گزارش مشرق؛

طرفدار برجام و حامی اسرائیل/ تیم والز معاون اول کاملا هریس را بیش‌تر بشناسید +عکس و فیلم

پایگاه تحلیلی آمریکایی المانیتور می‌نویسد: شریک انتخاباتی کاملا هریس که طرفدار «راه‌حل دو کشوری» برای مناقشه فلسطین و اسرائیل است، در کنگره به لایحه‌های کمک به تل‌آویو رأی مثبت داده است.

سرویس جهان مشرق - «کاملا هریس» نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری امسال آمریکا اعلام کرده «تیم والز» فرماندار ایالت مینه‌سوتا را به عنوان شریک انتخاباتی و معاون اول خود در صورت پیروزی در انتخابات برگزیده است. پایگاه خبری-تحلیلی آمریکایی «المانیتور» که به طور تخصصی در حوزه‌ی خاورمیانه فعالیت می‌کند، طی گزارشی تحت عنوان «با تیم والز، معاون اول هریس، آشنا شوید: گزینه‌ی موردعلاقه‌ی ترقی‌طلب‌ها با دیدگاه‌های جریان اصلی درباره‌ی اسرائیل و ایران[1]» سابقه‌ای مختصر از سوابق نظامی و سیاسی والز و مواضع او درباره‌ی موضوعات مهم خاورمیانه، از جمله فلسطین و توافق هسته‌ای ایران، را تشریح کرده است. آن‌چه در ادامه می‌خوانید، ترجمه‌ی گزارش المانیتور است.

طرفدار برجام و حامی اسرائیل/ «تیم والز» معاون اول کاملا هریس را بیش‌تر بشناسید +عکس و فیلم

«کاملا هریس» (چپ) نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، همراه با «تیم والز» فرماندار ایالت مینه‌سوتا و شریک انتخاباتی هریس، برای حضور در یک مراسم تبلیغاتی در شهر «فیلادلفیا» در ایالت پنسیلوانیا وارد سالن می‌شوند. در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، نامزدها پیش از برگزاری انتخابات، گزینه‌ی مدنظر خود برای معاون اولی را معرفی می‌کنند. (+)


کاملا هریس[2]، معاون اول رئیس‌جمهور آمریکا، اخیراً تیم والز، فرماندار مینه‌سوتا را به عنوان شریک [و معاون اول] خود در رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری معرفی کرد. والز پیش از آن‌که فرماندار مینه‌سوتا شود، بیش از یک دهه در کنگره خدمت کرده بود و در زمان حضورش در کنگره، مواضعش درباره‌ی خاورمیانه منطبق بر مواضع جریان اصلی حزب دموکرات بود؛ از جمله حمایت از اسرائیل، حمایت از خروج آمریکا از عراق، و حمایت از توافق هسته‌ای ایران. والز 60 ساله که از سال 2019 تا کنون فرماندار میانه‌سوتاست، از سال 2007 تا زمان انتخابش به عنوان فرماندار، در مجلس نمایندگان خدمت می‌کرد. قبل از ورود به سیاست هم معلم بود و در گارد ملی ارتش خدمت کرده بود. به گزارش رادیوی دولتی مینه‌سوتا، والز در دوران حضورش در ارتش در سراسر آمریکا خدمت کرد و پس از حملات 11 سپتامبر برای پشتیبانی جنگ افغانستان و عملیات‌های گسترده‌تر آمریکا علیه القاعده، به ایتالیا اعزام شد.

طرفدار برجام و حامی اسرائیل/ «تیم والز» معاون اول کاملا هریس را بیش‌تر بشناسید +عکس و فیلم

«تیم والز» (راست) در ادوگاه آموزش توپ‌خانه‌ی «گِرنزی» واقع در شهری به همین نام در ایالت وایومینگ آمریکا در سال 1992. والز که در آن زمان گروهبان دوم بود، در مجموع 24 سال در گارد ملی ایالت مینه‌سوتا خدمت کرد و سال 2005 بازنشست شد تا در انتخابات کنگره شرکت کند. (+)

خاخام وایس در گفت‌وگو با مشرق:

›› موجودیت اسرائیل مصداق جنایت است/ صهیونیست‌ها به یهودیان هم ظلم می‌کنند

›› جهان بساط موجودیت جنایت‌کار اسرائیل را برچیند/ برای برقراری صلح باید اسرائیل را حذف کرد

اسرائیل و فلسطین

والز طی دوران خدمتش در حوزه‌ی سیاست، از اسرائیل حمایت کرده و در عین حال، خواهان کمک‌های بیش‌تر به فلسطینی‌ها شده و اخیراً از آتش‌بس در غزه و «راه‌حل دو کشوری» دفاع نموده است. ماه آوریل، در مصاحبه‌ای با یکی از شبکه‌های محلی «پی‌بی‌اس» در ایالت مینه‌سوتا، هم حمله‌ی 7 اکتبر حماس به اسرائیل و هم اوضاع در غزه را «غیرقابل‌تحمل» توصیف کرد. به این شبکه گفت: «حتماً یک راه‌حل دو کشوری و یک راه‌حل قابل‌اجرا وجود دارد. آمریکا باید به تلاش برای دستیابی به این راه‌حل ادامه دهد و باید مطمئن شویم کمک‌های بشردوستانه به این منطقه می‌رسد.» والز طی مصاحبه‌ای در ماه مارس با شبکه‌ی رادیویی دولتی مینه‌سوتا هم خواستار آتش‌بس در غزه شد و گفت: «من قطعاً خواستار آتش‌بس هستم. باید یک آتش‌بس کارساز برقرار شود. من خواهان آتش‌بس‌های موقت بشردوستانه برای بیرون آوردن مردم [از غزه] شده‌ام... می‌خواهم این ماجرا تمام شود. به دنبال آتش‌بس‌های یک‌هفته‌ای یا مانند آن نیستم. ما به یک راه‌حل دائم نیاز داریم.»

توضیحات شبکه‌ی «الجزیره» درباره‌ی فاجعه‌ی حقوق بشری بمباران بیمارستان «المعمدانی» در غزه توسط رژیم صهیونیستی [دانلود]

در همین‌باره بخوانید:

›› «طوفان» در دولت بایدن/ «شورش» مقامات آمریکا در دفاع از فلسطین

›› اعتراف دیده‌بان حقوق بشر به آپارتاید اسرائیل

›› جنایت در بیمارستان المعمدانی کار چه کسی بود

پس از حمله‌ی 7 اکتبر، والز دستور داد پرچم‌های مینه‌سوتا نیمه‌افراشته شوند و در جلسه‌ای با اعضای جامعه‌ی یهودیان این ایالت، این حمله را محکوم کرد. به گزارش پایگاه اینترنتی خبری محلی «تی‌سی جوفوک» [از رسانه‌های یهودی در شهر «مینیاپولیس» ایالت مینه‌سوتا]، والز 10 اکتبر خطاب به شرکت‌کنندگان در مراسم کنیسه‌ی «بِیت اِل» گفت: «آن‌چه صبح شنبه [روز حمله‌ی حماس] مشهود بود، فقدان مطلق انسانیت، و [بروز] تروریسم و ‌بربریت بود.» والز جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، را به خاطر سفر ماه اکتبرش به اسرائیل و تلاش‌هایش در جهت تأمین کمک‌های بیش‌تر برای فلسطینیان در غزه تحسین کرد. پس از بازگشت بایدن از این سفر، والز طی پیامی در شبکه‌ی اجتماعی «ایکس» [توئیتر سابق] نوشت: «اکثریت قریب به اتفاق فلسطینی‌ها، [عضو یا حامی] حماس نیستند و حماس نماینده‌ی مردم فلسطین نیست. ما نباید بگذاریم تروریست‌هایی مانند حماس پیروز شوند.» فرماندار مینه‌سوتا سال 2009 به اسرائیل و سرزمین‌های فلسطینی سفر، و با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، دیدار کرد. سپس سال 2010، در کنفرانس «کمیته‌ی روابط عمومی آمریکا و اسرائیل» [که با نام «آیپک» نیز شناخته می‌شود و اصلی‌ترین گروه لابی‌گر صهیونیست در آمریکاست] سخنرانی کرد.

توضیحاتی درباره‌ی گزارش دیده‌بان حقوق بشر درباره‌ی آپارتاید اسرائیل [دانلود]

در همین‌باره بخوانید:

›› رژیم صهیونیستی کدام اخبار را درباره جنگ غزه سانسور می‌کند؟

›› ‌ «دیوانه‌ نسل‌کش»؛ آیا نتانیاهو به آرزوی «جنگ ایران و آمریکا» می‌رسد؟

به گزارش «آژانس تلگرافی یهودی» [خبرگزاری بین‌المللی‌ای که عموماً به اخبار مربوط به یهودیت و یهودیان می‌پردازد]، والز در دوران حضورش در کنگره به تخصیص کمک‌های خارجی به اسرائیل رأی مثبت داده است. والز زمانی که فرماندار بود، نسبت به اعتراضات حامیان فلسطین در دانشگاه‌های آمریکا[3] ابراز نگرانی کرد. به عنوان نمونه، در همان مصاحبه با پی‌بی‌اس، اگرچه گفت دانشجویان «باید بتوانند نظرات خود را ابراز کنند»، اما اضافه کرد که دانشجویان یهودی باید بتوانند احساس امنیت کنند. وی در این‌باره تصریح کرد: «وقتی دانشجویان یهودی به ما می‌گویند احساس ناامنی می‌کنند، باید حرف آن‌ها را باور کنیم؛ و من مسلماً حرفشان را باور می‌کنم.» والز در همین حال، از رأی‌دهندگان طرفدار فلسطین درون حزب دموکرات نیز حمایت کرده است. در مصاحبه‌ی ماه مارس با رادیوی دولتی مینه‌سوتا، [حدود 46,000 نفر از] اهالی مینه‌سوتا را که [در انتخابات درون‌حزبی دموکرات‌ها] رأی «نامتعهد» داده بودند[4]، «متعهد مدنی» [یعنی متعهد به کنشگری اجتماعی] توصیف کرد. برخی از رأی‌دهندگان دموکرات در مخالفت با حمایت بایدن از اسرائیل، در دور مقدماتی انتخابات در حزب دموکرات، روی برگه‌های رأی خود گزینه‌ی «نامتعهد» را انتخاب کرده بودند[5]. والز در این‌باره گفته بود: «مردم خسته شده‌اند؛ اما به نظر من نشانه‌ی خوبی است که فعالانه اقدام می‌کنند؛ پای صندوق می‌آیند و رأی می‌دهند و تغییر را مطالبه می‌کنند.» [توضیحات بیش‌تر زیر عکس پایین.]

طرفدار برجام و حامی اسرائیل/ «تیم والز» معاون اول کاملا هریس را بیش‌تر بشناسید +عکس و فیلم

دانشجویان دانشگاه میشیگان، 20 فوریه‌ی 2024، بعضاً با چفیه‌های فلسطینی، در شهرک دانشگاهی «آن آربر» در این ایالت، در انتخابات درون‌حزبی حزب دموکرات برای انتخاب نامزد حزب در انتخابات ریاست‌جمهوری رأی می‌دهند. شماری از گروه‌های حقوق بشری از شرکت‌کنندگان در انتخابات درون‌حزبی امسال حزب دموکرات خواسته بودند برای نمایش اعتراض خود به حمایت بایدن از رژیم صهیونیستی در جنگ غزه، در برگه‌های رأی خود به جای بایدن و سایر نامزدها به گزینه‌ی «نامتعهد» رأی بدهند که به‌نوعی حکم گزینه‌ی «هیچ‌کدام» را دارد. بیش از 100,000 رأی‌دهنده (بیش از 13 درصد آرا) در ایالت میشیگان و حدود 46,000 نفر (19 درصد) در ایالت مینه‌سوتا در انتخابات درون‌حزبی دموکرات‌ها همین گزینه را انتخاب کردند که موجب شد بایدن با قاطعیت کم‌تری به عنوان نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری امسال آمریکا انتخاب شود. (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› سیل حمایت از فلسطین در دانشگاه‌های آمریکا

›› زوایایی از جنگ پنهان بر سر مسئله فلسطین در دانشگاه‌های آمریکا

عراق

والز در تبلیغات سال 2006 خود [برای انتخابات کنگره] موضوع مخالفت با جنگ عراق را پررنگ کرد و سال 2007 [پس از انتخابش، در کنگره] به خروج نیروهای آمریکایی از این کشور ظرف 90 روز رأی داد. به گزارش شبکه‌ی رادیویی دولتی ملی آمریکا، والز به‌رغم مخالفتش با جنگ، در رأی‌گیری سال 2007 بر سر تخصیص بودجه‌ی تکمیلی به جنگ عراق، بر خلاف اکثر دموکرات‌ها عمل کرد و به این لایحه رأی مثبت داد. وی در آن مقطع بر احتیاط درباره‌ی جدول زمانی عقب‌نشینی از عراق تأکید کرد. طبق گزارش [شبکه‌ی تلویزیونی آمریکایی] «ان‌بی‌سی»، سال 2007 در همین‌باره گفت: «ترس من این است که اگر عقب‌نشینی نیروها بر اساس مسائل سیاسی، به تعویق بیفتد یا تسریع شود، خطرناک باشد.» آمریکا سال 2003 به عراق حمله کرد و صدام حسین را که مدت‌ها بر این کشور حکومت کرده بود، سرنگون کرد. نیروهای آمریکایی تا سال 2011 در این کشور ماندند و سپس سال 2014 برای کمک به مبارزه با داعش به عراق بازگشتند.

طرفدار برجام و حامی اسرائیل/ «تیم والز» معاون اول کاملا هریس را بیش‌تر بشناسید +عکس و فیلم

«تیم والز» (دوم از راست) در جریان تبلیغات انتخابات کنگره در سال 2006. والز اگرچه با تبلیغات علیه جنگ عراق در انتخابات پیروز شد، اما در کنگره بر خلاف سایر دموکرات‌ها به لایحه‌ی تخصیص بودجه‌ی بیش‌تر برای تداوم این جنگ، رأی مثبت داد. (+)

سوریه

گزینه‌ی کاملا هریس برای معاون اولی، سال 2013 با اقدام باراک اوباما، رئیس‌جمهور وقت آمریکا، به بررسی گزینه‌ی انجام حملات نظامی علیه سوریه ابراز مخالفت کرد. [خبرگزاری آمریکایی] «آسوشیتدپرس» در گزارشی در همین خصوص بخشی از بیانیه‌ی والز در این‌باره را این‌گونه نقل‌قول می‌کند: «اگرچه معتقدم استفاده از سلاح‌های شیمیایی، نفرت‌انگیز است و جهان باید دست به اقدام بزند تا تضمین کند دیکتاتورهای بی‌رحم اجازه پیدا نمی‌کنند بدون تحمل عواقب این کار، از چنین سلاح‌هایی استفاده کنند، اما در حال حاضر وجدانم اجازه نمی‌دهد از پیشنهادهای فعلی مبنی بر اقدام نظامی یک‌جانبه حمایت کنم.» دولت اوباما آن زمان در حال بررسی حملاتی علیه نیروهای اسد بود، چون ادعا می‌کرد از سلاح‌های شیمیایی علیه گروه‌های شورشی استفاده کرده‌اند. دولت آمریکا در نهایت دست به چنین حملاتی نزد؛ اگرچه آمریکا در آن مقطع از شورشیان سوری حمایت می‌کرد. والز سال 2009 در جریان سفری به خاورمیانه، به سوریه رفت و آن‌جا با رئیس‌جمهورْ بشار اسد ملاقات کرد. خبرگزاری محلی «مین‌پست» [در مینه‌سوتا] همان سال گزارش داد که والز و اسد درباره‌ی تعامل اوباما با سوریه و جنگ‌جویان خارجی‌ای گفت‌وگو کرده‌اند که از طریق این کشور وارد عراق می‌شدند.

طرفدار برجام و حامی اسرائیل/ «تیم والز» معاون اول کاملا هریس را بیش‌تر بشناسید +عکس و فیلم

«تیم والز» اگرچه در برخی موارد مواضعی گرفته که به مذاق ترقی‌طلب‌ها خوش آمده‌اند، اما روی هم رفته عقایدش به عقاید جریان اصلی در حزب دموکرات نزدیک‌تر است و حتی بعضاً تصمیم‌هایی گرفته که به اردوگاه جمهوری‌خواهان کمک کرده‌اند. با توجه به این‌که برخی تحلیلگران والز را فردی با توانایی برقراری ارتباط میان دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان دانسته‌اند، به نظر می‌آید انتخاب او توسط «کاملا هریس» نامزد حزب دموکرات، به عنوان معاون اول، بی‌ارتباط به همین ظرفیت نبوده باشد. (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› دست برتر دیپلماسی عمومی ایران مقابل اعراب و آمریکا در خاورمیانه

›› فریادهای دروغین از سوریه: اسناد حمایت آمریکا از تروریسم +دانلود مستند

ایران

والز از توافق هسته‌ای سال 2015 با ایران [موسوم به «برنامه‌ی جامع اقدام مشترک» یا «برجام»] حمایت کرد و گفت این توافق «بهترین فرصتی را که از سال‌ها پیش تا کنون برای توقف برنامه‌ی هسته‌ای ایران داشته‌ایم» فراهم کرده است. به گزارش رادیوی دولتی مینه‌سوتا، فرماندار این ایالت طی بیانیه‌ای گفت: «این توافق، پیشرفت‌هایی را که ایرانی‌ها به دست آورده‌اند، از میان می‌برد، و این کشور را در معرض بازرسی‌های سخت‌گیرانه قرار می‌دهد. اگر ایران مفاد توافق را نقض کند، ما این حق را برای خود محفوظ می‌داریم که تحریم‌های اقتصادی سخت‌گیرانه‌ای را دوباره اِعمال کنیم که در وهله‌ی اول، ایران را پای میز مذاکره کشاندند.» والز همچنین یادآور شده بود که آمریکا «حق ما برای دفاع از خود در برابر تجاوزگری‌های ایران» را محفوظ نگه می‌دارد. توافق هسته‌ای با ایران برخی از تحریم‌ها علیه این کشور را در ازای عقب‌نشینی برنامه‌ی هسته‌ایش برمی‌داشت. سال 2018، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور وقت آمریکا، این توافق را «یک‌طرفه» توصیف کرد؛ از آن خارج شد؛ و تحریم‌ها علیه ایران را دوباره اعمال نمود. از آن زمان تا کنون، تهران برنامه‌ی هسته‌ای خود را تسریع کرده است.

سخنرانی سال 2018 «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور وقت آمریکا، و اعلام خروج این کشور از برجام [دانلود]

در همین‌باره بخوانید:

›› وحشیانه، غیرانسانی، و بی‌فایده: گزارش مجله آمریکایی از تحریم‌های آمریکا

›› اندیشکده آمریکایی فاتحه برجام را خواند/ ایران و آمریکا دیگر به دنبال احیای توافق هسته‌ای نیستند


[1] Meet Tim Walz, Harris’ VP: Progressive favorite with mainstream views on Israel, Iran Link

[2] From Gaza to Iran: What Kamala Harris’ Middle East policy could look like Link

[3] Nearly 300 arrested as NYPD clears Gaza protest from Columbia University Link

[4] Michigan to Minnesota, how worried should Biden be about 'uncommitted'? Link

[5] Over 100K 'uncommitted' Michigan voters temper Biden's win amid Gaza frustrations Link

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر