شاید دو چهره معرفی شده از سوی پاستور رای نیاورند

بهبود وضعیت ۴ وزیر پیشنهادی

شماره روزنامه: ۶۰۸۰ تاریخ چاپ: ۱۴۰۳/۰۵/۲۵ ...

این 4 وزیر از دید نمایندگان عراقچی، ظفرقندی، صالحی‌امیری و فرزانه صادق هستند که 3 نفر از دید سیاسی زیر ذره‌بین قرار دارند و صادق وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی نیز به دلیل سوابق مورد انتقاد است. از روز دوشنبه جلسات کمیسیون‌های تخصصی مجلس با وزرای پیشنهادی برای بررسی برنامه‌ها، اهداف و دیدگاه‌های وزرای پیشنهادی دولت آغاز شد. پس از حضور وزرا در کمیسیون‌ها بعضا نام برخی دیگر از وزرای پیشنهادی مطرح شد که با چالش مواجه هستند و در این بین نام میدری، مومنی و پاک‌نژاد شنیده می‌شود.  تاکنون اما تنها در کمیسیون انرژی به عنوان کمیسیون تخصصی، در خصوص وزیر پیشنهادی نفت رای‌گیری شده است. غلامرضا دهقان، عضو کمیسیون انرژی با اشاره به حضور محسن پاک‌نژاد وزیر پیشنهادی نفت در جلسه روز گذشته کمیسیون انرژی، گفت: پاک‌نژاد شرایط عمومی را داشت، اما در دفاع از برنامه‌های خود نتوانست برنامه مورد نظر کمیسیون را ارائه دهد و در پایان بعد از رای‌گیری نیز نتوانست نظر کمیسیون را جلب کند و از 23 نفر تنها 7 نفر به ایشان رای مثبت دادند.

احمد جباری دبیر کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به موکول شدن جمع‌بندی این کمیسیون درباره وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی به جلسه سوم که صبح روز پنج‌شنبه برگزار می‌شود، اظهار کرد: وزیر پیشنهادی در کمیسیون شرایط خیلی بدی ندارد و کمیسیون بنا دارد که ان‌شاءالله همکاری کند. همچنین سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس نظر اعضای این کمیسیون به وزیر پیشنهادی علوم و برنامه‌هایش را مثبت ارزیابی کرد. آن‌طور که سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اعلام کرده است وزیر پیشنهادی آموزش‌وپرورش با اکثریت آرا توانسته موافقت اعضای کمیسیون تخصصی آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی را کسب کند. این در حالی است که نظر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مورد وزیر پیشنهادی امور خارجه نیز هنوز اعلام نشده، اما در گفت‌وگوهایی که با نمایندگان عضو این کمیسیون شده آنها اعلام کردند که عراقچی گفته است که «برجام دیگر قابل احیا نیست».

قرار بود کمیسیون امنیت در پایان شب گذشته برای چهار وزیر پیشنهادی اطلاعات، کشور، خارجه و دفاع رای‌گیری کنند. برخی از کمیسیون‌های دیگر همچون کمیسیون اقتصادی نیز رای‌گیری در مورد وزرا را به شب چهارشنبه موکول کردند. اگرچه برخی از اصولگرایان به دلیل مسائل سیاسی از ظفر‌قندی وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان انتقاد می‌کنند، اما علیرضا مرندی طی نامه‌ای به وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از او حمایت کرد که به نظر می‌رسد این حمایت در رای اعتماد به وزیر پیشنهادی تاثیر مثبت داشته باشد. فراکسیون انقلاب اسلامی نیز قرار است هفته آینده نظر خود درباره 19 وزیر پیشنهادی کابینه چهاردهم را بعد از رای‌گیری در مورد هر وزیر پیشنهادی در فراکسیون اعلام کند. این در حالی است که هنوز برنامه فر‌اکسیون مستقلین برای اعلام نظر در مورد وزرای پیشنهادی مشخص نیست. از شنبه جلسات علنی مجلس شورای اسلامی به صورت دو شیفت برای بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی دولت چهاردهم آغاز می‌شود و تا چهارشنبه ادامه خواهد داشت.

 وضعیت 4چهره جنجال‌برانگیز

احمد انارکی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» به آخرین وضعیت وزرای پیشنهادی اشاره کرد و گفت: میدری از بدنه وزارتخانه است و حیف است که به وزارتخانه راه نیابد. وضعیت او در حال حاضر بهتر از قبل است. او در خصوص عراقچی، صالحی‌امیری و ظفرقندی اظهار کرد: به نظر می‌رسد که این افراد رای بیاورند. اما به دلیل برخی مسائل سیاسی مخالفت‌هایی به این گزینه‌ها مطرح می‌شود که باید دید مخالفان چه تصمیمی می‌گیرند.  این نماینده مجلس با اشاره به نامه مرندی در مورد ظفرقندی گفت: تاثیرگذار است و به نظر می‌رسد وضعیت ظفرقندی خوب است. انارکی در مورد رای منفی کمیسیون انرژی به وزیر پیشنهادی نفت، اظهار کرد: تنها کمیسیون انرژی اهمیت ندارد، بلکه نظر نمایندگان در صحن مجلس مهم است. او در عین حال تاکید کرد: به نظر می‌رسد 2 تا 3 وزیر پیشنهادی نتوانند از مجلس رای اعتماد بگیرند، اما مشخص نیست این افراد چه کسانی خواهند بود. به هر حال وزرای پیشنهادی از فیلترهای بسیاری عبور می‌کنند و نباید مسائل 20 سال پیش را مطرح کرد.

 چه کسانی کار سختی دارند؟

سید مرتضی محمودی، نماینده تهران در مجلس که پس از تقدیم فهرست وزرای پیشنهادی در روز یکشنبه در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» اعلام کرده بود که 5 وزیر برای کسب رای اعتماد راه سختی پیش‌رو دارند، بعد از حضور وزرا در کمیسیون تخصصی نظرش چندان تغییر نکرده است و می‌گوید: پیش از این هم اعلام کردم که کار برخی از وزرای پیشنهادی سخت است. نمی‌توان به صورت صد‌درصدی گفت که کدام وزیر پیشنهادی رای می‌آورد و کدام وزیر می‌افتد. فضای مجلس فضای پیش‌بینی نیست. سلایق مختلف در مجلس دارای فراکسیون و تشکل‌هایی هستند. با این حال در روز رای‌گیری و براساس نطق‌هایی که می‌شود، ارتباطاتی که گرفته می‌شود، اسناد و مدارک، توجیهات و اصلاحات در برنامه‌ها، گفتارها و شنیدارهایی که صورت می‌گیرد ممکن است رای نمایندگان تغییر کند.

او پیش‌بینی کرد که درصد بالایی از وزرای پیشنهادی رای اعتماد می‌گیرند و تاکید کرد: نمایندگان قصد تعامل سازنده و همکاری همه‌جانبه با دولت را دارند. بنابراین با وجود رعایت خطوط قرمز، ضعف‌ها، قوت‌ها و برنامه‌های وزرای پیشنهادی، نمایندگان سعی می‌کنند بدون مته به خشخاش گذاشتن کار دولت را تسهیل کنند و به نظر می‌رسد با رویکرد در نظر گرفتن شاخص‌های رهبر انقلاب و کمک به دولت، بیش از 80 درصد وزرا از مجلس رای اعتماد می‌گیرند. اما همان‌طور که پیش از این گفتم در مورد 3 تا 4 وزیر شبهه وجود دارد. برخی از وزرا در کمیسیون‌ها در حال رفع بعضی از شبهات و اعتماد‌سازی هستند، اما با وجود برخی مسائل پیرامون تعدادی از وزرای پیشنهادی که به سوابق سیاسی‌شان و عملکردشان در سال‌های گذشته و مسائلی همچون «فتنه» و... بر می‌گردد، حساسیت‌هایی را ایجاد کرده است.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: البته برخی از وزرا در حوزه کارشناسی، فنی و تخصصی دارای ضعف‌های چشم‌گیری هستند، بنابراین برخی از وزرا به دلیل مسائل تخصصی امکان دارد که رای اعتماد نگیرند. سعی نمایندگان در کمیسیون‌ها این است که بیشترین تعامل، گذشت و چشم‌پوشی را با وزرا نسبت به مسائلی که می‌توان از کنار آنها عبور کرد، داشته باشند. اما از کنار برخی مسائل نمی‌توان به راحتی گذشت بنابراین پیش‌بینی‌ام این است که هفته آینده در مورد 3 تا 4 موردی که از ابتدا گفتم و ممکن است که افراد آن متفاوت باشند؛ چالش‌هایی وجود داشته باشد و کار سختی پیش‌رو دارند.

محمودی در پاسخ به این پرسش که نسبت به گفت‌وگوی روز یکشنبه نظرتان در مورد معرفی وزرای پیشنهادی تغییر کرده است، تصریح کرد: نظرم حول و حوش همان افراد است اما برخی از وزرا به دلیل مباحث تخصصی با چالش روبه‌رو هستند. بهتر است که نام این وزرا را اعلام نکنم چون دفعه پیش نیز برخی از دوستان بر من خرده گرفتند. از برخی از وزرای پیشنهادی به راحتی نمی‌توان عبور کرد. به هر حال در مورد 3 تا 4 نفر حساسیت وجود دارد. او با اشاره به نظر کمیسیون انرژی نسبت به وزیر پیشنهادی نفت، گفت: انتقاداتی به تخصص وزیر پیشنهادی نفت مطرح است و این دید فارغ از نگاه سیاسی وجود دارد.

ایشان سابقه درخشانی در وزارت نفت ندارد و دوستان فراکسیون مستقلین نیز بعضا در مورد کارآمدی وزیر پیشنهادی نفت ان‌قلت دارند. البته شبهه‌ای هم در مورد ایشان مطرح شده و آن ادامه راه آقای زنگنه و همفکری با ایشان است که همین امر موجب شده رای لازم را در کمیسیون انرژی نیاورد. این عضو کمیسیون کشاورزی در مورد وزیر پیشنهادی کار نیز اظهار کرد: آقای میدری رای کمیسیون اجتماعی را کسب کردند، اما با چالش عمومی در صحن مجلس روبه‌رو هستند چون رای کمیسیون تاثیرگذار است، اما تمام‌کننده نیست. میدری در حال رفع شبهات است و باید دید در صحن مجلس چه اتفاقی می‌افتد.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر