ویژه‌های مشرق/

هر اصلاح‌طلبی که از کابینه انتقاد کند چپ ناب نیست/ سونامی مخالف خوانی‌های اصلاح طلبان با پزشکیان چه اهدافی دارد؟

یکی از انتقادات جدی اصلاح طلبان میانه رو به سهم خواهان و نیروهای رادیکال آن است که آنان تایید صلاحیت و رای آوری پزشکیان را محصول تحریم انتخابات مجلس تعریف کرده‌اند.

سرویس سیاست مشرق- در میان انبوهی از گزارش‌ها و تیترهای خبری، در یک بسته کامل با نام «ویژه‌های مشرق» شما را در جریان مسائل مهم و اثرگذار از نگاه روزنامه‌های کشور قرار می‌دهیم.

در این ویژه‌نامه، نگاهی به آخرین مواضع جناح‌های سیاسی و تحولات مهم داخلی، خارجی، اوضاع اقتصادی و اجتماعی کشور انداخته می‌شود که مخاطبان بامطالعه آن به رهیافت‌های مهم، نکات و تأملات از سیر وقایع اثرگذار دست خواهند یافت، در این بخش با ما همراه باشید.

**********

روزنامه‌های امروز چهارشنبه 24 مردادماه در حالی چاپ و منتشر شد که واکنش پزشکیان به انتقادات از کابینه پیشنهادی، دعوت پزشکیان به صبر و انتظار، وحشت از خونخواهی در خانه عنکبوت و شتاب خروج مهاجران افغان در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.

روزنامه اصلاح طلب هم میهن با اشاره به انتقادات اصلاح طلبان و حامیان این جریان از کابینه پیشنهادی رئیس جمهور را موج سونامی طور مخالف خوانی ارزیابی کرده و نسبت به بیان مطالبی از جنس پشیمانی و نومیدی انتقاد کرد.

این روزنامه با بیان اینکه پس از معرفی کابینه چهاردهم توسط رئیس‌جمهوری به مجلس شورای اسلامی، هنوز جوهر مهر و امضای پزشکیان بر پای نامه خشک نشده بود، سیل انتقادات بی‌محابا به راه افتاده و موج عظیم مخالف‌خوانی، سونامی‌طور در فضای شبکه‌های اجتماعی طنین‌انداز شد، می نویسد:

این حجم از مخالف‌خوانی حقیقتاً بهت‌آور و غیرمنتظره بود. در فرهنگ عمومی و بافت و ریشه‌های تربیتی ما به‌واسطه آموزه‌های تاریخی و مذهبی نگاه صفر و صدی همواره جاری و ساری بوده که از آن با نگاه افراطی و تفریطی هم یاد می‌شود. تاریخ ما مملو از واکنش‌های تند و هیجانی در گستره فرهنگی و اجتماعی و حال این روزها سیاسی است که به لطف شبکه‌های اجتماعی نیز دامن گسترانیده و چنین بازخوردهایی رقم می‌خورد.

بنابر تاکید این روزنامه، هنوز 20روز از تنفیذ رئیس دولت نگذشته و او با تیم قبلی مشغول رتق‌وفتق امور است و در اولین گام کابینه را خوب یا بد! به مجلس معرفی کرده است که عده‌ای از پشیمانی و یأس و ناامیدی سخن می‌گویند؛ حال آنکه نه دیکته‌ای نوشته شده و نه خطی نگاشته که درست و غلط آن را بگیریم!

روزنامه هم میهن همچنین در گزارشی به نقل از یکی از فعالان سیاسی نوشت:

کابینه پیشنهادی غیرقابل تحمل نیست و با اینکه ممکن است 100 درصد آن اصلاح‌طلب نباشند اما نوعی هماهنگی در کابینه وجود دارد، به نوعی پزشکیان دنبال این بود که با نهادهای دیگر حاکمیت دچار تضاد نشود. بالاخره افراد معرفی‌شده باید از مجلس رای اعتماد بگیرند و باید بتوانند با سایر قوای کشور کار کنند. هم مهین همچنین تصریح می کند، اصلاح طلبان باید ا این موضوع را مورد توجه قرار داده و هضم کنند که کابینه‌ای که از آن به عنوان «کابینه وفاق» نام برده می‌شود، بسیار متفاوت از کابینه‌ای حزبی است که 100 درصد اعضای آن متعلق به یک تشکیلات باشند.

رئیس جمهور منتخب این روزها به شدت از سوی سهم خواهان تحت فشار بوده و این مساله باعث نگرانی های عمیقی میان حامیان وی و اصلاح طلبان میانه رو شده است.

بر اساس احصاء صورت گرفته از مطالب بیان شده در رسانه های اصلاح طلب، سهم خواهان که به «مجاهدین شنبه» معروفند بخشی از همان اصلاح طلبان ساختاری می باشند که از انتخابات مجلس شورای تا انتخابات ریاست جمهوری 1403 در تضاد به روزنه گشایان بوده و تحریم انتخابات را توصیه می کردند

یکی از انتقادات جدی اصلاح طلبان میانه رو به سهم خواهان و نیروهای رادیکال آن است که آنان تایید صلاحیت و رای آوری پزشکیان را محصول تحریم انتخابات مجلس تعریف کرده و از این رو برای خود اعتبار و منزلتی در دولت جدید قائل هستند.

در این میان اما نیروهای میانه رو، پیروزی پزشکیان را محصول شخصیت خود وی و حرکت وی در چهارچوب های نظام ارزیابی می‌کنند!

روزنامه اصلاح طلب همدلی خطاب به اصلاح طلبان منتقد کابینه پزشکیان نوشت که باید این درک را داشت که سیاست ورزی در میدان عمل با فضای مجازی زمین تا آسمان فاصله دارد، این روزنامه با اشاره به ضرورت عملگرایی در عرصه سیاست در خصوص کابینه پیشنهادی رئیس جمهور نوشت:

غیرمنطقی نیست اگر پزشکیان برای عبور از چالش مجلس، دست به انتخاب‌های متفاوتی زده باشد. سیاست‌ورزی در میدان عمل با کنش‌گری در فضای مجازی از زمین تا آسمان فاصله دارد.

همدلی با اشاره به اینکه برای حل مشکلات تعامل با سایر نهادها باید مورد تاکید قرار گیرد، تصریح کرد، نمی‌توان با چشم بستن بر روی واقعیت‌های موجود انتظار داشت پزشکیان بدون تعامل با نهادهای قدرت بر مشکلات فائق آید؛ دلسوزان کشور بیشتر از هر زمانی دریافته‌اند فضای فعلی، فضای تقابل و نزاع سیاسی نیست و برای حل مشکلات باید از برخی انتظارات کوتاه آمد.

به باور این روزنامه، اگر به سه ماه پیش برگردیم انتصاب بسیاری از مدیرانی که امروز نسبت به آنها نقد داریم، آرزویی دست نایافتنی بود. بهتر است به جای ناامید کردن جامعه و فشار بر دولت پزشکیان، با مطالبه‌گری و نه سهم‌خواهی، رئیس جمهور را در این مسیر سخت حمایت کرد؛ کمتر آدم حتی مخالفی نسبت به صداقت پزشکیان شک دارد، حال که او عزم جدی برای تعامل با ارکان قدرت در جهت تغییر در وضع مردم دارد، باید اختلافات و انتظارات را کنار گذاشت و او را یاری کرد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر