سویه خطرناک‌تر آبله میمونی تاکنون در چه کشورهایی شناسایی شده است؟

نوع مسری‌تر و خطرناک‌تر ویروس آبله میمونی با نام «clade Ib» باعث نگرانی جهانی شده است زیرا این نوع ویروس به سرعت در حال گسترش است و اطلاعات کمی در مورد آن در دسترس است. این ویروس از طریق تماس نزدیک منتقل می‌شود.

سازمان جهانی بهداشت (WHO) با توجه به شیوع بیماری آبله میمونی در جمهوری دموکراتیک کنگو و گسترش آن در کشورهای همسایه این کشور آفریقایی برای دومین بار در 2 سال گذشته وضعیت اضطراری جهانی اعلام کرد.

به گزارش ایسنا، نوع مسری‌تر و خطرناک‌تر ویروس آبله میمونی با نام «clade Ib» باعث نگرانی جهانی شده است زیرا این نوع ویروس به سرعت در حال گسترش است و اطلاعات کمی در مورد آن در دسترس است. این ویروس از طریق تماس نزدیک منتقل می‌شود.

کشورهایی که تاکنون موارد ابتلا به ویروس آبله میمونی از نوع «clade Ib» را گزارش کرده‌اند به شرح زیر هستند:

جمهوری دموکراتیک کنگو

در جمهوری دموکراتیک کنگو دو نوع از بیماری آبله میمونی به نام‌های «clade I» که پیش از این نیز در این کشور شایع بود و نوع جدید «clade Ib» در حال گسترش هستند.

با شیوع بیماری آبله میمونی در این کشور، از ژانویه 2023 تاکنون 27 هزار نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند و بیش از 1100 نفر جان خود را از دست داده‌اند که بیشتر قربانیان، کودکان بوده‌اند.

سوئد

در 15 اوت، مقام‌های سازمان جهانی بهداشت تأیید کردند اولین مورد ابتلا به نوع جدیدی از ویروس آبله میمونی در سوئد شناسایی شده است که اولین مورد ابتلا در خارج از قاره آفریقا محسوب می‌شود.

مقام‌های بهداشتی سوئد در یک نشست مطبوعاتی اعلام کردند این فرد در حالی که در آفریقا بوده به بیماری آبله میمونی از نوع «clade Ib» مبتلا شده است. به گفته آنها، این فرد در حال حاضر تحت درمان است.

بوروندی

وزارت بهداشت بوروندی تا تاریخ 9 اوت، 61 مورد ابتلا به بیماری آبله میمونی از نوع «clade Ib» در مناطق مختلف این کشور شناسایی کرده است.

تا لحظه تنظیم این گزارش، بر اساس داده‌های سازمان جهانی بهداشت هیچ فردی در بوروندی به دلیل ابتلا به بیماری آبله میمونی جان خود را از دست نداده است.

کنیا

به گزارش یورونیوز، در تاریخ 29 ژوئیه، وزارت بهداشت کنیا تأیید کرد اولین مورد ابتلا به بیماری آبله میمونی از نوع «clade Ib» در این کشور شناسایی شده است.

بر اساس داده‌های سازمان جهانی بهداشت، تا تاریخ 8 اوت هیچ فردی در کنیا به دلیل ابتلا به این بیماری جان خود را از دست نداده است.

رواندا

به گزارش سازمان جهانی بهداشت، تا تاریخ 7 اوت چهار مورد ابتلا به بیماری آبله میمونی در این کشور شناسایی شده است. همچنین بنا به این گزارش، هیچ فردی تا 7 اوت به دلیل ابتلا به بیماری آبله میمونی در رواندا جان خود را از دست نداده است.

اوگاندا

اوگاندا نیز تا لحظه تنظیم این گزارش 2 مورد ابتلا به بیماری آبله میمونی از نوع «clade Ib» در این کشور را شناسایی کرد که اولین موارد تأیید شده از ابتلا به این بیماری هستند.

بر اساس تحقیقات انجام شده، ویروس آبله میمونی در خارج از اوگاندا منتقل شده و تا تاریخ 2 اوت هیچ مورد دیگری از انتقال این بیماری از این دو فرد به دیگران گزارش نشده است.

داده‌های سازمان جهانی بهداشت حکایت از آن دارد که تا تاریخ 8 اوت هیچ فردی به دلیل ابتلا به این بیماری در اوگاندا، جان خود را از دست نداده است.

 روز گذشته (16 آوریل) مقامات بهداشتی پاکستان نیز تایید کردند که مواردی از ابتلا به آبله میمونی در این کشور مشاهده شده است با این حال آنها هنوز نوع سویه را مشخص نکرده‌ و تاکید کرده‌اند که تا اتمام روند توالی ژنوم ویروس در این مبتلایان، خبری در این زمینه منتشر نخواهند کرد و بنابراین هنوز معلوم نیست این بیماران به کدام نوع از بیماری مبتلا شده‌اند.

بیماری آبله میمونی که بر اثر عفونت به ویروس آبله میمونی پدیدار می‌شود، یک بیماری مشترک بین انسان و حیوانات است که پیش از این عمدتا در مناطق جنگلی آفریقای حاره‌ای دیده می‌شد اما طی دو سال گذشته در دیگر مناطق جهان به ویژه اروپا مشاهده شده است.

این بیماری به طور معمول بین دو تا چهار هفته طول می‌کشد. دوره پنهان آبله میمونی پس از ابتلای افراد به ویروس بین پنج تا 21 روز است؛ به عبارت دیگر علائم بیماری در مبتلایان بین پنج تا 21 روز پس از ورود ویروس به بدن بروز می‌کند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان