واشنگتن پست : قطر از ایران خواسته در جریان مذاکرات دوحه از حمله احتمالی به اسرائیل خودداری کند

به نوشته واشنگتن پست ، یکی از دیپلمات‌ها گفت نخست‌وزیر قطر در تماس تلفنی خود، «ایران را ترغیب کرده که از تنش‌ها بکاهد و بر لزوم آرامش تاکید کرده است».

قطر که از کشورهای میانجی در مذاکرات دوحه برای آتش‌بس در غزه و آزادی گروگان‌های اسرائیلی است، از ایران خواسته تا برای جلوگیری از تخریب این روند از حمله احتمالی به اسرائیل خودداری کند.
 
روزنامه آمریکایی «واشنگتن‌پست» در شماره روز جمعه 26 مرداد خود با استناد به اظهارات دو دیپلمات نزدیک به این مذاکرات نوشت که این درخواست از سوی محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، نخست‌وزیر قطر، و در تماس تلفنی او با رهبران جمهوری اسلامی ایران مطرح شده است.
 
مذاکرات دوحه از روز پنجشنبه در پایتخت قطر بر اساس طرح جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، آغاز شده و کشورهای آمریکا، اسرائیل، مصر و قطر در آن حضور دارند.
 
نمایندگان حماس از حضور در این نشست خودداری کرده‌اند ولی میانجی‌ها آنان را در جریان گفت‌وگوها قرار می‌دهند.
 
به نوشته واشنگتن‌پست، یکی از دیپلمات‌ها گفت نخست‌وزیر قطر در تماس تلفنی خود، «ایران را ترغیب کرده که از تنش‌ها بکاهد و بر لزوم آرامش تاکید کرده است».
 
دیپلمات دوم می‌گوید محمد بن عبدالرحمان آل ثانی به ایران در مورد عواقب وحشتناک انجام یک حمله در زمانی که نشانه‌های پیشرفت دیپلماتیک به چشم می‌خورد، هشدار داده است.
 
دو مقام آمریکایی و اسرائیلی نتایج گفت‌وگوهای روز اول را «سازنده» توصیف کرده‌اند.
 
طرح پیشنهادی جو بایدن سه مرحله‌ای است که مرحله نخست شامل «آتش‌بس کامل» به مدت شش هفته می‌شود. در این مرحله همچنین نیروهای اسرائیلی از «تمام مناطق پرجمعیت غزه» عقب‌نشینی می‌کنند و حماس نیز «شماری» از گروگان‌هایی را که در حمله 15 مهر پارسال ربوده است، شامل زنان، سالخوردگان و مجروحان، آزاد می‌کند.
 
در مرحله دوم که آن هم شش هفته به طول خواهد انجامید، نیروهای اسرائیلی به‌ طور کامل از نوار غزه عقب‌نشینی می‌کنند و حماس «همه گروگان‌های باقی‌مانده زنده» را آزاد خواهد کرد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر