ماجرای دنا چیست؟ یک پارک ملی که قرار است تکه‌پاره شود! گرفتن تصمیمات عجیب در آخرین روزهای ریاست بر سازمان محیط زیست (فیلم)

منطقه حفاظت شده دنا گیاهان و جانوران متنوعی دارد. بیشتر از هزار گونه گیاهی و حدود ۱۷۰ گونه جانوری در آن شناسایی شده‌اند. حیوانات در حال انقراض یا در معرض خطری مانند پلنگ در این منطقه زندگی می‌کنند.

عصر ایران ــ مدتی است واگذاری مدیریت بخشی از پارک ملی دنا به اصفهان خبرساز شده و بعضی اهالی کهکیلویه و بویراحمد برای اعتراض به خیابان آمده‌اند. آنها می‌گویند دنا هویت ماست و به این واگذاری اعتراض دارند.

گزارش را این‌جا ببینید

پارک ملی و منطقه حفاظت شده دنا پارکی است که بخشی از آن در استان اصفهان و بخش دیگر در استان کهکیلویه و بویر احمد است. سال‌ها است اداره محیط زیست استان کهکیلویه و بویر احمد مدیریت کل این پارک را بر عهده دارد اما حالا سازمان محیط زیست یک مصوبه تصویب کرده تا مدیریت چند هزار هکتار از پارک ملی دنای شمالی یعنی بخشی که در اصفهان است به خود این استان واگذار شود. 

منطقه حفاظت شده دنا گیاهان و جانوران متنوعی دارد. بیشتر از هزار گونه گیاهی و حدود 170 گونه جانوری در آن شناسایی شده‌اند. حیوانات در حال انقراض یا در معرض خطری مانند پلنگ در این منطقه زندگی می‌کنند، بنابراین حفظ و نگهداری از آن نیاز به توجه ویژه دارد. اگر مدیریت در این منطقه یکپارچه نباشد، خطرات زیادی آن را تهدید خواهد کرد.

نبود مدیریت یکپارچه ساز و کار حفاظت را دچار اختلال می‌کند. به خصوص که محیط زیست مرز ندارد و با مرزهای استانی نمی‌توان برای آن تصمیم گرفت. بنابراین باید مدیریت در دست یک استان باشد، یا فقط اصفهان و یا فقط کهکیلویه و بویراحمد. علاوه بر  آن نگرانی دیگری هم وجود دارد. دنا منشا رودهای زیادی است و حالا فعالان محیط زیست نگرانند که مافیای آب به این رودها چشم داشته باشد. 

ساخت سدهایی مانند ماندگان و خرسان 3 حالا مدت‌ها است در دستور کار قرار دارد. ماندگان قرار است روی رود ماربر در قسمت شمالی دنا در استان اصفهان ساخته شود. تجهیزات آن هم آورده شده و به نظر می‌رسد ماشین‌آلات مشغول کارند. یک نکته در این میان وجود دارد که استان اصفهان با خشکسالی مواجه است و نیازمند آب است. این موضوع نگرانی‌ها را درباره مدیریت اصفهان بر منطقه دنا زیاد می‌کند. گرچه بعضی فعالان محیط زیست می‌گویند تصمیم‌ها برای ساخت سد در استان‌ها گرفته نمی‌شود، بلکه نهادهای کشوری تصمیمات نهایی را می‌گیرند. و حالا سوال این است که آیا واقعا پای مافیای آب در کار است؟

سال 98 مدیرکل وقت محیط زیست کهکیلویه و بویر احمد نامه‌ای به سازمان محیط زیست نوشته و در آن گفته مشکل مالی دارد و با عشایر محلی دعواهای حقوقی داشته و محیط بان هم کم دارد، بنابراین می‌خواهد مدیریت را به اصفهان واگذار کند. نامه‌ای که کمی عجیب به نظر می‌رسد چراکه مدیرکل می‌توانست به جای واگذاری مدیریت، درخواست کمک کند. 

بعد از آن نامه، شورایعالی محیط زیست جلسه‌ای برگزار می‌کند که به گفته معاون سازمان محیط زیست، مسوولان کهکیلویه و بویراحمد در آن شرکت نکردند. حالا مسوولان در کهکیلویه می‌گویند در جلسه شرکت نکرده‌اند چون نمی‌خواسته‌اند این واگذاری اتفاق بیفتد. استاندار اصفهان هم گفته در بخش شمالی دنا مشکلات اجتماعی وجود دارد و از واگذاری مدیریت این بخش به اصفهان استقبال کرده. نمایندگان مردم استان کهکیلویه و بویراحمد هم گفته‌اند اجرای مصوبه فعلا متوقف شده. حالا دولت جدید باید هر چه زودتر تکلیف این مصوبه را روشن کند. آن هم در شرایطی که به نظر می‌رسد عده‌ای سعی دارند یک مطالبه محیط زیستی را به یک دعوای قومی تبدیل کنند.  در اعتراض‌ها گفته می‌شود دنا هویت ماست و آن را به استان مجاور نمی‌دهیم این در حالی است که بخش مورد نظر از لحاظ استانی متعلق به استان اصفهان است و به نظر می‌رسد دعوای قومی در این میان بی معنا است. به نظر می‌رسد افرادی در میان اعتراض‌کنندگان وجود دارند که نمی‌دانند دقیقا برای چه چیزی اعتراض می‌کنند و با این کار فقط به اختلافات قومی و استانی دامن می‌زنند. اختلافاتی که می‌تواند خواسته اصلی را به حاشیه ببرد و یک مطالبه محیط زیستی را به دعوایی قومی تبدیل کند. دعوایی که در نهایت نفعی برای منطقه حفاظت شده دنا ندارد.

 

 

 

ویدئوهای دیدنی دیگر در کانال های آپارات و یوتیوب عصر ایران 👇👇👇 کانال 1 aparat.com/asrirantv کانال 2 aparat.com/asriran کانال 3 youtube.com/@asriran_official/videos
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر