۲۷ جمله مثبت که هر والدینی باید به کودک خود بگوید

به فرزندتان بگویید که از او سپاسگزار هستید، این عبارت به افزایش عزت نفس او کمک می‌کند و باعث می‌شود بداند برای او و کارهایی که انجام می‌دهد ارزش قائل هستید.

به عنوان والدین مهم است که به زبانی که در قبال کودک از آن استفاده می‌کنیم توجه داشته باشیم، زیرا هرآنچه می‌گوییم می‌تواند تأثیر ماندگاری روی کودک بگذارد. در این میان موارد خاصی وجود دارد که هر والدینی باید اطمینان حاصل کند در ارتباط با فرزند خود از آنها استفاده می‌کند.

به گزارش روزیاتو، در ادامه به برخی نکات مثبت که والدین باید به فرزند خود بگویند می‌پردازیم.

1. از تو ممنونم

به فرزندتان بگویید که از او سپاسگزار هستید، این عبارت به افزایش عزت نفس او کمک می‌کند و باعث می‌شود بداند برای او و کارهایی که انجام می‌دهد ارزش قائل هستید.

2. از وقت گذراندن با تو لذت می‌برم

با گفتن این عبارت به کودکتان به او می‌آموزید که تلاش و نیت ارزشمند است. همچنین به فرزندتان کمک می‌کند تا احساس کند خواستنی است و شما پذیرای او هستید.

3. همه ما اشتباه می‌کنیم

شکست را برای فرزندتان عادی کنید. اشتباهات اتفاق می‌افتند و این به معنی وجود چیزی ذاتاً منفی در ما نیست. به فرزندتان بیاموزید که همه ما در این مورد با هم یکسان هستیم.

4. تو برایم خاص هستی

فرزند شما مدام در حال رشد است و چیزها و احساسات جدیدی را تجربه می‌کند. وقتی ویژه بودن جایگاهش برای شما را به او یادآور می‌شوید به او کمک می‌کنید تا احساس مهم بودن کند.

5. به تو اعتماد دارم

اعتماد برای کودکان و بزرگسالان به یک اندازه ضروری است. این که به فرزندتان بفهمانید که به او اعتماد دارید، باعث می‌شود احساس کند فضای امنی دارد که در آن می‌تواند مشکلات یا نگرانی‌های خود را در صورت نیاز به اشتراک بگذارد.

6. داری در … بهتر می‌شوی

گفتن این جمله به فرزندتان نشان می‌دهد که به او توجه می‌کنید. همچنین به او کمک می‌کند تا رشد درون خود و مهارت‌ها و توانایی‌هایش را تشخیص دهد.

7. روز خوبی داشته باشی!

آرزوی یک روز خوب برای فرزندتان یک جمله ساده و در عین حال تاثیرگذار است. این به کودک نشان می‌دهد که در پایه‌ای‌ترین سطح نیز به او اهمیت می‌دهید و چیزهای خوبی برایش می‌خواهید.

8. بگذار درباره‌اش فکر کنم

این عبارت جایگزینی برای «نه» گفتن مستقیم است و به کودکان می‌آموزد که واقعیت‌های یک موقعیت خاص را تجزیه و تحلیل و ارزیابی کنند و سپس به یک تصمیم آگاهانه برسند.

9. اینجا چه اتفاقی افتاده؟

به جای سرزنش کردن یا نتیجه‌گیری عجولانه، این می‌تواند سوال بسیار خوبی باشد. به فرزندتان اجازه دهید مهارت‌های صداقتش را تمرین کند و آنچه را که اتفاق افتاده به طور خلاصه بیان کند.

10. متاسفم

وقتی برای چیزی مقصر هستید، خوب است که آن را بپذیرید و در ازای آن یک عذرخواهی واقعی بکنید.

11. تمرین‌هایت دارد نتیجه می‌دهد

گفتن این موضوع نشان‌دهنده ارتباط بین تمرین و نتیجه است و به کودک این امکان را می‌دهد که بداند کاری که انجام داده مفید یا موفق بوده است.

12. چطور این کار را کردی؟

پرسیدن این سوال به کودک کمک می‌کند که متوجه شود تنها رسیدن به هدف مهم نیست و توجه به فرآیند انجام کار نیز مهم است.

13. امروز چه اتفاق جالبی در مدرسه افتاد؟

جویا شدن در مورد زندگی فرزندتان نشان می‌دهد که به او اهمیت می‌دهید و روی او سرمایه‌گذاری کرده‌اید. چه چیزی بزرگ باشد یا کوچک، شما آنجا هستید تا گوش کنید. مهم است که در زندگی فرزندتان نقش داشته باشید.

14. امروز برای چه چیزی سخت تلاش کردی؟

این یک نقطه شروع عالی برای مکالمه است که به بچه‌ها کمک می‌کند با نگاهی انتقادی در مورد کارهای چالش برانگیز که در آن روز انجام داده‌اند و نتایجی که به دست آورده‌اند فکر کنند.

15. مطمئنم که می‌توانی انجامش بدهی

کودکان ممکن است خودشان را باور نداشته باشند، بنابراین شنیدن اینکه شما می‌گویید می‌توانند کاری را انجام دهند، به آنها کمک می‌کند تا شجاعت پیدا کنند و هر کاری را که در دست دارند انجام دهند. شما می‌توانید از بهترین ورزش‌ها برای تقویت اعتماد به نفس کودکان استفاده کنید.

16. تو تصمیم بگیر!

با گفتن این عبارت کودک را مسئول قرار می‌دهید. زمانی که بخش عمده زندگی شما توسط والدینتان هدایت می‌شود، بچه بودن می‌تواند سخت باشد. بنابراین، گاهی اوقات، قدرت تصمیم گیری‌های کوچک را به کودک خود بدهید و شکوفایی‌اش را تماشا کنید.

17. در این مورد چه احساسی داری؟

به جای اینکه از فرزندتان بپرسید آیا احساس خاصی را تجربه می‌کند یا نه، یک سوال کلی‌تر بپرسید: «در این مورد چه احساسی داری؟» این به کودک نشان می‌دهد که به موضوع اهمیت می‌دهید و در عین حال به او فضا می‌دهید تا به احساسات خود برچسب بزند.

18. من آماده شنیدنم

این عبارت به فرزند شما یادآوری می‌کند که در کنار او هستید، زمان لازم برای گوش دادن به حرف‌هایش را دارید و این کار را بدون قضاوت انجام خواهید داد.

19. دوستت دارم

هر کودکی می‌خواهد بداند که دوستش دارند. مطمئن شوید که به طور منظم به فرزندتان بگویید که چقدر برایتان مهم است و چقدر دوستش دارید.

20. تو باعث می‌شوی که بخندم

این یک عبارت ساده است اما احتمالاً فرزندتان را بسیار خوشحال می‌کند. وقت گذاشتن برای برجسته کردن آنچه در او شما را خوشحال می‌کند، لبخند را بر لبان او می‌آورد.

21. نظرت مهم است

این به فرزند شما نشان می‌دهد که خودش و نظرش اهمیت دارد. کودکان ممکن است گاهی اوقات احساس کنند که دیده نمی‌شوند یا به دلیل سنشان به آنها گوش داده نمی‌شود، بنابراین آنها را با این یک جمله توانمند کنید.

22. حق با تو بود

از این اعتراف نترسید. این نشان می‌دهد که شما متواضع هستید و می‌توانید به اشتباه خود اعتراف کنید.

23. سوال خوبی است

فرزندتان را تأیید کنید و هنگامی که یک سوال روشنگرانه یا خوب می‌پرسد این را به او اطلاع دهید. این کار به آنها می‌آموزد که تفکر انتقادی ارزشمند و قابل قدردانی است.

24. تو را همان‌طور که هستی می‌پذیرم

عشق والدین به فرزندشان باید بدون قید و شرط باشد. همیشه این موضوع را با فرزندتان به اشتراک بگذارید.

25. تو عضو مهمی از این خانواده هستی

فرزندتان را تأیید کنید و به او بگویید که بخش مهمی از خانواده است. چه یک فرزند یا پنج فرزند دارید، به کودکان بگویید که منحصر به فرد، خاص و ارزشمند هستند.

26. من به تو ایمان دارم

از سنین پایین، یادآوری این نکته به کودکان که به آنها اعتقاد دارید، می‌تواند تفاوت قابل توجهی در کمک به آنها برای غلبه بر ترس‌ها ایجاد کند. دنیا می‌تواند مکانی ترسناک باشد، به‌ویژه برای بچه‌ها. بنابراین دانستن اینکه یک بزرگسال قابل اعتماد به آن‌ها اعتقاد دارد، می‌تواند به آن‌ها قدرت دهد تا با اعتماد به نفس با چالش‌ها روبرو شوند و بر آن‌ها غلبه کنند.

27. دیدم که خیلی تلاش کردی

اذعان به اینکه فرزندتان سخت تلاش می‌کند می‌تواند به او کمک کند که دیده شود. اگرچه ممکن است در کاری عالی نباشد، اما اینکه اجازه بدهید ارزش تلاش کردن را بداند به ساخت روحیه انعطاف‌پذیر در او کمک می‌کند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر