کارشناس تیراندازی: اشتباهات مربیان، مانع کسب مدال تیراندازی در المپیک شد

ابراهیم برخورداری، کارشناس تیراندازی، با انتقاد از عملکرد مربیان تیم ملی، یکی از دلایل اصلی عدم موفقیت تیراندازان ایرانی در المپیک پاریس را اشتباهات مربیان دانست.

کارشناس تیراندازی می‌گوید انتظار فینالیست شدن یکی از المپین‌های تفنگ در پاریس، کسب سهمیه المپیک پاریس در تپانچه مردان و کسب مدال المپیک در میکس تپانچه وجود داشت.

ابراهیم برخورداری در گفت و گو با ایسنا، در مورد عملکرد تیم ملی تیراندازی در المپیک 2024 پاریس اظهار کرد: ما در تفنگ دو دوره در فینال المپیک بودیم و من انتظار داشتم حداقل یکی از این دو ورزشکار در فینال باشد اما نشد. انتظار داشتم که در تپانچه مردان سهمیه بگیریم. در این رشته پتانسیل و تیم خوبی هم داشتیم اما متاسفانه سهمیه کسب نشد. می‌توانستیم در میکس تپانچه به مدال فکر کنیم چون کسب مدال در میکس راحت‌تر است اما ما تنها در تپانچه یک سهمیه زنان گرفتیم. رستمیان هم در تپانچه 25 متر به انتظارات جواب داد و ششم شد.

تعجب می‌کنم سرمربی نمی‌دانست ورزشکارانش سهمیه سه وضعیت ندارند

او ادامه داد: از سرمربی تیم ملی تفنگ تعجب می‌کنم که نمی‌دانست دو ورزشکارش حد نصاب رشته سه وضعیت را ندارند. این موضوع جای تعجب دارد چون آن دو می‌توانستند در سه وضعیت هم شرکت کنند. ما یک رشته را از دست دادیم و به نظر من مشکل می‌تواند مربیان تیم ملی باشند که آگاهی لازم را نداشتند. آنها آنقدر از مرحله دور بوده‌اند که حتی ملی‌پوشان را برای این رشته ثبت نام هم کرده‌ بودند غافل از اینکه این دو ورودی ندارند. کلی انرژی ورزشکاران صرف تمرین رشته‌های خفیف شد درصورتی که می‌شد به جای آن تمرکز و زمان بیشتری روی بادی گذاشت.

کارشناس تیراندازی در ادامه گفت: یکی دیگر از اشتباهات مربیان این است که در یک هفته آخر یا حتی یک ماه آخر برای اینکه سطح ورزشکارشان را بسنجند رکوردگیری می‌کنند. این موضوع در دنیا رد شده و نباید از ورزشکاری که انگیختگی دارد رکورد گرفت. می‌گویند در شرایطی که انگیختگی بالا است حتی در تمرین هم زیاد نام رکورد را به کار نبرید. بیشتر تمرینات باید مرور تکنیک باشد و نباید در سطحی باشد که ورزشکار بتواند رکوردهایش را چرتکه بیندازد اما من متاسفانه شنیدم در تفنگ این اتفاقات رخ داده و دو المپین رکوردهای خیلی بالایی را هم در رکوردگیری ثبت کرده‌اند.

در تفنگ می‌توانستیم بهتر کار کنیم اما اشتباهاتی داشتیم

برخورداری افزود: من خودم سال‌ها ورزشکار بوده‌ام. ورزشکاری که بهترین رکورد را در تمرینات زده می‌خواهد در مسابقات هم همان رکوردها را تکرار کند اما این موضوع در تیراندازی مردود است چون همه تمرکز او در جریان مسابقه به رکوردهای خوب تمرین مشغول می‌شود و عملکرد پایین می‌آید. ورزشکاری موفق است که عملکرد خوبی در جریان مسابقه داشته باشد و ذهنش به رکوردهای تمرینی مشغول نباشد. در آن زمان رکورد خوبی هم خواهد داشت. به نظر من در تفنگ می‌توانستیم بهتر کار کنیم اما اشتباهات این شکلی داشتیم.

رکورد 588 رستمیان را فعلا کسی نمی‌زند حتی خودش

او در مورد عملکرد رستمیان در المپیک پاریس نیز افزود: در تپانچه تنها هانیه رستمیان را داشتیم. تپانچه بادی رشته دوم او بود که رکورد 571 زد که به نسبتا بد نبود. او بادی را بد شروع کرد و راند اول را خوب تیر نزد اما باید بدانیم که المپیک است. من خودم در این سطح تیر زده‌ام کار بسیار سخت است. چون رشته دومش بود از این جهت به نفع ما شد و استرس و اضطراب از او دور شد. جو مسابقه برای او عادی شد و وقتی به رشته 25 متر آمد فشارها از او کم شده بود. خیلی هم خوب در 25 متر کار کرد و رکورد 588 را زد که فکر می کنم مدت ها کسی نتواند این رکورد را بزند حتی خودش. او به عنوان نفر سوم به فینال رسید این خیلی مهم است. در توکیو جواد فروغی با رتبه هشتمی وارد فینال شد.

در ایران در رشته 25 متر اصلا فعال نیستیم

پیشکسوت تپانچه ادامه داد: عملکرد رستمیان در مقدماتی عالی بود اما خب در فینال کسی برنده است که بارها و بارها در فینال تیر زده باشد. ما در ایران در رشته 25 متر اصلا فعال نیستیم. تنها یکی دو نفر از ملی پوشان تپانچه آن هم به تشخیص مربی این رشته را تمرین می‌کنند که واقعا داستان عجیبی است. ورزشکاران مجارستان، کره‌ یا فرانسه که در کنار رستمیان در فینال این رشته در پاریس تیر زدند در طول سال 5 یا 6 بار در قهرمانی کشوری در کنار 30 یا 40 نفر مسابقه می‌دهند و فینال دارند. چه انتظاری داریم که رستمیان فینال را خوب بزند. شدنی نیست. باز با همه این حرف‌ها عملکرد فینال او بد هم نبود و باید توقعات به جا باشد. این مدل مقایسه با منطق مربیان دنیا هم جور نیست.

او افزود: یکی از نکات مهم این المپیک پاریس حضور عباس محمدی به عنوان نایب رییس در کنار تیم بود. او از نزدیک خیلی از مسائل تیراندازی را لمس کرد و مطمئنم نگاه او بعد از این سفر مهم و پر از تجربه تفاوت خواهد داشت و برنامه‌ریزی‌ها متفاوت خواهد شد. ای کاش مدیران یکبار شرایط مسابقات را از نزدیک تجربه و لمس می‌کردند. در این شرایط متوجه خواهند شد برای پیشبرد برنامه‌ها و رسیدن به اهداف چه کارهایی باید انجام شود. او این تجربه لازم را کسب کرده و امیدوارم برای آینده مثمرثمر باشد.

برای بازی‌های آسیایی 2026 به نگاه جدیدی احتیاج است

برخورداری در خصوص لزوم پوست اندازی در تیراندازی گفت: تیراندازی سن و سال ندارد و هر کسی تا هر زمانی که توان جسمی و روحی داشته باشد و بتواند خود را به سطح المپیک برساند می‌تواند به المپیک برود. این رشته خاص یک نفر نیست. من هم اگر شرایطم اجازه می‌داد ، می‌توانستم به المپیک فکر کنم و کسب سهمیه داشته باشم. همه چیز بستگی به شخص دارد. قهرمان ترکیه ای سال‌ها فینالیست مسابقات جهانی و المپیک بود و در پاریس روزش بود و توانست مدال بگیرد.

کارشناس و پیشکسوت تیراندازی در پایان گفت: امیدوارم با بازسازی و نگاه جدیدی به فکر بازی‌های آسیایی 2026 باشیم. بعد از آن هم با یک گام بلندتر برای کسب سهمیه 2028 آمریکا تلاش کنیم. اگر از اکنون درست پایه‌گذاری نکنیم موفق نخواهیم بود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان