هیدروژن ناجی صنعت کشتیرانی در برابر تغییرات آب‌وهوایی می‌شود؟

پروژه کشتی هیدروژنی MV Sea Change یک قدم مهم در جهت کاهش انتشار کربن از صنعت کشتیرانی است. با ادامه توسعه و بهبود فناوری‌های مرتبط با تولید هیدروژن، می‌توان امیدوار بود که استفاده از این سوخت پاک‌تر به کاهش اثرات زیست محیطی و مقابله با تغییرات آب و هوایی کمک کند.

 اولین کشتی مسافربری تجاری جهان با نیروی هیدروژن به تازگی در خلیج سانفرانسیسکو آغاز به کار خواهد کرد. این پروژه بخشی از تلاش‌های بزرگ‌تر برای کاهش استفاده از سوخت‌های فسیلی و کاهش انتشار کربن است. هدف این برنامه، جایگزینی کشتی‌های دیزلی با کشتی‌های پاک‌تر و سازگار با محیط زیست است.

جزئیات کشتی هیدروژنی

به گزارش یورونیوز، کشتی کاتاماران 21 متری به نام MV Sea Change قادر است تا 75 مسافر را بین اسکله 41 و پایانه کشتی در مرکز شهر سانفرانسیسکو جابجا کند. این سرویس از 19 ژوئیه به مدت شش ماه به صورت رایگان در دسترس خواهد بود تا به عنوان بخشی از یک برنامه آزمایشی عملکرد خود را نشان دهد.

این کشتی می‌تواند حدود 550 کیلومتر را طی کند و برای مدت 16 ساعت بدون نیاز به سوخت‌گیری کار کند. انرژی مورد نیاز آن از پیل‌های سوختی تامین می‌شود که با ترکیب اکسیژن و هیدروژن، الکتریسیته تولید می‌کنند و تنها آب به عنوان محصول جانبی منتشر می‌کنند.

به گفته مقامات، این فناوری می‌تواند به پاکسازی صنعت کشتیرانی کمک کند که تقریباً 3 درصد از کل انتشار گازهای گلخانه ای جهان را تولید می‌کند. این میزان کمتر از خودروها، کامیون‌ها، راه‌آهن یا هوانوردی است اما همچنان زیاد است و در حال افزایش است.

اهمیت این فناوری

مقامات کالیفرنیا این پروژه را به عنوان گامی مهم در کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای از صنعت کشتیرانی معرفی کرده‌اند. جیم وندرمن، رئیس سازمان حمل و نقل اضطراری آب منطقه خلیج سانفرانسیسکو، اظهار داشت که موفقیت این پروژه می‌تواند به گسترش استفاده از کشتی‌های هیدروژنی در ناوگان‌های مختلف در آمریکا و سایر نقاط جهان منجر شود.

سازمان بین المللی دریانوردی که کشتیرانی تجاری را کنترل می‌کند، می‌خواهد انتشار گازهای گلخانه‌ای خود را تا اواسط قرن به نصف کاهش دهد.

از آنجایی که انتشار سوخت‌های فسیلی همچنان جو زمین را گرم می‌کند، دولت بایدن به هیدروژن به عنوان منبع انرژی برای وسایل نقلیه، تولید و تولید برق روی آورده است. این کشور 8 میلیارد دلار برای جذب صنایع، مهندسان و برنامه ریزان کشور برای کشف چگونگی تولید و عرضه هیدروژن پاک ارائه کرده است.

چالش‌ها و فرصت‌ها

 گروه های زیست محیطی می‌گویند که هیدروژن آلودگی و خطرات آب‌وهوایی خاص خود را دارد.

در حال حاضر، هیدروژنی که هر ساله در سطح جهان، عمدتاً برای پالایشگاه ها و تولید کود، تولید می‌شود، با استفاده از گاز طبیعی ساخته می‌شود.

این فرآیند به جای اینکه سیاره را نجات دهد، آن را گرم می‌کند. در واقع، یک مطالعه جدید توسط محققان دانشگاه‌های کرنل و استنفورد نشان داد که بیشتر تولید هیدروژن دی اکسید کربن منتشر می‌کند، به این معنی که حمل‌ونقل با سوخت هیدروژن هنوز نمی‌تواند انرژی پاک در نظر گرفته شود.

هرچند استفاده از هیدروژن به عنوان سوخت پاک می‌تواند به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای کمک کند، اما فرآیند تولید هیدروژن فعلی با استفاده از گاز طبیعی خود باعث انتشار دی‌اکسید کربن می‌شود. با این حال، طرفداران این فناوری امیدوارند که با افزایش استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر مانند باد و خورشید، تولید هیدروژن به روشی پاک‌تر و ارزان‌تر تبدیل شود.

پروژه کشتی هیدروژنی MV Sea Change یک قدم مهم در جهت کاهش انتشار کربن از صنعت کشتیرانی است. با ادامه توسعه و بهبود فناوری‌های مرتبط با تولید هیدروژن، می‌توان امیدوار بود که استفاده از این سوخت پاک‌تر به کاهش اثرات زیست محیطی و مقابله با تغییرات آب و هوایی کمک کند. این پروژه نشان‌دهنده پتانسیل بالای هیدروژن به عنوان یک منبع انرژی پاک در آینده است و می‌تواند راه را برای حمل و نقل پایدارتر هموار کند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر