این گزارش در حال تکمیل است

گزارش کامل جلسه بررسی برنامه‌های دولت وفاق ملی در مجلس/ موافقان و مخالفان

جلسه علنی مجلس شورای اسلامی به ریاست محمد باقر قالیباف و برای بررسی خط مشی و اصول کلی دولت چهاردهم و بررسی برنامه ها و صلاحیت ۱۹ وزیر پیشنهادی با حضور رئیس جمهور در حال برگزاریست.

مجلس شورای اسلامی از امروز-شنبه-27 مرداد 1403 به مدت پنج روز صلاحیت وزاری کابینه پیشنهادی چهاردهم را بررسی می کند.

طبق ماده 204 آیین نامه داخلی مجلس، ابتدا برنامه و خط مشی و اصول کلی دولت و ترکیب هیات وزیران مورد بررسی قرار می گیرد و پس از توضیحات رئیس جمهور و اظهارات مخالفان و موافقان، مجلس وارد بررسی برنامه ‏ها و صلاحیت هریک از وزیران به ترتیب حروف الفبای وزارت‌خانه می شود.

به گزارش ایسنا؛ در ابتدای جلسه علنی امروز، محمدباقر قالیباف ضمن خیرمقدم به رئیس جمهور و توضیحاتی درباره روند بررسی برنامه‌ ها و صلاحیت 19 وزیر پیشنهادی گفت: رای‌گیری برای کابینه پیشنهادی در روز چهارشنبه هفته جاری انجام خواهد شد و  امیدوارم با یک همدلی و بررسی‌های دقیق بتوانیم در پایان وقت قانونی کار بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی را به اتمام برسانیم.

قالیباف

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین با اشاره به جلسات هفته گذشته کمیسیون‌های مجلس با وزرای پیشنهادی برای بررسی برنامه‌های آنها گفت: هفته گذشته جلسات بسیار مفصل، دقیق و منظم بین وزرای پیشنهادی و همه کمیسیون‌های مجلس شورای اسلامی برگزار شد که این جلسات حداقل از هشت صبح تا هشت شب و بعضا تا ساعاتی بیشتر ادامه داشت و شناخت خوبی از بعد کارشناسی بین نمایندگان و وزرای پیشنهادی حاصل شد.

پزشکیان

در ادامه مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور نهم که هفته گذشته با ارسال نامه‌ای وزرای پیشنهادی خود برای دولت چهاردهم را اعلام کرده بود، با حضور در صحن علنی مجلس  از برنامه‌های دولت و وزرای پیشنهادی خود دفاع کرد.

پزشکیان در بخشی از اظهارات خود با بیان اینکه «دولت وفاق ملی» را به مجلس معرفی کرده‌ایم، افزود: دولتی که خود را دولت همه مردم ایران می‌داند. موظف به تامین حقوق شهروندی همه ایرانیان است. التزام به قانون اساسی و اهداف سند چشم انداز و سیاست ها کلی مصوب رهبری و تحقق برنامه هفتم توسعه محورهای هم گرایی میان دولت و سایر قوا خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه رسالت و وظیفه ما ایجاد آرامش در جامعه است،‌ تصریح کرد: مردم اگر بدانند ما با تمام وجود به دنبال حل مشکلات آنان هستیم و تبعیض نژادی، قومی و منطقه ای برای آنان قائل نشویم، محکم پشت حکومت خواهند ایستاد. این کار جز با وفاق و همدلی ممکن نیست. غیرممکن با روند گذشته وضعیت فعلی را اصلاح کنیم. باید دست از کارهای قبلی برداریم.

مخالفان برنامه کابینه پیشنهادی چهاردهم

 انتظار داشتم پزشکیان برنامه‌های خود را دقیق بیان کند

حسینعلی حاجی دلیگانی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی در مخالفت با برنامه‌ها و اصول کلی دولت چهاردهم، با بیان اینکه انتظار داشتیم رییس‌جمهور امروز بالاخره برنامه های دقیق خود را بیان کند خطاب به پزشکیان پرسید: آقای رییس‌جمهور برای مسکن چه برنامه ای دارید؟ برای رانت چند نرخی بودن ارز چه راهکاری دارید؟ دولت چه برنامه‌ای برای یارانه های پنهان و آشکار دارد؟ موضوع اتباع بیگانه و خدمات و انرژی که مصرف می‌کنند برای مردم مهم است. نمی‌گویم همه این‌ها بروند اما خدمات کشور باید در مرحله اول برای ایرانیان باشد.

وفاق ملی با جمع اضداد محقق نمی‌شود

محمد قسیم عثمانی با بیان اینکه «مردم به تغییر رای دادند و به جریان عقلانی و منطقی اصلاح طلبی روی آوردند اما ترکیب کابینه رئیس جمهور هرگز نشان دهنده تغییر و تحول در هیچ حوزه‌ای نیست»، گفت: وفاق ملی با جمع اضداد محقق نمی‌شود شما دولت اشتراکی تشکیل داده‌اید و دولت اشتراکی خیلی زود ناهماهنگی به دنبال خواهد داشت.

چوب تندروی و افراط را از دو جناح سیاسی کشور خورده‌ایم

روح‌الله ایزدخواه با اشاره به اینکه در روزهای اخیر شاهد طرح انتقادات تندی از جناح اصلاحات به رئیس‌جمهور بودیم که چرا از عناصر تندرو استفاده نشده است که اتفاقا این از نقطه قوت کابینه است، افزود: دولت و مسئولیت در جمهوری اسلامی کاسبی اقتصادی و سیاسی نیست و امروز چوب تندروی و افراط را از دو جناح سیاسی در کشور خورده‌ایم آن هم در شرایطی که رهبری به صراحت فرمودند تقسیم‌بندی اصلاح‌طلبی و اصولگرایی را قبول ندارند و امسال از دو قطبی سازی پرهیز دادند.

نقد سازنده به دولت داریم/ باید به رئیس‌جمهور کمک کرد

مرتضی محمودی با یادآوری اینکه اگر به عنوان مخالف صحبت می‌کنیم به معنای مخالفت با رئیس‌جمهور و کابینه و شکل‌گیری دولت نیست، گفت: ما نمایندگان مطابق با منویات رهبری در هماهنگی کامل از دولت حمایت می‌کنیم و کمک دولت به ویژه شخص دوست‌داشتنی و عزیز آقای پزشکیان خواهیم بود منتها نقد سازنده داریم و اگر خلاء و اشکالی باشد آن را مطرح می‌کنیم.

برخی از وزرای پیشنهادی رزومه ضعیفی داشتند

مسلم صالحی با بیان اینکه انتظار داشتیم کابینه آقای پزشکیان تخصصی‌تر بود، افزود: برنامه های وزرا در کمیسیون ها به شکل کلی ارائه شد. این امکان وجود داشت تا وزرا تخصصی تر معرفی شوند. متاسفانه برخی از رزومه های وزرای پیشنهادی ضعیف است.

متوسط سن کابینه حدود 60 سال است

مجید نصیرپور  نماینده مجلس با بیان اینکه «من مخالف دولت نیستم و تمام وقت و انرژی‌ام را گذاشتم تا آقای پزشکیان رای بیاورد و امروز نیز هیچ طلبی از هیچکس ندارم»، اظهار کرد: من برای اعتقادم و اعتلای کشورم کار کردم اما توقعم از آقای پزشکیان چند نکته است؛ آقای پزشکیان در مقطعی وارد عرصه انتخاب شدند که ناامیدی بسیاری در مردم غلبه کرده بود و ایشان امید را در مردم زنده کردند اما اگر دقت نکنند به زودی مردم دچار یاس می‌شوند؛ یکی از این کارها انتخاب افرادی در تراز وزارت است؛ آقای پزشکیان به جوانان وعده دادند اما متوسط سن کابینه حدود 60 سال است؛ ایشان همچنین به بانوان قول دادند اما از آنها در جایی غیرتخصصی استفاده می‌کنند.

موافقان برنامه کابینه پیشنهادی چهاردهم

همچنین نمایندگان موافق کلیات برنامه و خط مشی دولت مسعود پزشکیان دیدگاه‌های خود را مطرح کردند.

یاری‌گر رئیس‌جمهور باشیم

محمدمهدی فروردین با اشاره به اینکه به تعبیر مقام معظم رهبری، رئیس جمهور شخصیتی فرزانه، صادق، مردمی و دانشمند است، افزود: ایشان با شعار دعوا نکنید و کنار هم باشیم روی کار آمد و ما باید ضمن نظارت بر عملکرد دولت یاری‌گر او باشیم.

رئیس‌جمهور در معرفی کابینه به شعار وفاق ملی عمل کرد

روح‌الله متفکرآزاد  با بیان اینکه نظام جمهوری اسلامی ایران آنقدر مستحکم است که می‌تواند سلایق مختلف را در جایگاه‌های متعدد و متکثر حکمرانی ببیند، تاکید کرد: در نظام جمهوری اسلامی ایران جدای از سلایق سیاسی، کارآمدی امری مهم است. لذا موفقیت رئیس جمهور و دولت، موفقیت نظام جمهوری اسلامی است و ما حتما در این راستا کمک حال دولت خواهیم بود کما این‌که رئیس جمهور در معرفی کابینه سلایق مختلف را دید و به شعار وفاق ملی عمل کرد.

با استفاده از اهرم‌های نظارتی با رئیس‌جمهور همکاری خواهیم کرد

سید جلیل میرمحمدی با اشاره به اینکه رهبر انقلاب فرمودند «موفقیت دولت موفقیت همه ماست و همه باید به ایشان کمک کنند» گفت:  تکلیف همه ما روشن است. بهترین و موثرترین وعده ای که یک رییس‌جمهور می‌تواند بدهد را آقای پزشکیان داده است. دولت ایشان دولت وفاق ملی است. بدنه دولت بسیار گسترده است و حتما از تمامی ظرفیت های نظام استفاده خواهد شد.صداقت را در آقای پزشکیان دیده ام و وعده های ایشان اجرایی خواهد شد. مجلس شورای اسلامی با استفاده منصفانه از اهرم های نظارتی با آقای رئیس جمهور همکاری خواهیم کرد.

تشکیل دولت وفاق ملی اقدامی بی سابقه است

رضا علیزاده گفت: دولت وفاق ملی بعد از چند دهه دارد در کشور اتفاق می‌افتد و باید قدردان این حرکت باشیم. چند دهه است هیچکس نخواست این اقدام را انجام دهد و هزینه آن را پرداخت کند.

نقاط قوت کابینه پیشنهادی دولت بر نقاط ضعفش تسلط دارد

سارا فلاحی با بیان اینکه «کابینه پیشنهادی دولت متناسب با شرایط و مطالبه جامعه تعیین شده است»، اظهار کرد: کابینه آقای دکتر پزشکیان مانند اسلاف گذشته خود دارای نقاط قوت و ضعف است و اگر انصاف داشته باشیم باید اعلام کنیم که نقاط قوتش بر نقاط ضعفش تسلط دارد.

دولت وفاق ملی با اعتماد کامل مجلس شکل گیرد

شاهرخ رامین نماینده دماوند در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که دولت وفاق ملی با اعتماد کامل مجلس شکل گیرد، اظهار کرد: رئیس جمهور طبق عهدی که با مردم بسته بود کابینه‌ای به مجلس معرفی کرد که مبتنی بر وفاق ملی تشکیل شده است

اخطارها و تذکرات نمایندگان مجلس

در جریان جلسه علنی امروز، دو نماینده مجلس در تذکرات جداگانه‌ای از ارائه نکردن برنامه مشخصی از سوی رئیس جمهور به مجلس شورای اسلامی انتقاد کردند.

در تذکری آینن نامه ای، علی بابایی کارنامی ابراز امیدواری کرد که رئیس جمهورمحترم در صحبت‌های نهایی حتماً دیدگاه‌های‌شان درباره چراها و برنامه‌های عملیاتی را مطرح کنند چراکه ملت شریف ایران قضاوت می‌کنند و 4 سال آینده با استناد به این همین صحبت‌های و نظرات درباره قصور مجلس یا دولت قضاوت می‌کنند.

رحمت الله نوروزی هم در اخطاری با بیان اینکه انتظار داریم که برنامه‌های کلی برای عملیاتی سازی و پیاده‌سازی قوانین روشنگر و شفاف باشد، عنوان کرد: برنامه‌هایی که رئیس جمهوری مطرح فرمودند بسیار ارزشمند است اما ما تصویر روشنی را از اجرای این برنامه‌ها نداریم؛ انتظار این است رئیس جمهوری که التزام به برنامه هفتم و قانون دارند، نقشه راه اجرایی برنامه‌ها را نیز ارائه کند؛ همچنین انتظار ما این است که با توجه به شعارهایی که آقای رئیس جمهور دادند به استان‌های کم برخوردار توجه ویژه‌ای شود.

ادامه دارد...

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان