در گزارش‌هایی جداگانه از سوی اوپن ای‌آی و گوگل مطرح شد

ادعای شرکت‌های تکنولوژی درباره فعالیت سایبری ایران علیه انتخابات آمریکا

شماره روزنامه: ۶۰۸۲ تاریخ چاپ: ۱۴۰۳/۰۵/۲۸ ...

شاید به همین دلیل هم باشد که همزمان با بالا گرفتن تنش‌ها میان ایران با اسرائیل و آمریکا و البته نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات‌متحده، برخی شرکت‌های تکنولوژی مدعی انجام حملات سایبری توسط هکرهای ایرانی یا انتشار اطلاعات نادرست توسط کمپین‌های کنترل‌شده از سوی کاربران ایرانی شده‌اند؛ تا جایی که روز گذشته تیتر اول بخش تکنولوژی وب‌سایت نیویورک‌تایمز به خبری درباره مختل کردن یک کمپین انتشار اطلاعات نادرست متعلق به کاربران ایرانی توسط شرکت اوپن ای‌آی اختصاص داشت. این در حالی است که در روزهای اخیر شرکت گوگل هم در گزارشی ادعا کرده بود که هکرهای ایرانی در حملات سایبری به کارزارهای انتخاباتی دونالد ترامپ و کامالا هریس نقش داشته‌اند.

راه‌اندازی کمپینی به کمک چت جی‌پی‌تی

روز جمعه شرکت اوپن ای‌آی اعلام کرد که یک کمپین نفوذ ایرانی را کشف و مختل کرده است که در آن از ابزارهای هوش مصنوعی مولد این شرکت برای انتشار اطلاعات نادرست در فضای آنلاین از جمله محتوای مربوط به انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات‌متحده استفاده می‌کرد. این شرکت فعال در حوزه هوش مصنوعی -که مقر آن در شهر سان‌فرانسیسکو است- اعلام کرد چند حساب کاربری مرتبط با این کمپین را از دسترسی به خدمات آنلاین خود ممنوع کرده است. اوپن ای‌آی همچنین اضافه کرد که به نظر نمی‌رسد این اقدام ایرانی‌ها چندان در جلب نظر مخاطبان موفقیتی به دست آورده باشد.

بن نیمو، کارآگاه خصوصی و اصلی شرکت اوپن ای‌آی که سال‌های زیادی را صرف ردیابی کمپین‌های نفوذ مخفی از طریق شرکت‌هایی از جمله اوپن ای‌آی و متا کرده است، در این مورد می‌گوید: «به نظر نمی‌رسد این عملیات به دلیل استفاده از هوش مصنوعی از افزایش مشارکت مخاطبان بهره‌‌ای برده باشد. ما هیچ نشانه‌ای مبنی بر دریافت تعامل قابل‌توجهی از افراد واقعی در این کمپین ندیدیم.»

محبوبیت هوش مصنوعی مولد مانند چت‌بات آنلاین چت جی‌پی‌تی متعلق به اوپن ای‌آی، سوالاتی را در مواردی مطرح کرده است؛ از جمله اینکه چگونه چنین تکنولوژی‌هایی ممکن است به تولید و انتشار اطلاعات نادرست آنلاین کمک کنند، به خصوص در سالی که جهان شاهد چند انتخابات بزرگ است. اوپن ای‌آی در ماه مه گزارشی را منتشر کرد که در نوع خود نخستین بود و نشان می‌داد که پنج کمپین نفوذ آنلاین دیگر را شناسایی و مختل کرده است که از تکنولوژی‌های این شرکت برای دستکاری فریبنده افکار عمومی و تاثیرگذاری بر شرایط ژئوپلیتیک استفاده می‌کردند. این گزارش مدعی شد که این اقدامات توسط بازیگران دولتی و شرکت‌های خصوصی در روسیه، چین و اسرائیل و همچنین ایران اداره شد‌ه‌اند. بر اساس این گزارش، این عملیات و اقدامات مخفی از تکنولوژی اوپن ای‌آی برای تولید پست‌های رسانه‌های اجتماعی، ترجمه و ویرایش مقالات، نوشتن سرفصل‌ها و اشکال‌زدایی برنامه‌های کامپیوتری معمولا در راستای جلب حمایت از کمپین‌های سیاسی یا تغییر افکار عمومی در درگیری‌های ژئوپلیتیک استفاده می‌کردند.

در طول یک هفته گذشته شرکت اوپن ای‌آی چند حساب کاربری چت جی‌پی‌تی را شناسایی کرد که طبق ادعای این شرکت، از چت‌بات این شرکت جهت تولید متن و تصاویر برای یک کمپین مخفی ایرانی استفاده می‌کردند که این شرکت نام آن را Storm-2035 گذاشت. اوپن ای‌آی اعلام کرد که این کمپین از چت جی‌پی‌تی برای تولید محتوای مرتبط با موضوعات مختلف، از جمله تفسیر دیدگاه‌های نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات‌متحده آمریکا استفاده کرده است. حتی در برخی موارد، این تفسیر مترقی و عمیق و در موارد دیگر، محافظه‌کارانه به نظر می‌رسید. این کمپین همچنین به موضوعات داغی از جمله جنگ غزه تا استقلال اسکاتلند هم پرداخته است. طبق اعلام اوپن ای‌آی، این کمپین از تکنولوژی این شرکت برای تولید مقالات و نظرات کوتاه‌تر ارسال شده در وب‌سایت‌ها و رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کند. این کمپین در برخی موارد از چت جی‌پی‌تی برای بازنویسی نظرات ارسال شده توسط سایر کاربران رسانه‌های اجتماعی هم استفاده کرده است. اوپن ای‌آی اضافه کرده است که اکثر پست‌های رسانه‌های اجتماعی این کمپین، لایک، اشتراک‌گذاری یا کامنت کمی دریافت کرده‌ یا اصلا دریافت نکرده‌اند و این شرکت شواهد کمی پیدا کرده است که نشان می‌دهد مقالات وب تولید شده توسط چنین کمپین‌هایی در سراسر رسانه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته شده است. جالب آنجاست که نیویورک‌تایمز در انتهای این خبر متذکر شده است که این بنگاه رسانه‌ای از شرکت اوپن ای‌آی و شریک آن، مایکروسافت، به دلیل نقض حق انتشار محتوای خبری مربوط به سیستم‌های هوش مصنوعی شکایت کرده است.

حملات سایبری به قصد کارزارهای نامزدها

پیش از ادعای اوپن ای‌آی مبنی بر راه‌اندازی کمپینی به کمک چت جی‌پی توسط ایرانی‌ها برای تولید و انتشار اطلاعات نادرست درباره انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، گوگل هم در گزارشی مدعی شده بود که هکرهای ایرانی در حمله سایبری به کارزارهای انتخاباتی دونالد ترامپ و کامالا هریس، دو نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، نقش دارند. در این گزارش شرکت گوگل مدعی شد که هکرهای تحت حمایت ایران مسوول حمله به کارزارهای نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری 2024 آمریکا هستند و همچنین ادعا کرد که یک گروه هکری موسوم به APT42، افراد و سازمان‌های سرشناس در اسرائیل و ایالات‌متحده را تعقیب کرده‌اند که شامل مقامات دولتی و کمپین‌های سیاسی می‌شود.

ستاد انتخاباتی کامالا هریس، نامزد دموکرات انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، روز سه‌شنبه و درست چند روز پس از آنکه کارزار دونالد ترامپ، رقیب جمهوری‌خواهش، مدعی شد که توسط ایران هک شده، اعلام کرد که هدف حمله هکرهای خارجی قرار گرفته است. یکی از مقامات ستاد انتخاباتی کامالا هریس در این مورد به خبرگزاری فرانسه گفت: «در ماه ژوئیه پلیس فدرال(اف‌بی‌آی) به تیم‌های حقوقی و امنیتی کارزار اطلاع داد که ما هدف یک عملیات نفوذ توسط بازیگر خارجی قرار گرفته‌ایم. ما تدابیر امنیتی سایبری قوی داریم و از هیچ‌گونه نقص امنیتی سیستم‌هایمان ناشی از این اقدامات آگاه نشده‌ایم.» بنابر گزارش خبرگزاری فرانسه، گروه تحلیلی گوگل مدعی است که همچنان شاهد تلاش‌هایAPT42 برای به خطر انداختن حساب‌های شخصی افراد وابسته به جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا، کامالا هریس معاون رئیس‌جمهور و دونالد ترامپ است. طبق ادعای گوگل، این گروه هکری با جمع‌آوری اطلاعات در مورد اهداف و تنظیم تلاش‌های فیشینگ برای فریب دادن قربانیان به افشای اطلاعات ورود به سیستم برای حساب‌هایی مانند جی‌میل کار می‌کند. نمونه‌های ارائه شده در این گزارش، شامل ظاهر شدن به عنوان یک اتاق فکر یا سایر مخاطبان معتبر برای فریب قربانیان به صفحات جلسه‌های ویدئویی جعلی است؛ جایی که برای شرکت در آن به اعتبارنامه ورود نیاز است. گوگل همچنین ادعا کرد که تلاش‌های APT42 برای هک کارزارهای انتخاباتی بایدن و ترامپ در سال 2020 را مختل کرد. بر اساس این گزارش، در ماه مه ‌و ژوئن سال جاری هم اهداف این گروه هکر ایرانی شامل حساب‌های ایمیل شخصی تعدادی از افراد وابسته به بایدن یا ترامپ بودند که گوگل تلاش‌های متعدد APT42 برای ورود به حساب‌های آنها را متوقف کرد.

گوگل همچنین در این گزارش خود مدعی شد که این گروه وارد حساب شخصی جی‌میل یک مشاور سیاسی با نفوذ شده است. به گفته شرکت گوگل، آنها در بهار و تابستان امسال توانایی اجرای چندین عملیات فیشینگ (سرقت اطلاعات حساس) همزمان، به‌ویژه روی اسرائیل و ایالات‌متحده را نشان دادند. گوگل در ادامه از افراد حساس مرتبط با انتخابات آتی در آمریکا خواست تا هوشیار باشند و از محافظت‌های پیشرفته ارائه شده توسط این شرکت اینترنتی استفاده کنند.  هر چند مقامات ایرانی تا حالا در مقابل این ادعاها واکنشی نشان نداده‌اند، اما مطرح شدن چنین مسائلی از سوی آمریکا مسبوق به سابقه است؛ همچنان که آمریکا پیش از این هم مدعی دخالت عوامل خارجی در رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری در این کشور شده است و آژانس مرکزی اطلاعات ایالات‌متحده آمریکا (سیا) پس از انتخابات 2016 اعلام کرد به این نتیجه رسیده بود که روسیه برای حمایت از ترامپ در این رقابت مداخله کرده بود، اما مسکو بارها این گزارش‌ها را رد کرده است.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان