چرا جلسه بررسی صلاحیت صالحی‌امیری در کمیسیون امنیت ملی برهم خورد؟

چند نفر می‌افتند

شماره روزنامه: ۶۰۸۱ تاریخ چاپ: ۱۴۰۳/۰۵/۲۷ ...

یک عضو کمیسیون امنیت ملی از برهم خوردن جلسه با صالحی امیری وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی خبر داد و معتقد است که صالحی‌امیری، ظفرقندی، پاک‌نژاد و میدری در صحن علنی مجلس با چالش روبه‌رو هستند. بخشایش همچنین می‌گوید نمایندگانی که از دور قبل در مجلس حضور دارند، با علی‌آبادی وزیر پیشنهادی نیرو مخالف هستند. رنجبر، عضو کمیسیون اجتماعی، اما علت مخالفت نمایندگان با برخی از وزرای پیشنهادی را سیاسی می‌داند و معتقد است که فضا در مورد وزرا نسبت به روزهای اول تعدیل شده است.

عراقچی رای می‌آورد؛ میدری با چالش روبه‌رو است

احمد بخشایش‌اردستانی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد»، به ارزیابی آخرین وضعیت وزرای پیشنهادی در مجلس شورای اسلامی پرداخت و گفت: نظرها در کمیسیون امنیت ملی در مورد عراقچی مثبت بود و در صحن علنی نیز به احتمال قوی نظرها مثبت است و رای می‌آورد. اما در نهایت وضعیت ایشان نسبت به ابتدا که نام ایشان مطرح شد، بهتر شده است و زمانی که کمیسیون مربوطه نظر مثبت بدهد باید مثبت برداشت کرد. او با اشاره به نظر منفی کمیسیون انرژی به عنوان کمیسیون تخصصی در مورد پاک‌نژاد، وزیر پیشنهادی نفت، اظهار کرد: نظرم مثبت است و فکر می‌کنم که در صحن علنی مجلس رای بیاورد. ایشان در حال فعالیت و ارتباط با نمایندگان است. آنچه نماینده نیاز دارد نوع برخورد وزیر است. وزیر پیشنهادی نفت فرد متواضعی است و سعی می‌کند با نمایندگان ارتباط بگیرد. سوالاتی که در مورد ایشان مطرح است اینکه آیا پاک‌نژاد نیرویی است که زنگنه آورده و آیا نیروی‌های آقای زنگنه را به کار می‌گیرد؟ که ایشان در جواب گفت خیر این کار را نمی‌کنم.

این نماینده مجلس ادامه داد: شنیدم که علی‌آبادی وزیر پیشنهادی نیرو با نمایندگان خوب برخورد نمی‌کند و جواب تلفنشان را نمی‌دهد. اما ایشان نزدیک به قدرت است و همه می‌گویند رای می‌آورد. البته در زمان رای اعتماد در صحن مجلس، نمایندگان یادشان می‌آید که ایشان چطور با آنها برخورد کرده است. برنامه مهم است، اما نماینده در خط مقدم ارتباط با مردم و مشکلات قرار دارد و اگر قرار باشد که وزرا جواب نمایندگان را ندهند، چه اتفاقی می‌افتد؟ بنابراین این موضوعات در رای اعتماد به وزرا تاثیرگذار است.

بخشایش با اشاره به وضعیت وزیر پیشنهادی کار در مجلس تاکید کرد: به نظر می‌رسد میدری در مجلس با مشکل روبه‌رو باشد. کمیسیون امنیت به لحاظ شخصیتی از ایشان بسیار ایراد گرفت. در کمیسیون امنیت راجع به نامه و مواضع اصلاح‌طلبی رادیکال به میدری انتقاد شد. به‌زعم اعضای کمیسیون امنیت ملی اصلاح‌طلبان رادیکال ساختارشکن هستند. اما ایشان گفت که من کتاب نوشتم و گفتم روشی که ما در مجلس ششم اتخاذ کردیم، غلط بود، اما در نهایت باید دید در صحن چه می‌شود. او تصریح کرد: نظر کمیسیون مربوطه در مورد ظفرقندی، وزیر پیشنهادی بهداشت مثبت بوده است. اما در کمیسیون امنیت ملی با چالش روبه‌رو شد. چند مساله در کمیسیون امنیت مطرح شد که یکی غرور و تکبرش بود که ظفرقندی گفت تیپ شخصیتی من این‌طور است.

همچنین در مورد اینکه گفته بود انتخابات مهندسی شده است و همچنین مواضع اصلاح‌طلبانه بحث‌هایی شد که ظفرقندی پاسخ داد. ایشان همشهری ما است، اما خودش می‌گوید تهرانی هستم و این هم یکی از بحث‌هایی است که غرورش اجازه نمی‌دهد بگوید. ایشان باید با نمایندگان تک‌به‌تک صحبت کند و نظر نمایندگان را جذب کند. ما نباید همه را از قطار خدمت به دولت پیاده و خالص‌سازی کنیم. به گفته این عضو کمیسیون امنیت ملی احتمالا و تا امروز یک تا دو نفر از وزرای پیشنهادی از مجلس رای اعتماد کسب نمی‌کنند. اما برخی با چالش رای می‌آورند و برخی هم لب مرزی رای خواهند آورد.

بخشایش در مورد وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی اظهار کرد: خانم صادق را خوب یافتم. مسائلی که در مورد ایشان مطرح می‌شد در باب جنسیت نبود و برخی می‌گفتند آیا او می‌تواند وزارتخانه‌ای را که باید به دو وزارتخانه تبدیل شود و 20 معاونت دارد، اداره کند؟ خانم صادق در پاسخ به برخی از سوالات کم می‌آورد. برای مثال ما می‌دانیم که منابع درآمدی‌مان ناتراز است و ایشان در پاسخ به اینکه با توجه به ناترازی که داریم و برنامه‌هایی که ارائه کردید؛ اگر آقای پزشکیان این منابع را در اختیارتان نگذارند چطور می‌خواهید برنامه‌هایتان را اجرایی کنید؛ هیچ پاسخی نداشتند. اما نظر من در مورد ایشان مثبت است.

او به ارزیابی وضعیت صالحی‌امیری، وزیر پیشنهادی گردشگری پرداخت و افزود: آن‌طور که شنیدم ایشان گله کرده بود که چرا سهمی به من داده نشده و در آخرین لحظه به عنوان وزیر معرفی شدند. اما صالحی‌امیری برنامه‌ای نداشت و وقتی کمیسیون سوالی از ایشان می‌کرد، می‌گفتند جواب سوال‌تان را آقای دارابی می‌دهد! صالحی‌امیری دوست داشت که مباحث شخصی را مطرح کند، مظلوم‌نمایی کند و از برنامه‌هایش نگوید. نخستین جمله صالحی‌امیری این بود که برای توسعه گردشگری باید ایران را امن کنیم که یکی از دوستان پرسید که شما مدیرید، ایدئولوگ هستید یا آشوبگر؟ یعنی چه که ایران را امن کنید... در حالی‌که گردشگران به دنبال توالت هستند. یا برنامه‌ای در مورد هتل‌سازی و بومگردی باید مطرح می‌شد اما بر «ایران امن» تاکید کردند و ذهنش آماده نبود. بر همین اساس جلسه‌ای که ایشان با کمیسیون امنیت ملی داشت؛ برهم خورد.

بخشایش در مورد اینکه کدام وزرای پیشنهادی در صحن علنی مجلس با چالش روبه‌رو می‌شوند، گفت: صالحی‌امیری، ظفرقندی، پاک‌نژاد و میدری با چالش روبه‌رو هستند. از سوی دیگر علی‌آبادی رفتارش برای نمایندگان دوره قبل در ارتباط‌گیری جالب نبوده و جواب نمایندگان را نمی‌داده و امکان دارد این موضوع در رای اعتماد تاثیرگذار باشد. اما نمایندگان جدید چون او را نمی‌شناسند ممکن است رای بدهند. البته نظر من نسبت به ایشان مثبت است. از سوی دیگر فضای مجلس تا الان به این شکل است و ممکن است تغییراتی اتفاق بیفتد.

ابهامات در مورد 6نفر برطرف شد

فضل‌الله رنجبر، نماینده مردم کرمانشاه و عضو کمیسیون اجتماعی مجلس نیز‌ اظهار کرد: وزرای اقتصادی که به مجلس معرفی شدند، دارای تخصص لازم و تجربه هستند و برای تصدی وزارتخانه‌ها توانمندی لازم را دارند. اما برخی دوستان نظراتی در مورد موضوعات سیاسی دارند که با توجه به حضور وزرا در اکثر کمیسیون‌ها و توضیحاتی که در این راستا دادند، به نظر می‌رسد ابهامات برطرف شده باشد. بر این اساس به نظر می‌رسد بعد از جلسات کمیسیون‌ها بخش زیادی از نمایندگان تا حدود زیادی قانع شده باشند. بنابراین وضعیت را برای میدری، پاک‌نژاد، ظفرقندی، عراقچی، صالحی‌امیری و صادق خوب ارزیابی می‌کنم.

او در خصوص آخرین وضعیت وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی‌ تصریح کرد: بعد از دفاعیات خوبی که در ارتباط با سوابق خانم صادق مطرح شد، وضعیت او نسبتا بهتر شده است. آنچه به ایشان اعتراض شد به دلیل تخصص و تجربه نبود. بلکه بحث اینکه ایشان زن هستند و وزارت راه عریض و طویل است، مطرح شد. گفته می‌شد که این وزارتخانه سنخیتش با جامعه زنان کمتر است و بیشترین صحبت‌ها حول‌وحوش این محور بود که با توجه به شجاعت ایشان و اعلام مواضع کاری و تخصصی که داشتند، [این محور] قابل قبول نیست. این عضو کمیسیون اجتماعی به وضعیت میدری اشاره کرد و گفت: میدری دانش و تجربه لازم برای تصدی وزارت کار را دارد. ایشان سال‌ها در وزارت کار، کار کرده است و در زمینه رفاه اجتماعی رویکرد عدالت‌محوری را دارد و در صحن کمیسیون اجتماعی توضیحاتی را ارائه دادند که این توضیحات برای تعدادی از اعضای کمیسیون قانع‌کننده بود.

وضعیت میدری بعد از نشست‌ها مخصوصا در کمیسیون اجتماعی خیلی بهتر شد. اکثریت اعضای کمیسیون نیز ایشان را برای تصدی وزارت کار مناسب دانستند. رنجبر ادامه داد: مخالفت‌ها با میدری سیاسی است و برخی نظراتی در مورد مجلس ششم مطرح می‌کنند که ایشان توضیحات قانع‌کننده‌ای در این زمینه ارائه کردند. در مورد صالحی‌امیری هم مخالفت‌ها سیاسی است، البته برخی تجربه کاری را هم مطرح می‌کنند، اما ایشان انسان عالمی است و دانش لازم را دارد و برنامه‌ای که ارائه کرد، رویکرد عدالت‌محوری دارد. او در خصوص اینکه کدام یک از وزرای پیشنهادی با چالش مواجه هستند، خاطرنشان کرد: وضعیت وزرای پیشنهادی بعد از نشست‌هایی که با کمیسیون‌ها داشتند، بهتر شده است. اما رای‌آوری وزرا بستگی به روز رای اعتماد دارد که در آن جلسه چه اتفاقی بیفتد.

در ابتدا میدری، پاک‌نژاد، ظفرقندی، عراقچی، صالحی‌امیری و صادق، وضعیت شکننده‌ای داشتند، اما وضعیت‌شان بعد از حضور در کمیسیون‌های مختلف بهتر شد. این نماینده مجلس‌ به وضعیت پاک‌نژاد اشاره کرد و گفت: کمیسیون انرژی با ایشان مخالفت کرد، اما سایر نمایندگان نظر کمیسیون انرژی را ندارند و معتقدند او از صفر شروع کرده و در بدنه وزارتخانه از سربازی به ژنرالی رسیده است. امیدوارم اکثر وزرا از مجلس رای اعتماد بگیرند. در روز اول که وزرا به مجلس معرفی شدند، پیش‌بینی می‌شد 3 تا 4 وزیر رای اعتماد کسب نکنند، اما بعد از جلسات کمیسیون‌ها این فضا تعدیل شده است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر