استعفای رئیس دانشگاه کلمبیا آمریکا به دلیل اعتراضات ضدجنگ غزه

در پی گسترش اعتراضات ضداسرائیلی در دانشگاه های آمریکا علیه جنگ غزه، لابی صهیونیستی پیشتر با فشارهای خود روسای دانشگاه های هاروارد و پنسیلوانیا را نیز به استعفا واداشته است.

"مینوش شفیق" رئیس دانشگاه کلمبیا آمریکا در شهر نیویورک، پس از گذراندن چند ماه پرفراز و نشیب از زمان آغاز اعتراضات ضداسرائیلی دانشجویان این دانشگاه علیه جنگ غزه، روز گذشته (چهارشنبه) از ریاست این دانشگاه استعفا کرد.

به گزارش عصرایران، شفیق پس از قریب به یک سال پر فراز و نشیب که با تنش‌ها با کارکنان و دانشجویان به دلیل مدیریت تظاهرات دانشگاهی علیه جنگ غزه همراه بود، استعفای خود را اعلام کرد.

دانشگاه کلمبیا روز چهارشنبه در بیانیه‌ای در وب‌سایت خود استعفای وی را اعلام کرد.

شفیق در بیانیه ای خطاب به کارکنان و دانشجویان دانشگاه نوشت: "این دوره صدمات قابل توجهی بر خانواده من وارد کرده است، همانطور که برای سایر افراد جامعه ما نیز صدمه وارد کرده است. همچنین دوره‌ای از آشفتگی بوده است که در آن غلبه بر دیدگاه‌های متفاوت در جامعه ما دشوار بوده است."

"دیوید گرینبرگ" و "کلر شیپمن" روسای مشترک هیات امنای دانشگاه، گفتند که تصمیم او را درک کرده و به آن احترام می گذارند.

اعتراضات علیه جنگ غزه در پردیس دانشگاه کلمبیا در ماه آوریل آغاز شد و الهام بخش ایجاد اردوگاه های مشابه در سایردانشگاه ها در سراسر ایالات متحده و فراتر از آن شد.

با افزایش اعتراضات، شفیق با فشار لابی حامی صهیونیست ها و با ادعای کم کاری در برابر افزایش "یهود ستیزی" دانشگاه، به همراه جمعی دیگر از روسای دانشگاه های آمریکا، به کمیته کنگره احضار شد.

روز بعد از احضار، او به پلیس شهر نیویورک اجازه داد تا برای پاکسازی اعتراضات وارد محوطه دانشگاه شوند و حدود 100 نفر دستگیر شدند که خشم معترضان و برخی دانشگاهیان را برانگیخت و خواستار استعفای او شدند. 

تنش ها در پایان آوریل بیشتر شد، زمانی که پلیس دوباره به محوطه دانشگاه بازگشت و حدود 300 نفر را دستگیر کرد و اردوگاه معترضان حامی فلسطین را از محوطه پردیس دانشگاه جمع کرد.

استعفای رئیس دانشگاه کلمبیا آمریکا به دلیل اعتراضات ضدجنگ غزه

شفیق در بیانیه استعفای خود گفته: "در طول تابستان، من توانستم فکر کنم و تصمیم گرفتم که حرکت من در این مرحله به بهترین وجه به کلمبیا کمک می کند تا از چالش های پیش رو عبور کند. من اکنون استعفای خود را اعلام می کنم تا قبل از شروع دوره جدید، رئیسی جدید روی کار بیاید."

استعفای شفیق مورد استقبال برخی از معترضان و همچنین کسانی قرار گرفت که او را متهم به رونق دادن به یهودستیزی کرده بودند.

هیات امنای دانشگاه کلمبیا اعلام کردند "کاترینا آرمسترانگ" را به عنوان رئیس موقت دانشگاه کلمبیا برگزیده اند. او در حال حاضر مدیر اجرایی مرکز پزشکی دانشگاه کلمبیا است.

مایک جانسون، رئیس جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا که از حامیان پروپاقرص اسرائیل است، اعلام کرد که از استعفای مینوش شفیق استقبال می‌کند.

این نخستین استعفای روسای دانشگاه های برتر آمریکا در پی جنگ غزه نیست. پیشتر روسای دانشگاه های هاروارد و پنسیلوانیا نیز با فشار لابی صهیونیستی در آمریکا مجبور به استعفا شدند.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر