کاهش دامنه‌نوسان؛ تهدیدی برای مزیت نقدشوندگی بازار

حکایت حمایت از بورس

شماره روزنامه: ۶۰۸۱ تاریخ چاپ: ۱۴۰۳/۰۵/۲۷ ...

کاهش اختلاف دلار آزاد و دلار نیمایی

پس از فروکش نسبی التهابات خاورمیانه، دلار در هفته گذشته در مدار نزولی قرارگرفت. میانگین هفتگی قیمت دلار در بازار آزاد در هفته منتهی به 17 مرداد، 61‌هزار و 680‌تومان بود که در هفته گذشته این میانگین با افت همراه شد و به 59‌هزار و 722‌تومان رسید. به‌این‌ترتیب مجددا اختلاف نرخ دلار آزاد با نرخ دلار حواله کاهش‌یافت و به 33‌درصد رسید. دلار نیمایی نیز از ابتدای سال‌رشد 11‌درصدی را به‌ثبت رسانده‌است و به‌تازگی برای اولین‌بار، کانال 45‌هزار‌تومان را فتح کرده‌است. افت میانگین قیمتی دلار در بازار آزاد‌‌‌‌‌‌‌منجر به عقب‌نشینی قیمت‌ها در بازار طلا و سکه نیز شد. میانگین هفتگی قیمت سکه رفاه در بورس‌کالا در هفته منتهی به 17مرداد در کانال 43‌میلیون‌تومان قرار داشت که در هفته گذشته با افت همراه شد و به کانال 41‌میلیون‌تومان رسید.

از دست‌‌‌‌‌‌‌رفتن ابرکانال

ریسک‌های پیرامون بازار سهام در سال‌جاری مانع از توجه به محرک‌های مثبت شده‌است، به‌همین‌دلیل شاخص‌کل بورس در هفته گذشته و پس از 9ماه، کانال 2میلیون‌واحدی را واگذار کرد و وارد کانال یک‌میلیون و 900‌هزار‌واحدی شد. بازار در هفته گذشته، در چهار روز نخست معاملاتی در دامنه سرخ تابلوی معاملات کار خود را پیگیری کرد. در روز سه‌شنبه، شورای‌عالی بورس و اوراق‌بهادار جلسه‌ای تشکیل داد و اخبار امیدوارکننده‌‌‌‌‌‌‌ای از این جلسه در رسانه‌‌‌‌‌‌‌ها مخابره شد که حکایت از حمایت از بازار سهام در روز چهارشنبه داشت. افزون براین گفته شد که بانک‌ها برای حمایت از بازار اقدام به خرید سهام خواهندکرد.

 همین موضوع موجبات استقبال از معاملات بازار در روز چهارشنبه را فراهم کرد و شاخص‌های سهامی در آخرین روز معاملاتی هفته رخت سبز بر‌تن کردند و شاخص‌کل که در روز سه‌شنبه تا محدوده یک‌میلیون و 991‌هزار‌واحدی عقب‌نشینی کرده‌بود، در روز چهارشنبه به نزدیکی‌‌‌‌‌‌‌های کانال 2‌میلیون‌واحدی بازگشت.

در انتظار افزایش دامنه‌نوسان

یکی از نکات مثبتی که پس از جلسه روز سه‌شنبه مخابره شد، این بود که دامنه‌نوسان بازار با افزایش همراه خواهد شد. از زمان اعمال دامنه‌نوسان محدود در بازار سهام به‌خاطر ریسک‌های سیستماتیک، ارزش معاملات بازار با افت محسوسی همراه شده‌است. به هر روی، باید منتظر ماند و دید که سازمان برای معاملات هفته پیش‌‌‌‌‌‌‌رو چه تصمیماتی در این‌خصوص اتخاذ خواهد کرد. گفتنی است که در هشت روز معاملاتی که دامنه‌نوسان محدود در بازار سهام اعمال‌شده، میانگین ارزش معاملات خرد بازار،‌ هزار و 818‌میلیارد‌تومان بوده‌است. این موضوع به افت عجیب و غریب حجم معاملات بازار نیز منتهی شده‌است، به‌گونه‌ای که در هفته منتهی به 10مرداد، حجم معاملات بازار 6‌میلیارد و 649‌میلیون برگه سهم بود، اما در هفته گذشته برای این متغیر آماری رقم 3‌میلیارد و 103‌میلیون برگه سهم به‌ثبت رسید، بنابراین همان‌طور که مشاهده می‌شود، بازار عملا با وضع دامنه‌نوسان محدود قفل شده‌ و مزیت و خاصیت نقدشوندگی خود را از دست داده‌است.

Untitled-4 copy

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر