کشنده‌ترین ابر میکروب‌هایی که دانشمندان نگران آن هستند

مراقب ابتلا به باکتری‌های خطرناک باشید

بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت (WHO) در سال ۲۰۱۹، عفونت با باکتری های مقاوم به آنتی بیوتیک ها باعث مرگ حدود ۱.۲۷ میلیون نفر در سراسر جهان شده است. در اینجا، نگاهی به باکتری‌هایی می‌اندازیم که WHO آن‌ها را جزء اولویت‌های حیاتی یا بالا می‌داند.

بسیاری از باکتری‌ها توانایی مقاومت در برابر درمان با آنتی‌بیوتیک‌ها را دارند؛ بنابراین پزشکان را مجبور می‌کنند تا برای کمک به بیمارانی که مبتلا به این‌گونه بیماری‌ها هستند به فکر راه‌های مقابله با باکتری و درمان بیماران باشند.

به گزارش همشهری آنلاین، ظهور آنتی‌بیوتیک‌ها بسیاری از بیماری‌هایی را که زمانی تهدیدکننده زندگی بودند به بیماری‌هایی خفیف و گذرا تبدیل کرده است.

اما توجه داشته باشیم متأسفانه باکتری‌ها به‌سرعت تکثیر می‌شوند و توالی‌های ژنی جدید را به‌راحتی تطبیق می‌دهند و آنها را به‌خوبی برای ایجاد مقاومت در برابر داروهای نجات‌دهنده مجهز می‌کنند؛ به‌ویژه هنگامی که آنتی‌بیوتیک‌ها بیش از حد استفاده یا سوءاستفاده می‌شوند.

مراقب ابتلا به باکتری‌های خطرناک باشید

اولویت‌ حیاتی WHO

بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت (WHO) در سال 2019، عفونت با باکتری های مقاوم به آنتی بیوتیک ها باعث مرگ حدود 1.27 میلیون نفر در سراسر جهان شده است. در اینجا، نگاهی به باکتری‌هایی می‌اندازیم که WHO آن‌ها را جزء اولویت‌های حیاتی یا بالا می‌داند.

این باکتری‌ها باعث بیماری‌های زیادی می‌شوند؛ به‌ویژه در کشورهایی با درآمد کم تا متوسط که منابع مراقبت‌های بهداشتی آنها ضعیف است. ضمن آنکه بسیاری از این باکتری‌های قادر به انتقال ژن‌های خود به باکتری‌های دیگر هستند. این بدان معنی است که آنها نه‌تنها می‌توانند آنتی‌بیوتیک‌ها را دور بزنند؛ بلکه به دیگر میکروب‌ها نیز آموزش می‌دهند که چگونه این کار را انجام دهند.

اسینتوباکتر بومانی مقاوم به کارباپنم

باکتری اسینتوباکتر در همه‌جا یافت می‌شود، اما آنها واقعاً فقط در مراکز مراقبت بهداشتی برای انسان خطرناک هستند؛ جایی که بیشتر این عفونت‌ها شروع می‌شوند. طبق گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) از این گروه، اسینتوباکتر بومانی گونه‌ای است که اغلب به انسان حمله می‌کند و باعث ایجاد عفونت در خون، مجاری ادراری، ریه‌ها و زخم‌ها می‌شود.

انتروباکترال های مقاوم به سفالوسپورین و مقاوم به کارباپنم نسل سوم

دو نوع باکتری انتروباکترالز در فهرست حیاتی سازمان جهانی بهداشت قرار دارند؛ یعنی باکتری‌هایی که به سفالوسپورین ها یا آنهایی که به کارباپنم ها مقاوم هستند. انتروباکترال ها دسته‌ای از باکتری‌ها به شمار می‌روند که معمولاً در روده یافت می‌شوند.
اشریشیا کلی (E. coli) یکی از شناخته‌شده‌ترین آنها ست، اما موارد دیگری مانند کلبسیلا پنومونیه، یکی از علل شایع ذات‌الریه اکتسابی در بیمارستان وجود دارد.

سالمونلا انتریکا تیفی مقاوم به فلوروکینولون

سالمونلا انتریکا تیفی باکتری است که باعث تب حصبه می‌شود؛ یک عفونت جدی روده که باعث اسهال، درد معده، تب و سردرد می‌شود.
سازمان بهداشت جهانی تخمین می‌زند که سالانه 110 هزار نفر در سراسر جهان بر اثر تب حصبه جان خود را از دست می‌دهند. این بیماری از طریق آب تصفیه نشده سرایت می‌کند و کودکان در بالاترین خطر مرگ ناشی از عفونت قرار دارند.

Enterococcus faecium مقاوم به وانکومایسین

آنتی‌بیوتیک وانکومایسین یک داروی مناسب برای این عفونت‌ها است، اما E.faecium به طور فزاینده‌ای مقاوم است. طبق گفته وزارت بهداشت ایالت نیویورک، این عفونت‌های مقاوم به‌راحتی بین بیماران نقص ایمنی در مکان‌هایی مانند بیمارستان‌ها و خانه‌های سالمندان پخش می‌شوند؛ به‌خصوص اگر اقدامات بهداشتی مناسب رعایت نشود؛ همان‌طور که در مورد بسیاری از عفونت‌های رایج بیمارستانی وجود دارد، این میکروب افراد مسن و بیماران مبتلا به سایر بیماری‌ها را شکار می‌کند.

سودوموناس آئروژینوزا مقاوم به کارباپنم

سودوموناس آئروژینوزا مکان‌های مرطوب مانند خاک‌هایی که رطوبت زیادی دارند دوست دارد و گاهی اوقات می‌توان آن را در زهکشی وان و روی پوست انسان یافت.
حتی در این موارد، باکتری‌ها لزوماً باعث بیماری نمی‌شوند. با وجود این؛ به‌ویژه در بیمارانی که شرایط مشابه دارند، وجود P. aeruginosa پیامدهای بدتری به دنبال دارد.

مراقب ابتلا به باکتری‌های خطرناک باشید

نایسریا گونوره مقاوم به سفالوسپورین و/ فلوروکینولون نسل سوم

سوزاک یکی از شایع‌ترین عفونت‌های مقاربتی است که به گفته سازمان جهانی بهداشت سالانه بیش از 80 میلیون نفر را مبتلا می کند. در صورت عدم درمان می تواند باعث ناباروری شود. آنتی بیوتیک ها تقریبا همیشه با موفقیت این عفونت ها را که توسط باکتری نایسریا گونوره ایجاد می شوند، درمان می کنند.

اما در چند دهه گذشته، کارشناسان بهداشت عمومی و پزشکان به الگوهای افزایش مقاومت آنتی‌بیوتیکی در موارد سوزاک اشاره کرده‌اند. بعضی سویه‌های N. gonorrhoeae به سفالوسپورین ها نیز مقاوم هستند.

استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم به متی سیلین

به گزارش سایت livescience استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم به متی سیلین که معمولاً با نام MRSA شناخته می‌شود، یکی از علل شایع عفونت‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک است. حدود 1 نفر از هر 3 نفر مبتلا به استافیلوکوکوس اورئوس هستند که روی پوست آنها بی‌ضرر زندگی می‌کند. اما اگر باکتری‌ها خارج از کنترل رشد کنند، عفونت می‌تواند منجر به ضایعات متورم و چرکی و حتی مرگ منجر شود.

طبق گفته CDC، افرادی که در پوست خود شکستگی دارند، مانند بیمارانی که جراحی کرده‌اند یا افرادی که از داروهای داخل وریدی استفاده می‌کنند، مانند افرادی که در مکان‌های شلوغ مانند پادگان‌های نظامی زندگی یا کار می‌کنند بیشتر در معرض خطر ابتلا به MRSA قرار دارند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر