شاخص دلار به کانال ۱۰۲ واحدی تنزل یافت

‌رکورد تاریخی طلای جهانی

شماره روزنامه: ۶۰۸۱ تاریخ چاپ: ۱۴۰۳/۰۵/۲۷ ...

Untitled-2 copy

محمد حسین حسینی: اونس طلای جهانی در واکنش به داده‌های اقتصادی ایالات‌متحده واکنش مثبت نشان داد. بر این اساس این فلز گران‌بها در اواسط روز گذشته با لمس سطح 2500 دلاری، بالاترین سطح تاریخی خود را به ثبت رساند. به نظر می‌رسد روند نزولی تورم و به دنبال آن انتظارات تحلیلگران از کمیته بازار باز فدرال رزرو در ماه‌های آتی به یکه‌تازی این دارایی در بازار منجر شد.

کارشناسان مدعی هستند که مجموعه داده‌های مثبت روز پنج‌شنبه آمریکا از جمله آمار خرده‌فروشی، نقش مهمی در کاهش نگرانی‌ها از رکود ایفا کرد و در ادامه موجب شد بازارهای سهام نیز بالاترین سطح هفتگی خود را مشاهده کنند. علاوه بر این موضوع، داده‌های تورمی این کشور در ماه ژوئیه نیز اثر مثبتی بر بازارهای جهانی داشته است. چراکه به نظر می‌رسد با نزول تورم به سطح 2.9 درصدی، اعضای فدرال رزرو در اعمال سیاست‌های انبساطی دست باز‌تری خواهند داشت. در نتیجه این احتمال شاخص دلار واکنش منفی خود را با سقوط به کانال 102 واحدی نشان داد. بر این اساس طلا در ساعت 17 به وقت تهران با مشاهده کانال 2490 دلاری بار دیگر رکورد تاریخی خود را در سال 2024 شکست.

دیلین وو، استراتژیست تحقیقاتی در پپر استون اظهار کرد: «در حال حاضر، به غیر از انتظارات افراد در خصوص کاهش نرخ بهره، افزایش خطرات ژئوپلیتیک و تشدید تنش‌های خاورمیانه، محرک دیگری برای کمک به رشد قیمت طلا وجود ندارد.»آمار منتشر شده از سوی اداره آمار کار در روز پنج‌شنبه از افزایش چشمگیر خرده‌فروشی در ماه ژوئیه حکایت داشت و یادآور شد که مخارج مصرف‌کننده همچنان قوی است. به دنبال این آمارها، ادعاها در مورد قریب‌الوقوع بودن رکود در آمریکا کاهش یافت و نگرانی افراد را در خصوص تضعیف بازار کار، کاهش داد. چراکه کاهش تورم و افزایش فعالیت‌های خرد‌ه‌فروشی آمریکا در ماه ژوئیه موجب دلگرمی پاول و سایر اعضای فدرال رزرو شده و می‌تواند عملکرد آنها را در خصوص اعمال سیاست‌های پولی تحت تاثیر قرار دهد.

چارلی موریس، اقتصاددان با تاکید بر تقاضای بانک مرکزی گفت: «گرچه تقاضای سرمایه‌گذاران از سال 2021 کاهشی بوده، اما این دارایی به سبب تقاضای بانک‌های مرکزی اعتبار خود را حفظ کرده است.»در بحبوحه افزایش تنش‌ها در خاورمیانه، به ویژه با نگرانی در مورد حمله تلافی‌جویانه احتمالی ایران به رژیم صهیونیستی، این فلز همچنان از موقعیت خود به عنوان یک دارایی امن بهره می‌برد. در این راستا باید به رکوردهای سریالی طلای جهانی در دوران جنگ اشاره کرد. با درگیری میان اسرائیل و حماس در 7 اکتبر سرمایه‌گذاران به عنوان پناهگاه امن به بازار طلا پناه آوردند و هجوم تقاضا زودتر از سیاست‌های فدرال رزرو موجب رکورد قیمتی این دارایی شد. سوالی که در این میان ذهن مخاطبان را به خود مشغول کرده این است که آیا تا پایان روز جمعه طلا از کانال 2500 دلاری گذر خواهد کرد؟

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر