خبرگزاری فرانسه : اسرائیلی ها، نگران حمله ایران به پالایشگاه حیفا

شهروند اسرائیلی ، تصویر منطقه خود را در فیلم هشدار آمیز حزب الله لبنان مشاهده کرد / اگر ایران به انبارهای نفت حیفا حمله کند مشخص نیست چه اتفاقی رخ می دهد؟

شهر حیفا اسرائیل در 30 کیلومتری مرز لبنان، از حمله احتمالی حزب الله و ایران در نگرانی به سر می برد. به ویژه مناطق اطراف تاسیسات نفتی در شهر حیفا که می توانند به هنگام حملات خارجی، به اهداف مرگبار و خطرناکی برای اسرائیلی ها تبدیل شوند.

به گزارش عصرایران، خبرنگار خبرگزاری فرانسه از شهر حیفا نوشت: در شهر ساحلی حیفا، نگرانی حکم فرماست. این شهر در محدوده آتش حزب الله لبنان قرار دارد.

بوی نفت و بنزین از مخازن نزدیک به آپارتمان آقای "دووی سونی" می رسد که مدت هاست او را عصبانی کرده است. اما نگرانی او از زمانی افزایش یافته که حزب الله لبنان اعلام کرد این تاسیسات در محدوده اهداف حملاتش قرار دارند.

"دووی سونی" (66 ساله) نمی داند که اگر موشکی از طرف حزب الله  لبنان به یکی از مخازن در حدود صد متری خانه اش اصابت کند چه اتفاقی می افتد. این شهر تنها 30 کیلومتر با مرز لبنان فاصله دارد.

خطرات مربوط به تاسیسات نفتی به او به مانند تمام ساکنان این شهر ساحلی، اعلام نشده است. همین موضوع باعث شده از بدترین گزینه ممکن بترسد.

در تصاویری که به وسیله پهپاد ضبط شده اند و از سوی حزب الله لبنان منتشر شدند تصویر مخازن و ساختمانی که "سونی" در آن زندگی می کند قابل مشاهده اند.

از زمان آغاز جنگ اسرائیل علیه غزه در 7 اکتبر، گروه شیعی حزب الله لبنان در حمایت از فلسطین، به حمله به مراکز شمال اسرائیل ادامه می دهد. این روند به تبادل آتش روزانه میان حزب الله لبنان و ارتش اسرائیل تبدیل شده است.

"سونی" در حالی که با مشت به سینه اش می کوبد تا افزایش ضربان قلبش را نشان دهد می گوید: "وقتی صدای آژیرها (هنگام پرتاب موشک) را می شنوم... وحشتناک است".

کمبود اطلاعات

"سونی" ادامه داد: "در طول جنگ خلیج فارس، یک موشک، نه چندان دور از اینجا سقوط کرد ... این واقعا ترسناک است."

اشاره او به حمله موشکی عراق به اسرائیل به هنگام حمله نظامی امریکا به عراق (بعد از اشغال کویت) در سال 1991 میلادی است.
خیابان "کریات هاییم"، محل زندگی "سونی" بخشی از شهر حیفا و تحت نظارت شهرداری حیفاست اما میان این منطقه و شهر حیفا، محدوده صنعتی با مخازن بزرگ نفت و پالایشگاه نفت وجود دارد. این منطقه محل زندگی یهودیان و عرب های اسرائیلی است.

"هیلا لوفر" مشاور سابق امور محیط زیست در شهرداری حیفا می گوید "ساکنان فعلا تعداد مخازن پر و خالی نفت را نمی دانند".
او بابت کمبود اطلاعات در این باره اظهار تاسف می کند در حالی که وی نیز در محلی زندگی می کند که از پالایشگاه و مخازن نفت دور نیست.

مقامات اسرائیل اما می گویند این منطقه صنعتی، ایمن سازی شده و تعدادی از مخازن نفت، تخلیه شده اند. البته جزئیات بیشتری اعلام نمی کنند.
قبل از این فعالان در شهر حیفا تلاش کردند پالایشگاه و مخازن نفت را از این منطقه دور کنند اما ناکام ماندند.

"هیلا لوفر" مشاور سابق امور محیط زیست در شهرداری حیفا اضافه کرد: از سال ها قبل، در باره این وضعیت هشدار دادیم. اگر روزی از شمال (از طرف حزب الله ) یا از طرف ایران یا هر از طرف، مورد حمله قرار بگیریم چه رخ خواهد داد؟

ارتش اسرائیل به خبرگزاری فرانسه گفت به عنوان یک اقدام پیشگیرانه، فعالیت نظارت و بررسی و محدودسازی انتقال مواد در تعدادی از تاسیسات صنعتی در شمال انجام شده اما توقف کامل فعالیت ها انجام نشده است.

ارتش اسرائیل افزود جبهه داخلی مسوول حمایت از شهروندان، با همه تاسیسات در ارتباط دائمی است به ویژه از طریق اجرای بررسی روزانه. تلاش می کنیم تصویر کاملی از انبارهای مواد خطرناک داشته باشیم.

 بمب بزرگ

شرکت "تاشان" مسوول ذخیره سازی سوخت به سوالات خبرگزاری فرانسه در این باره جواب نداد.

اما شرکت "باسان" ، شرکت خصوصی اداره کننده پالایشگاه که در نزدیکی مرکز شهر حیفا قرار دارد بدون اینکه جزئیات بیشتری اعلام کند به خبرگزاری فرانسه گفت دستورات ارتش را اجرا می کند.

مجموعه مستقل “میکومیت (Mekomit)  در اسرائیل، از وجود فرهنگ "سرکوب و پنهان کاری" در منطقه صنعتی حیفا انتقاد کرد. این مجموعه گفته ممکن است آنچه در سال 2020 در انفجار بندر بیروت رخ داد در حیفا هم تکرار شود. انفجار بندر بیروت به دلیل انفجار مواد خطرناک روی داد و منجر به 220 کشته و 6500 زخمی شد. انفجار همچنین بخش های از شهر بیروت را تخریب کرد.

"رجا زعتری" مشاور در شهرداری حیفا هم یادآوری می کند قبلا میان شهر و شرکت های خصوصی و عمومی برای خارج کردن تاسیسات صنعتی از محدوده شهری، نزاع های زیادی رخ داده بود. به ویژه با هدف انتقال مخازن آمونیاک از محدوده شهر حیفا به سمت صحرای نقب در جنوب اسراییل.

در نهایت شهرداری حیفا از این شرکت ها درخواست و آنها را مجبور کرد ذخایر خود از مواد شیمیایی و خطرناک را کم کنند. به ویژه در تاسیسات صنعتی که نزدیک مناطق مسکونی هستند.

با اینکه او در این زمینه فعالیت داشت اما اعتراف می کند دقیقا نمی داند در این انبارهای تاسیسات صنعتی، چه چیزی وجود دارد.
وی افزود: ما می دانیم که این مواد، خطرناک و آلوده هستند. در صورت وقوع جنگ، می تواند به بمب بزرگ تبدیل شوند.

در همین چارچوب، مشاور سابق شهرداری حیفا هشدار می دهد خطر وقوع فاجعه زیست محیطی بیشتر می شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان