۲۸ قانون اخلاقی که افراد دارای هنر معاشرت همیشه باید رعایت کنند

اشکالی ندارد که یک بار از کسی بپرسید اهل کجاست، اما هر جوابی که می‌دهد بپذیرید. اگر به نظر می‌رسد فردی از قومیت متفاوت با شما باشد یا لهجه دارد، طبیعی است که در مورد تاریخچه او کنجکاو باشید، اما بی‌ادبی است که آن را صریح بپرسید.

دانستن نکات مربوط به آداب معاشرت روزمره به شما کمک می‌کند که موقعیت‌های اجتماعی مختلف را به راحتی پیش ببرید. از آنجایی که هنر آداب معاشرت با گذر زمان تغییر می‌کند، توجه به آداب معاصر مهم است.

به گزارش روزیاتو، در اینجا به برخی از قوانین اخلاقی مهم که همیشه باید رعایت کنید اشاره می‌کنیم.

1. بگذارید پیشخدمت نزدتان بیاید

هرگز برای فراخواندن پیشخدمت کافه یا رستوران فریاد نزنید و دست تکان ندهید. صبور باشید و وقتی از نزدیکی‌تان عبور می‌کند مودبانه توجه او را جلب کنید.

2. هرگز نپرسید «واقعا اهل کجایی؟»

اشکالی ندارد که یک بار از کسی بپرسید اهل کجاست، اما هر جوابی که می‌دهد بپذیرید. اگر به نظر می‌رسد فردی از قومیت متفاوت با شما باشد یا لهجه دارد، طبیعی است که در مورد تاریخچه او کنجکاو باشید، اما بی‌ادبی است که آن را صریح بپرسید.

3. صندلی‌تان را تعارف کنید

اگر در سلامت کامل هستید، صندلی خود را به افرادی که وضعیت سلامتی ضعیفی دارند یا باردار هستند بدهید.

4. حداکثر تا 8 ساعت به پیام‌های شخصی‌تان جواب بدهید

آداب معاشرت حکم نمی‌کند که فوراً به هر پیامی پاسخ دهید، اما باید در عرض 24 ساعت و اگر یکی از نزدیکانتان است، ظرف 8 ساعت این کار را انجام دهید.

5. به شخصی که با شما صحبت می‌کند نگاه کنید

نگاه نکردن به فردی که با شما صحبت می‌کند نشان می‌دهد که شما علاقه‌ای به صحبت‌های طرف مقابل ندارید و بی‌ادبی محسوب می‌شود.

6. مدفوع سگتان را جمع کنید

این قانون شماره یک آداب معاشرت برای صاحبان سگ‌هاست. اگر سگتان در مکان عمومی مدفوع کرد، آن را با یک کیسه پلاستیکی بردارید و در سطل زباله بیندازید.

7. عرقتان را از روی وسایل باشگاه پاک کنید

هر چیزی که عرقتان به آن می‌گیرد باید با اسپری یا دستمال ضدعفونی‌کننده پاک شود، خواه نیمکت وزنه باشد یا تردمیل.

8. جای دیگران را اشغال نکنید

گشادنشینی مردانه (Manspreading) به روش نشستن مردان با پاهای باز به‌ویژه در وسایل حمل و نقل عمومی گفته می‌شود. شما با این کار به فضای شخصی دیگران تجاوز می‌کنید. بنابراین حواستان به نحوه نشستنتان باشد.

9. از عبارات «لطفاً» و «متشکرم» استفاده کنید

چه این عبارت‌ها را به دستیار فروش فروشگاه بگویید یا به فردی که برایتان مهم است، «لطفا» و «متشکرم» بیان مؤدبانه قدردانی، سپاسگزاری و ادب است.

10. دیر نکنید

گاهی اوقات، دیر رسیدن به خاطر وضعیتی غیرمترقبه اتفاق می‌افتد، اما اگر اغلب دیر می‌کنید، پس این انتخابتان است. زمان گرانبهاست، پس دیگران را منتظر خود نگه ندارید.

11. از زیرلیوانی استفاده کنید

اگر در خانه دوست یا آشنایی هستید، همیشه لیوان یا فنجان خود را روی زیرلیوانی یا پیش‌دستی قرار دهید تا به میز میزبانتان آسیبی نرسد.

12. با مردم هماهنگ باشید

در بیشتر مکان‌ها، عبور از سمت راست پیاده‌روها و پله‌ها و اجازه دادن به عبور افراد از سمت چپ مؤدبانه در نظر گرفته می‌شود. مطمئن شوید که هماهنگ با مردم حرکت می‌کنید و مراقب باشید که پیاده رو را با یک گروه بزرگ مسدود نکنید.

13. در را برای کسی که پشت سرتان است نگه دارید

هر کسی که اول به در می‌رسد بدون توجه به جنسیت باید آن را برای فرد بعدی باز نگه دارد. و اگر کسی در را برای شما نگه داشت، همیشه بگویید «متشکرم».

14. برای پاسخ به تماس تلفنی بیرون بروید

اگر مجبور به پاسخ دادن به یک تماس در مکانی بسته هستید، برای جلوگیری از ایجاد مزاحمت برای افراد اطراف خود، بیرون بروید.

15. قبل از سوار شدن به آسانسور اجازه دهید اول افراد پیاده شوند

در مورد قطار و اتوبوس هم همین قانون وجود دارد!

16. ایمیل‌ یک‌کلمه‌ای نفرستید

پاسخ دادن به یک ایمیل گروهی با عبارات «فهمیدم!» یا «متشکرم!» چندان جالب نیست.

17. وقتی با دیگران هستید گوشی‌تان را کنار بگذارید

چه سر میز شام در خانه، چه در یک رستوران با همکاران یا در سالن سینما با دوستان، افرادی که در کنارشان هستید بر تلفن شما اولویت دارند، پس آن را کنار بگذارید و در لحظه حاضر باشید.

18. در دستمال کاغذی یا لای دستتان سرفه و عطسه کنید

چه آنفولانزا باشد و چه سرماخوردگی یا کووید، مطمئن شوید که برای جلوگیری از انتشار میکروب‌ها هر کاری که می‌توانید انجام می‌دهید.

19. قبل از ارسال بپرسید

همه نمی‌خواهند در شبکه‌های اجتماعی حضور پررنگی داشته باشند. آنچه شما فکر می‌کنید جالب است، ممکن است از نظر دیگران خجالت‌آور باشد. حریم خصوصی افراد را محترم بشمارید.

20. قبل از واکنش به یک پیام طعنه‌آمیز یک روز صبر کنید

شاید وسوسه انگیز باشد که فوراً به یک پیام متنی تلافی‌جویانه واکنش نشان‌دهید، اما چنین پاسخ‌هایی اغلب نتیجه معکوس دارند. درعوض، یک لحظه وقت بگذارید و خودتان را جمع و جور کنید و قبل از پاسخ دادن یک روز صبر کنید.

21. صبر کنید همه دور میز غذا بنشینند و بعد شروع به خوردن کنید

چه در خانه غذا می‌خورید و چه در رستوران، آداب مناسب سفره همچنان حکم می‌کند که منتظر بمانید همه بنشینند و بعد غذا خوردن را آغاز کنید. چند آداب معاشرت ساده در رابطه با غذا خوردن را اینجا مطالعه کنید.

22. وقتی مریض هستید در خانه بمانید

زمانی که از یک بیماری مسری رنج می‌برید، با ماندن در خانه تا زمان بهبودی، از مریض شدن افراد دیگر خودداری کنید.

23. در طول تماشای فیلم پیامک ندهید یا با تلفن صحبت نکنید

در مقابل وسوسه نگاه کردن به گوشی خود تا پایان فیلم مقاومت کنید زیرا روشنایی صفحه گوشی باعث آزار دیگران خواهد شد.

24. وقتی منظورتان «نه» است، «بله» نگویید

یکی از اشتباهات رایج آداب معاشرت مردم این است که صادق نیستند و وقتی منظورشان واقعاً «نه» است با «بله» یا «شاید» جواب می‌دهند.

25. مهمان خوبی باشید

اگر آلرژی غذایی دارید، حتماً آن را از قبل به میزبان بگویید. اما اگر کلم بروکسل را دوست ندارید یا کربوهیدرات نمی‌خورید، آن را جلوی همه اعلام نکنید و انتظار نداشته باشید که یک غذای جداگانه برایتان طبخ شود.

26. با دوستان سوگوار تماس بگیرید

این امری عادی است که با افرادی که سوگوار هستند تماس بگیرید. اگر نمی‌دانید در این موقعیت چه بگویید، به‌سادگی ابراز تاسف کنید.

27. کارهای مربوط به بهداشت شخصی‌تان را در ملاء عام انجام ندهید

در مکان‌های عمومی ناخن‌هایتان را کوتاه نکنید، موهایتان را سشوار نزنید و یا دندان‌هایتان را نخ دندان نکشید. این کارها ناخوشایند است.

28. قبل از بردن همراه با خود به مهمانی اجازه بگیرید

چه فرزندتان باشد یا حیوان خانگی و یا شخصی که اخیراً با او آشنا شده‌اید، تصور نکنید که به‌طور خودکار به جایی که شما دعوت شده‌اید دعوت هستید. مهم نیست که چقدر میزبان خود را می‌شناسید، قبل از بردن مهمان به همراه خود موضوع را با میزبان مطرح کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر