
 
علم مواد: 7 درصد (14 مقاله)
 
زمین و علوم سیاره‌ای: 6 درصد (11 مقاله)
 
انرژی: 6 درصد (11 مقاله)
 
شیمی: 4 درصد (8 مقاله)
 
علوم کامپیوتر: 2 درصد (4 مقاله)
 
ریاضی: 2 درصد (3 مقاله)
 
لازم به ذکر است که بیشترین تعداد مقالات بین‌المللی حسین افشین در همکاری با دانشگاه‌های آمریکا نوشته شده است.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر