ظفرقندی : اساس کار من تعامل مثبت برای رفع مشکلات مردم است

ظفرقندی وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، گفت: کمبود دارو یک مشکل جدی حوزه سلامت است که فقط به حوزه سلامت محدود نمی‌شود بلکه این مشکل اجتماعی و امنیتی در کشور نیز هست که باید با اولویت ویژه به آن توجه شود.

«محمدرضا ظفرقندی» بر تعامل دو جانبه با نمایندگان مجلس برای شناسایی و رفع نیاز‌های مردم در حوزه سلامت تاکید کرد و گفت: علاوه بر رفع تعارض منافع در حوزه دارو، باید با ایجاد منابع پایدار و توجه به ساختار و نیروی انسانی مشکلات این بخش را حل کرد.
 
به گزارش ایرنا، وی که از سوی رئیس جمهور برای تصدی وزارت بهداشت به مجلس شورای اسلامی معرفی شده است، در آستانه برگزاری جلسات رای اعتماد کابینه، درباره برآیند جلسات کمیسیون‌های تخصصی مجلس برای بررسی برنامه‌هایش اظهار داشت: ما به یک ارتباط خوب، فعال و دو طرفه با نمایندگان مجلس برای رفع مشکلات و ارایه خدمت به مردم نیاز داریم.
 
وی با تاکید بر اینکه نمایندگان مجلس در تعامل با مردم باید نیاز‌ها را ارایه کنند و وزارت بهداشت در مناطق مختلف این نیاز‌ها را برطرف نماید، افزود: واقعیت این است که مردم به نمایندگان رجوع می‌کنند و از او انتظار دارند و ما هم برای خدمت به همین مردم آمده‌ایم.
 
وزیر پیشنهادی بهداشت تاکید کرد: اساس کار من تعامل مثبت با فعال و حضور در مناطق برای رفع مشکلات مردم است و برای این کار دست نیاز و یاری به نمایندگان مجلس دراز می‌کنم تا نیاز‌ها را شناسایی و به ما منتقل کنند.
 
وی ادامه داد: علاوه بر این برای رفع این مشکلات به مجلس برای تامین منابع مالی و اینکه امکانات و جهت گیری‌ها را در قالب قوانین جلو ببریم، به نمایندگان مجلس نیاز داریم.
 
ظفرقندی تاکید کرد: یکی از برنامه‌های من این است که اگر انشاء الله موفق به حضور در این عرصه خدمت شدم، هر چند ماه یکبار یک گزارشی از پیشرفت کار به نمایندگان ارایه کنم و امیدوارم با این تعامل مثبت، خدمت خوبی هم به مردم ارایه شود.
 
وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ادامه درباره برنامه هایش برای رفع مشکل کمبود دارو در کشور گفت: کمبود دارو یک مشکل جدی حوزه سلامت است که فقط به حوزه سلامت محدود نمی‌شود بلکه این مشکل اجتماعی و امنیتی در کشور نیز هست که باید با اولویت ویژه به آن توجه شود.
 
ظفرقندی با بیان اینکه برنامه‌ای در سه سطح کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت برای حوزه دارو دیده شده است، تاکید کرد: در حوزه کوتاه مدت دیدیم که در همین چند روز گذشته با پیگیری آقای رئیس جمهور یک منابع مالی به میزان 50 همت و منابع ارزی به مبلغ 500 میلیون یورو برای نیاز‌های فوری دارویی در نظر گرفته شد.
 
وی با بیان اینکه نتایج این تخصیص منابع یکی دو ماه زمان می‌برد تا دارو‌ها وارد بازار شود، تصریح کرد: ما حدود 300 قلم دارو در بازار کمبود داریم و اگر این حرکت فوری انجام نشود، در آینده نزدیک این تعداد بیشتر می‌شود.
 
وزیر پیشنهادی بهداشت بر اعمال اصلاحات سیستمی در حوزه دارو در میان مدت و بلندمدت تاکید کرد و گفت: بحث تعارض منافع یکی از مشکلات جدی حوزه دارو است و شخص رئیس جمهور هم به دنبال آن است که با حل مسئله تعارض منافع و ایجاد کانال سالم برای تهیه دارو این مشکلات کمتر شود.

برای رفع دغدغه‌های حوزه سلامت باید منابع پایدار تامین شود

وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره برنامه هایش برای تحقق دیدگاه رهبر معظم انقلاب که فرمودند «بیماران نباید جز رنج بیماری رنج دیگری متحمل شوند» توضیح داد: این جمله یک جمله راهبردی است که بیمار جز رنج بیماری رنج دیگری را متحمل نشود و هدف من برای ورود به این عرصه همین است که حتی المقدور به این هدف نزدیک شویم.
 
ظفرقندی تامین هزینه درمان، تامین دارو، یافتن پزشک متخصص و تخت خالی بیمارستانی را از جمله دغدغه‌های مردم در حوزه سلامت برشمرد و گفت: ما برای رفع این دغدغه‌ها به اقدامات اصولی از جمله تامین منابع پایدار نیاز داریم تا بتوانیم مشکلات دارو و نگهداری پزشک را حل کنیم و بتوانیم پزشک چه در بخش خصوصی و چه در بخش دولتی را راضی کنیم.
 
وی بر لزوم احترام به جایگاه کادر درمان و پزشکان با هدف ماندگاری آنان در نظام سلامت تاکید کرد و گفت: برای این کار باید هزینه‌هایی را که لازم است، بپردازیم و ساختار را اصلاح کنیم تا منابع ما هدر نرود، زیرا بدون ساختار درست هرچه منابع وارد حوزه بهداشت و درمان شود، پرت می‌شود و آسیب می‌بیند.
 
ظفرقندی تاکید کرد: این اولویت با توجه به اینکه آقای رئیس جمهور نیز در این حوزه انگیزه و اشراف کافی دارند، با ایجاد منابع پایدار و توجه به ساختار و نیروی انسانی امکان پذیر است و امیدواریم که بتوانیم این کار را در اولویت خود قرار دهیم.
 
وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره برنامه‌هایش برای بهبود شرایط کادر درمان نیز اظهار داشت: ما در سیستمی کار می‌کنیم که اساس آن نیروی انسانی است که از بهورز تا نیرو‌های تخصصی و جامعه پرستاری را در بر می‌گیرد؛ ما باید دو حرکت مهم را انجام دهیم؛ یکی اینکه به نیاز‌های این‌ها توجه کرده و از معیشتی نیاز‌های آن‌ها را برطرف کنیم، زیرا اگر این اتفاق نیفتد، همچنان با پدیده مهاجرت روبرو خواهیم بود.
 
ظفرقندی تکریم، احترام و حفظ جایگاه کادر درمان را مورد تاکید قرار داد و با بیان اینکه این کار یک پدیده اجتماعی است، افزود: آنچه برای ما اولویت است، این است که کادر درمان از پرستار گرفته تا پزشک و بهورز در اولویت قرار گیرند تا نیاز‌های عغقب مانده آنان در حوزه معیشت و حقوق و پرداخت‌هایی که حقشان است، پیگیری کنیم.

کمبود نیروی انسانی باید برطرف شود

از ظفرقندی درباره علت نارضایتی مردم از خدمات ارایه شده در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی سوال شد که وی پاسخ داد: علت اصلی بروز این پدیده و یا عدم رضایتمندی‌ها این است که تناسبی بین عرضه و تقاضا وجود ندارد؛ این ناترازی هرجا باشد، نارضایتی ایجاد می‌شود یعنی در هر جایی که می‌خواهید خدمت بگیرید، اگر با میزان موجودی همخوانی نداشته باشد، دچار مشکل می‌شوید.
 
وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکید کرد: این یعنی اگر نیروی انسانی کافی نیست، باید به آن توجه کنیم، اگر منابع و تجهیزات مشکل دارد باید حل کنیم.
 
وی ادامه داد: کمبود نیروی انسانی، منابع و تجهیزات باید مرتفع شود. با حل شدن این مشکلات، اطمینان داریم با شناختی که بیش از 40 سال سابقه کار در این حوزه دارم، بسیاری از مشکلات این حوزه رفع می‌شود چراکه جامعه درمان ما افراد خدومی هستند که دلسوز بیماران هستند.
 
ظفرقندی درباره برنامه ریزی برای طرح پزشک خانوار توضیح داد: هر کشوری برای ایجاد یک نظام درست و ساختارمند در حوزه سلامت نیازمند تدوین یک ساختار است.
 
وی ادامه داد: در همه قوانین برنامه چهارم، پنجم، ششم و هفتم نظام شبکه بهداشت، ارجاع، پیشگیری و در نهایت پزشک خانواده مورد و ارائه مراقبت‌های خدمات درمانی در این حوزه مورد تاکید قرار گرفته است، اما اینکه چرا این طرح به اجرای مطلوب نرسیده، به این دلیل است که نتوانستیم این سیستم را به روز کنیم.
 
وزیر پیشنهادی بهداشت یاد آور شد: اگر نتوانیم میان نظام جامع سلامت، پرونده الکترونیک سلامت و نظام ارجاع سلامت ارتباط مناسب برقرار کنیم، یعنی این موضوع بر زمین مانده است.
 
ظفرقندی عنوان کرد: برای حل این موضوع باید احیای دوباره سیستم یعنی راه‌اندازی خرید راهبردی و استقرار شبکه الکترونیک صورت گیرد و شبکه بهداشت از نظر مالی و معیشتی بازسازی شود.
 
وی افزود: این عوامل به تعهد مدیریت ارشد بستگی دارد و مدیریت ارشد هم شامل ریاست جمهوری، وزارت بهداشت و نمایندگان مجلس می‌شود که مسائل مورد نیاز را تامین کنند و شبکه به روز رسانی شود تا در نهایت وضعیت اقتصادی شبکه به صورت جدی ترمیم و راه‌اندازی شود.
 
ظفرقندی تصریح کرد: اگر این اقدامات صورت گیرد، در نیمه اول این دوره می‌توانیم این شبکه را احیا کنیم.
 
وزیر پیشنهادی بهداشت درباره کاهش ورودی دانشجویان در برخی از رشته‌های پزشکی توضیح داد: در رشته‌هایی، چون بیهوشی، طب اورژانس، اطفال با کاهش ورودی نیرو مواجه هستیم که در آینده می‌تواند مشکل ایجاد کند.
 
ظفرقندی ادامه داد: باید در این حوزه‌ها فشار و استرس را از جامعه پزشکی کم کنیم، همچنین طرح‌های متعدد خارج از مرکز با روش‌های تشویقی جبران شود تا بازار مناسب حضور در داخل را ایجاد کنیم و انگیزه کاری بوجودآید.
 
وی در این باره توضیح داد: علت اینکه افراد این رشته‌ها را انتخاب نمی‌کنند، این است که آینده کاری با حداقل معیشت هم برای آن‌ها وجود ندارد. باید روش‌هایی ایجاد کنیم که امکان ماندن و حتی امکان مهاجرت معکوس برای متخصصان این رشته‌های داخلی و تخصصی ایجاد کنیم.

باید روابط علمی خود را با دنیا توسعه دهیم

وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره روند نزولی پژوهش‌های پزشکی در چند سال گذشته با وجود رشد خوب آن در دهه 90 اظهار داشت: جایگاه ما در حوزه پژوهش خوب است و می‌خواهیم این جایگاه رو به جلو باشد که برای این کار در درجه نخست باید روابط علمی خود را با کشور‌های مختلف توسعه دهیم؛ نمی‌توانیم دور خود را دایره بکشیم و ارتباط علمی یکی از علت‌های توسعه و رشد پژوهش است.
 
ظفرقندی ادامه داد: پژوهش‌ها باید به محصول تبدیل شود کارآمد باشد. اگر تامین مالی براساس قانون که نیم درصد از بودجه کشور است، صورت گیرد و اهمیت مراکز پژوهشی را درک کنیم، نزول این دو، سه سال به سرعت بازمی‌گردد.
 
وی درباره کمبود آمبولانس و پرسنل و تاخیر اورژانس در محل حضور بیماران اظهار کرد: یکی از معضلاتی که امروز اکثر مراکز درمانی دارند، بحث این است که یا آمبولانس ندارند و یا فرسوده شده است. باید آمبولانس‌های فرسوده را حفظ یا جایگزین کنیم.
 
وزیر پیشنهادی بهداشت افزود: حدود 2 هزار آمبولانس نیاز داریم که اگر در سیستم بیاید، حرکت رو به جلو صورت می‌گیرد. باید با برنامه ریزی درست در کوتاه مدت و با استفاده از منابعی مانند تهاتر نفت این نیاز را مرتفع کنیم.
 
ظفرقندی در پاسخ به این پرسش که علت حضور شما به عنوان وزیر پیشنهادی دولت چهاردهم چیست، گفت: این است که بتوانیم به مردم در حوزه درمان، بهداشت، آموزش و پژوهش با توجه به تجارت و اعتمادی که در این زمینه وجود دارد، کمک کنم.
 
وی افزود: بیمار باید بتواند با احترام و اخلاق خوب پزشکی مواجه شود و جامعه پزشکی هم در جایگاه و منزلت اصیل خود قرار گیرد. اینکه ما جامعه پزشکی را برنجانیم نتیجه خوبی ندارد، پزشک باید احساس آرامش و تکریم کند در این شرایط ارتباط خوبی بین پزشک و بیمار برقرار می‌شود.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر