ام جی ۴ را چگونه در ایران شارژ کنیم؟

نمونه‌های اولین خودرو از مدتی قبل وارد کشور شده تا تست‌های عملکردی و استاندارد بر روی آن انجام شود و به این ترتیب به‌زودی شاهد عرضه آن در بازار کشور خواهیم بود.

خودرو ام جی 4 از استاندارد شارژ CCS استفاده می‌کند که امروزه یکی از رایج‌ترین استانداردهای شارژ خودروهای برقی است و توسط بسیاری دیگر از خودروسازان جهان نیز استفاده می‌شود. به این ترتیب و با استفاده از پورت شارژ CCS، این خودرو را می‌توان با شارژرهای برق مستقیم (DC) یا برق متناوب (AC) شارژ کرد.
 
به‌زودی قرار است ام جی 4 به عنوان نخستین محصول تمام برقی MG در ایران و یکی از پرفروش‌ترین خودروهای برقی اروپا، روانه بازار ایران شود.
 
نمونه‌های اولین خودرو از مدتی قبل وارد کشور شده تا تست‌های عملکردی و استاندارد بر روی آن انجام شود و به این ترتیب به‌زودی شاهد عرضه آن در بازار کشور خواهیم بود.
 
شارژ خودروهای برقی، همواره یکی از مهمترین سوالات خریداران این خودروها است و به‌ همین دلیل در این مطلب قصد داریم به بررسی شارژ ام جی 4 و کاربردی بودن آن برای بازار ایران بپردازیم.
 
به این ترتیب هر سوالی در زمینه شارژ کردن ام جی 4 و پورت شارژ این خودرو و زمان شارژ باتری‌ها و مهمتر از آن همخوانی MG4 با برق ایران دارید، در این مقاله پاسخ داده خواهد شد.
 
خودروی ام جی 4 از استاندارد شارژ CCS استفاده می‌کند که امروزه یکی از رایج‌ترین استانداردهای شارژ خودروهای برقی است و توسط بسیاری دیگر از خودروسازان جهان نیز استفاده می‌شود. به این ترتیب و با استفاده از پورت شارژ CCS، این خودرو را می‌توان با شارژرهای برق مستقیم (DC) یا برق متناوب (AC) شارژ کرد.
 
استفاده از استاندارد CCS باعث می‌شود دسترسی گسترده‌ای به شارژهای مناسب برای ام جی 4 داشته باشید. به این ترتیب برای شارژ این خودرو می‌توان از شارژهای برق متناوب (AC) قابل نصب در خانه یا محیط‌های عمومی و همچنین ایستگاه‌های‌های شارژ سریع AC استفاده کرد.
 
علاوه بر این، امکان استفاده از شارژرهای سریع (Fast Charger) با برق DC نیز برای شارژ کردن باتری‌های این خودرو وجود دارد. در این شرایط، خودرو را می‌توان با شارژرهای سریع 135 کیلوواتی شارژ کرد که باعث می‌شود زمان مورد نیاز برای شارژ به شدت کاهش پیدا کند. علاوه بر این‌ها، امکان شارژ خودرو با شارژهای تک فاز با ولتاژ 230 و سه فاز با ولتاژ 400 نیز وجود دارد.
 
استفاده از پورت شارژ با استاندارد CCS و سیستم مدیریت شارژ MG باعث می‌شود عملا با تمامی انواع شارژرهای موجود در ایران بتوانید این خودرو را شارژ کنید. در کنار این‌ها، به همراه MG4 یک شارژر همراه نیز عرضه می‌شود که امکان شارژ خودرو بدون نیاز به ایستگاه یا شارژر خارجی را می‌دهد. این شارژر AC، با توان 11 کیلووات، به‌راحتی و با اتصال به پریزهای برق ایران و اتصال پورت شارژ به خودرو، باتری‌ها را شارژ می‌کند. به این ترتیب حتی بدون نیاز به خرید ایستگاه شارژ مخصوص خودروهای برقی نیز می‌توانید برای شارژ باتری ام جی 4 اقدام کنید.
 

مدت زمان شارژ ام جی 4 چقدر است؟

قطعا تجربه شارژ کردن تلفن همراه با شارژرهای مختلف را دارید و می‌دانید که بسته به نوع و توان خروجی شارژر، مدت زمان شارژ شدن باتری تفاوت می‌کند. هرچند فناوری مورد استفاده در باتری ام جی 4 پیشرفته‌تر از تلفن‌های‌های همراه است، اما در نهایت زمان شارژ شدن باتری‌های این خودرو ارتباط مستقیمی با نوع شارژر مورد استفاده دارد. همانطور که پیش از این اشاره کردیم، ام جی 4 از شارژرهای مختلفی پشتیبانی می‌کند به‌همین دلیل تنوع مناسبی برای شارژ باتری‌های این خودرو وجود دارد.
 
بررسی را با شارژرهای سریع یا Fast Charger آغاز می‌کنیم. شارژرهای سریع DC که در ایستگاه‌های شارژ نصب شده‌اند می‌توانند خروجی 135 کیلوواتی را به خودرو ارائه دهند. در این شرایط، شارژر 10 تا 80 درصد باتری MG4 تنها به 35 دقیقه زمان نیاز دارد. به این ترتیب و به عنوان مثال در یک سفر جاده‌ای، به اندازه یک توقف بین راهی برای خوردن قهوه و استراحت، خودرو شارژ شده و آماده ادامه سفر خواهد بود.
 
اگر به ایستگاه شارژ دسترسی نداشتید یا برای شارژ باتری‌ها عجله ندارید، استفاده از شارژهای خانگی یا شارژر همراه خودرو یک گزینه ایده‌آل است. در این شرایط، توان خروجی شارژر کمتر است طبیعتا زمان بیشتری برای شارژ نیاز دارید. شارژ کامل باتری‌ها در این شرایط به حدود 8 ساعت زمان نیاز دارد. البته باید این مسئله را در نظر گرفت که به طور معمول باتری خودرو کاملا خالی نیست و به همین دلیل معمولا زمان کمتری برای شارژ مورد نیاز است. این زمان مناسب آن است که شب و در زمان رسیدن به منزل خودرو را به شارژ بزنید و صبح آن را شارژ شده تحویل بگیرید.
 
خودروهای برقی از فناوری بالایی برای مدیریت توان باتری و شارژ کردن آن بهره می‌گیرند و به همین دلیل شاید به نظر برسد کار با آن‌ها و شارژ کردن این خودروها پیچیدگی دارد. در واقعیت اما موضوع کاملا برعکس است و شارژ کردن این خودرها به‌سادگی شارژ کردن تلفن همراه است. در مورد شارژ کردن ام جی 4 نیز وضعیت دقیقا به همین شکل است و خودرو تقریبا همه کارهای لازم را انجام می‌دهد و راننده کافی است تنها اتصال شارژر را به خودرو نصب کند.
 
در درجه اول، سیستم مدیریت باتری، به صورت لحظه‌ای توان باتری را رصد کرده و از طریق صفحه نمایش مرکزی به اطلاع راننده می‌رساند. این سیستم همچنین با توجه به شرایط خودرو و نوع رانندگی و میزان مصرف برق خودرو، یک تقریب مناسب از مسافت قابل پیمایش با شارژ فعلی را به راننده اعلام می‌کند تا بتوانید رسیدن به ایستگاه شارژ را مدیریت کنید.
 
پس از آن و برای شارژ کردن ام جی 4 تنها کافی است خودرو را متوقف کرده و دنده را در وضعیت P قرار دهید و ترمز پارک برقی را فعال کنید. پس از آن درپوش درگاه شارژ که در سمت چپ و انتهای خودرو نصب شده را با فشار دادن باز کنید تا پورت شارژ در دسترس قرار گیرد. این درپوش در زمان قفل بودن خودرو، بسته است و بدون حضور راننده و ریموت خودرو نمی‌توان آن را باز کرد.
 
برای اتصال به ایستگاه شارژ سریع یا شارژر خانگی یا عمومی، می‌توانید شارژر را از ایستگاه جدا کرده و به خودرو متصل کنید. برای استفاده از شارژر همراه خودرو، باید شارژر را به پریز برق متصل کرده و سپس به خودرو وصل کنید.
 
در ادامه خودرو به صورت خودکار جریان شارژ را مدیریت کرده و با رسیدن شارژ باتری‌ها به حداکثر ظرفیت، برای جلوگیری از آسیب به باتری، جریان شارژ را قطع می‌کند. روند شارژ از طریق صفحه نمایش مرکزی خودرو (در صورت روشن بودن خودرو) و همچنین نوارهای LED پورت شارژ به اطلاع راننده می‌رسد.
 
در زمان شارژ باتری، می‌توانید با اطمینان، درب‌های خودرو را قفل کنید. در این شرایط، شارژر در محل پورت شارژ قفل شده و به‌هیچ عنوان نمی‌توان آن را خارج کرد. این یک ویژگی امنیتی است تا در زمان شارژ شدن، کسی غیر از راننده نتواند شارژر را جدا کند. برای جدا کردن شارژر، باید قفل مرکزی خودرو را از طریق ریموت غیر فعال کنید. در این شایط به راحتی می‌توان شارژر را از پورت جدا کرد.
 

آیا ام جی 4 با برق ایران شارژ می‌شود؟

استانداردهای شارژ خودروهای برقی در جهان تعریف شده هستند و تمامی خودروسازان و تولیدکنندگان خودروهای برقی، از این استانداردها پیروی می‌کنند. با توجه به تنوع بالای پورت‌های شارژ ام جی 4 این خودرو مشکلی برای شارژ شدن توسط ایستگاه‌های شارژ در ایران ندارد.
 
استاندارد برق ایران مطابقت زیادی با استانداردهای اروپایی دارد و با توجه به عرضه پر تعداد ام جی 4 در بازار اروپا، مشکلی در زمینه شارژ شدن آن در ایران وجود ندارد.
 
همانطور که می‌دانید چند نمونه از MG4 برای بررسی‌های فنی و تست‌های استاندارد، از چند ماه قبل وارد بازار کشور شده‌اند و در تمام این مدت نیز از انواع شارژرهای بازار ایران برای شارژ کردن آن‌ها استفاده شده است. این شارژرها شامل ایستگاه‌های شارژ سریع نصب شده در سطح شهر، شارژهای خانگی و شارژر همراه خودرو است. تمامی این شارژرها از استاندارد CCS پشتیبانی می‌کنند و پورت‌های شارژ آن با پورت شارژ ام جی 4 مطابقت کامل دارد.
 
به علاوه، تمامی شارژرها دارای مدار کاهش نوسان جریان برق هستند و در صورت بروز نوسان در جریان برق ورودی، به‌صورت خودکار جریان را یکنواخت می‌کنند. به این ترتیب حتی در صورت نوسان در برق ورودی، فشاری به باتری خودرو وارد نمی‌شود.
 
با توجه به اینکه پیش از این در خبری به ورود خودروهای MG به گمرک سلفچگان و حضور ام جی 4 در بین این خودروها اشاره کردیم، می‌توان انتظار داشت به زودی فروش MG4 آغاز شود. برای اطلاعات بیشتر وبسایت فردا موتورز، نماینده رسمی ام جی در ایران را دنبال کنید.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان