۷ رفتار عجیب و غریب که نشان از ضرب هوشی بالاست

افراد برخوردار از برخی از بزرگترین ذهن‌ها مانند "آلبرت انیشتین" و "چارلز داروین" رفتار‌های عجیبی مانند تنها ماندن و شب زنده داری را از خود نشان داده بودند

 روان شناسان دست کم هفت رفتار به ظاهر عجیب و غریب را تشخیص داده اند که به عقیده شان نشانه‌های رفتاری نوابغ هستند:

1-صحبت کردن با خود

به گزارش فرارو به نقل از دیلی میل، اگر با خودتان صحبت می‌کنید از نظر عامه مردم دیوانه قلمداد می‌شود، اما در واقع ممکن است این رفتار نشانه آن باشد که شما از یک فرد معمولی باهوش‌تر هستید. اگرچه این رفتار تا حدودی غیرمنطقی است، اما تعداد فزاینده‌ای از شواهد نشان داده اند که مزایای شناختی بزرگی به همراه دارد از جمله یادآوری بهتر حافظه، اعتماد به نفس، تمرکز و موارد دیگر. در مطالعه‌ای انجام شده در سال 2012 توسط تیمی از محققان امریکایی به شرکت کنندگان 20 تصویر از اشیاء مختلف نشان داده شد و از آنان خواسته شد که عکس خاصی را پیدا کنند.

دانشمندان دریافتند افرادی که حین تماشای تصاویر با خود صحبت می‌کردند سریع‌تر قادر به شناسایی تصویر مورد نظر بودند. در مطالعه دیگری که توسط محققان بریتانیایی در سال 2017 میلادی انجام شد مشخص شده بود که وقتی صحبت کردن با خود را متوقف می‌کنیم مغزمان بسیار شبیه مغز میمون‌ها عمل می‌کند و  برای هر کار، نواحی بصری و صوتی جداگانه‌ای از مغز را فعال می‌کند.

در این آزمایش محققان از شرکت کنندگان خواستند که صداهایی بی معنی مانند "بله بله بله" را در حین انجام کار‌های تصویری و صوتی با صدای بلند، تکرار کنند. از آنجایی که نمی‌توانیم دو چیز را همزمان بگوییم زمزمه کردن این صدا‌ها باعث می‌شد شرکت کنندگان نتوانند به خودشان بگویند در هر کاری باید چه کنند.

تحت این شرایط انسان‌ها مانند میمون‌ها رفتار می‌کردند و برای هر کار نواحی بصری و صوتی جداگانه‌ای از مغز را فعال می‌کردند. پس دفعه بعد که گرفتار غر زدن با خود می‌شوید خجالت نکشید. این عادت عجیب به شما کمک می‌کند اطلاعات را پردازش کنید و تیزبین باقی بمانید.

2- تا دیرهنگام بیدار ماندن

شواهد نشان می‌دهند که جغد‌های شب در واقع ضریب هوشی بالاتری دارند. نتیجه مطالعه‌ای منتشر شده در ماه ژانویه داده‌های مرتبط با 26 هزار بزرگسال را مورد تجزیه تحلیل قرار داد. نتایج نشان داد  افرادی که تا دیروقت بیدار می‌مانند در تست‌های شناختی به طور قابل توجهی در مقایسه با افراد سحرخیز نمره بالاتری کسب کردند.

3- خیالبافی

گم شدن در رویا‌های روزانه اغلب به عنوان بریده شدن از زندگی کنونی قلمداد می‌شوند. با این وجود، دانشمندان می‌گویند خیالبافی در واقع نشانه‌ای از باهوش و خلاق بودن شماست. "اریک شوماخر" دانشیار روان شناسی در جورجیا در این باره می‌گوید: "افرادی که دارای مغز کارآمد هستند ممکن است ظرفیت مغز زیادی داشته باشند تا ذهن خود را از سرگردانی بازدارند".

نتیجه تحقیقات او نشان داد  افرادی که بیش تر رویا پردازی می‌کنند در آزمون‌های توانایی فکری و خلاقیت نمره بالاتری کسب می‌کنند. هم چنین، اسکن  MRI آن افراد نشان داد که سیستم‌های مغزی کارآمدتری دارند. این شواهد نشان می‌دهند رویاپردازی در واقع یک تمرین عالی برای مغز شما است. بنابراین، اگر متوجه شدید که ذهن تان مشغول خیالبافی می‌باشد این نشانه خوبی است.

4- نامرتب بودن

برخی افراد نمی‌توانند اتاق یا میز نامرتب را تحمل کنند. اما به نظر می‌رسد که افراد بسیار باهوش به این موضوع اهمیتی نمی‌دهند یا شاید حتی آن را ترجیح می‌دهند. تیمی از محققان تصمیم گرفتند تا علت این امر را دریابند. آنان شرکت کنندگان در مطالعه را در یک فضای اداری نامرتب یا مرتب قرار دادند و از آنان خواستند تا کاربرد‌های جدیدی را برای توپ‌های پینگ پنگ پیدا و ارائه کنند.

اگرچه هر دو گروه ایده‌های مشابهی را ارائه کردند، اما محققان دریافتند که شرکت کنندگان در اتاق آشفته ایده‌های خلاقانه و جالب تری ارائه کردند. به نظر می‌رسد محیط‌های نامنظم الهام بخش رهایی از سنت هستند که می‌تواند بینش‌های تازه‌ای ایجاد کند. در مقابل، محیط‌های منظم حس ایمن بودن را تشویق می‌کند. بنابراین، نامرتب گذاشتن فضای خود ممکن است به شما کمک کند خارج از چارچوب فکر کنید.

5-پرسیدن پرسش‌های زیاد

اگر دائما سوال می‌پرسید و ده‌ها سوال به ذهن تان خطور می‌کند احتمالا فرد بسیار باهوشی هستید. کنجکاوی یکی از رایج‌ترین نشانه‌های باهوش بودن است. این نشانه آن است که ذهن شما همیشه به دنبال درک دنیای اطراف تان می‌باشد. هم چنین، این بدان معناست که شما همیشه در حال یادگیری و ذخیره سازی اطلاعات جدید هستید.

هر چه سوالات بیش تری بپرسید درک تان افزایش می‌یابد. برای برخی ممکن است این موضوع آزار دهنده به نظر برسد،  اما برای افرادی که ضریب هوشی بالایی دارند این کنجکاوی سیری ناپذیر طبیعی است. همان طور که اینشتین گفته بود: "من استعداد خاصی ندارم من صرفا به شدت کنجکاو هستم".

6-درون گرا بودن

بسیاری از نابغه‌ها خود را برای کار یا فکر کردن در فضایی آرامش پنهان می‌کنند. این امری منطقی است چرا که در شرایطی که در محاصره صدای مداوم پچ پچ در یک محیط اجتماعی هستید امکان تمرکز کردن دشوار می‌شود. علاوه بر این، نتایج مطالعات نشان داده که درون گرا‌ها در مقایسه با برون گرا‌ها تمایل به پردازش شناختی عمیق تری دارند. آنان تمایل دارند دقیق‌تر و انتقادی‌تر فکر کنند موضوعی که می‌تواند با ضریب هوشی بالاتر همراه باشد. هم چنین، درون گرا‌ها تمایل دارند فعالیت‌هایی را ترجیح دهند که به تمرکز و تلاش ذهنی پایدار نیاز دارند مانند مطالعه و تحقیق که می‌تواند رشد فکری را تقویت کند.

7-ولع کتابخوانی

خوانندگان مشتاق کتاب به طور مداوم در حال یادگیری اطلاعات جدید، واژگان، ایده‌های پیچیده و دیدگاه‌های مختلف هستند. این به مثابه یک تمرین برای ذهن است. علاوه بر این، خواندن به تقویت تمرکز ذهنی، تخیل و توانایی ما برای همدلی با دیگران کمک می‌کند. افرادی که زیاد مطالعه می‌کنند دائماً هوش خود را توسعه می‌دهند به این معنی که احتمال بهره وری بالای آنان بیش‌تر است. برای مثال، "وارن بافت" غول تجاری و سرمایه گذار را در نظر بگیرید. او تقریبا هشت ساعت در روز را صرف مطالعه می‌کند؛ بنابراین اگر دائما سرتان در کتاب است در واقع باهوش‌تر خواهید شد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر