ایمپلنت هوشمند؛ راهکاری نوین برای مقابله با مرگ ناشی از مصرف بیش از حد مواد مخدر

یک ایمپلنت کاشتنی جدید، با تشخیص خودکار مصرف بیش از حد مواد مخدر، نالوکسان را آزاد کرده و از مرگ ناشی از اور دوز جلوگیری می‌کند. این فناوری نوین می‌تواند تحولی عظیم در درمان اعتیاد ایجاد کند.

یک ایمپلنت کاشتنی جدید به طور خودکار مصرف بیش از حد مواد افیونی یا مخدر را در عرض چند دقیقه درمان می‌کند.

به گزارش ایسنا، iSOS، یک دستگاه قابل کاشت است که در صورت تشخیص مصرف بیش از حد مواد مخدر، بدون نیاز به تجویز دارو، به طور مستقل نالوکسان را در عرض چند دقیقه آزاد می‌کند.

به نقل از آی‌ای، نالوکسان نوعی دارو است که اثرات مصرف بیش از حد دارو را معکوس می‌کند.

تجویز این دارو در صورت تشخیص مصرف بیش از حد مواد مخدر بسیار مهم است، زیرا بدون مداخله سریع، می‌تواند منجر به آسیب دائمی مغز در تنها سه دقیقه و مرگ در عرض چهار تا شش دقیقه شود.

دانشمندان با الهام از این دارو، یک دستگاه کاشتنی ساخته‌اند که می‌تواند به طور مستقل مصرف بیش از حد را تشخیص دهد و به طور خودکار نالوکسان تجویز کند.

به طور معمول، این دارو از طریق اسپری داخل بینی، تزریق عضلانی یا تزریق داخل وریدی تجویز می‌شود، با این حال، همه اینها نیاز به یک فرد متخصص دارند تا دوز نالوکسان را طبق دوز افیون مصرف شده، تنظیم کند.

بنابراین، این دستگاه جدید به نام iSOS توسط کارشناسان مرتبط با مؤسسه فناوری ماساچوست (MIT)، بیمارستان بریگهام و زنان، دانشکده پزشکی هاروارد و مؤسسه برود توسعه داده شد.

ایمپلنتی برای تحویل دارو به صورت مستقل

دانشمندان می‌گویند این دستگاه کاشتنی می‌تواند به طور مستقل میزان مصرف بیش از حد را تشخیص دهد و به طور خودکار نالوکسان را بدون نیاز به اطرافیان تجویز کند.

این امر می‌تواند در مواقع اضطراری مفید باشد، زمانی که پزشکان، پرستاران یا امدادگران ممکن است به موقع به فردی که بیش از حد دارو مصرف کرده است نرسند.

دستگاه کاشتنی iSOS دسترسی بیماران به نالوکسان را خودکار می‌کند و در عین حال علائم حیاتی کاربر را به طور مداوم زیر نظر دارد. در صورت تشخیص اوردوز، نالوکسان به طور مستقل در عرض چند دقیقه تجویز می‌شود.

محققان اعلام کردند که iSOS به چندین حسگر مجهز شده است که به آن اجازه می‌دهد به طور مداوم بر قلب و سیستم تنفسی کاربر نظارت داشته باشد و پمپی که در صورت نیاز به سرعت نالوکسان را آزاد می‌کند.

این دستگاه قابل کاشت هنوز روی انسان آزمایش نشده است.

حسگرها به یک الگوریتم تصمیم گیری متصل هستند که علائم مصرف بیش از حد را تشخیص می‌دهد.

هنگامی که مصرف بیش از حد مواد افیونی کشف می‌شود، دستگاه به طور خودکار یک میکروپمپ را فعال می‌کند که نالوکسان را مستقیما به عضله کاربر می‌رساند و مداخله سریع بدون دخالت انسان را فراهم می‌کند.

پس از تشخیص مصرف بیش از حد، دستگاه قابل کاشت صدایی تولید می‌کند و به طور همزمان به تلفن همراه هوشمند کاربر هشدار می‌دهد. این فناوری به کاربر این امکان را می دهد که تصمیمات مربوط به تجویز نالوکسان را در صورتی که واقعا مصرف بیش از حد را تجربه نمی‌کند، لغو کند.

این سیستم همچنین می‌تواند نزدیکان یا کارکنان مراقبت‌های بهداشتی را از وضعیت کاربر خبردار کند.

آزمایش‌های بیشتری روی پستانداران بزرگ مانند خوک‌ها باید انجام شود اما محققان به دنبال آن هستند که در چند سال آینده آزمایش را روی انسان‌ها آغاز کنند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر