داستان پیاده‌روترین شهر جهان (+عکس)

نزدیک به ۲۵ سال پیش، شهر پونته‌بدرا در اسپانیا با حذف اتومبیل‌ها و بازپس‌گیری خیابان‌ها و میادین خود برای ساکنانش، انقلابی آغاز کرد که مردم را در اولویت برنامه‌های شهری قرار می‌داد.

پیاده‌راه‌سازی یکی اقدامات شهری است که فضای گسترده‌ای از شهر را به نفع عابران پیاده بازسازی می‌کند تا با تسهیل پیاده‌روی، سبک زندگی سالم را ترویج کند و از مزایای زیست‌محیطی و اقتصادی آن بهره ببرد. پونته‌بدرای اسپانیا توانسته با اعمال تغییرات چشمگیر خود را به‌عنوان پیاده‌روترین شهر جهان معرفی کند.

به گزارش ایمنا، نزدیک به 25 سال پیش، شهر پونته‌بدرا در اسپانیا با حذف اتومبیل‌ها و بازپس‌گیری خیابان‌ها و میادین خود برای ساکنانش، انقلابی آغاز کرد که مردم را در اولویت برنامه‌های شهری قرار می‌داد. در حال حاضر پس از گذشت ربع قرن این طرح به بار نشسته و شاخص‌های اجتماعی، بهداشتی، زیست‌محیطی و پایداری در این شهر بهبود پیدا کرده است، یک مدل شهری که در مقیاس جهانی به رسمیت شناخته می‌شود.

روند بازپس‌گیری شهر به نفع عابر پیاده

برای درک دگرگونی انجام‌شده در پونته‌بدرا باید آغاز طرح را از سال 1999 بررسی کرد. این شهر مرکز استان گالیسی با جمعیت نزدیک به 85 هزار نفر بود و تصمیم جسورانه‌ای گرفت تا با حذف خودروها از خیابان‌ها، اثرات زیست‌محیطی ترافیک شهری را کاهش دهد و شهر را برای عابران پیاده قابل‌سکونت‌تر و انسان‌محورتر کند.

نخستین گام، پیاده‌راه‌سازی کل مرکز شهر و حذف 500 جای پارک بود و به‌تدریج سایر زیرساخت‌های شهری با این تغییر تطبیق داده شد؛ پیاده‌روها گسترده شدند، فضاهای مشترک برای شیوه‌های مختلف حمل‌ونقل ایجاد شد، چراغ‌های راهنمایی حذف شدند و خیابان‌ها در دسترس عابران پیاده قرار گرفت. علاوه‌بر این، در خیابان‌هایی که تردد خودرو مجاز بود، حداکثر سرعت به 30 کیلومتر در ساعت و حتی 10 کیلومتر در ساعت محدود شد.

داستان پیاده‌روترین شهر جهان

در حال حاضر ترافیک موتوری از طریق تکنیک‌های طراحی همچون باریک‌کردن جاده‌ها، ساخت میدان‌های فشرده و ایجاد موانع فیزیکی کنترل می‌شود، در مجموع، 1.3 میلیون مترمربع از پونته‌بدرا گذرگاه ویژه عابر پیاده شده است و تردد در مرکز شهر به‌طور چشمگیری از 80 هزار وسیله نقلیه در سال 1999 به تنها هفت هزار وسیله کاهش پیدا کرده است.

خودروها می‌توانند در پارکینگ‌های رایگانی پارک کنند که فقط 15 دقیقه پیاده از مرکز شهر فاصله دارند و اگر دسترسی به مرکز شهر با خودروی شخصی ضروری باشد، برای مثال برای سوار کردن افراد کم‌تحرک یا بارگیری و تخلیه بار، مدت پارک به 15 تا 30 دقیقه محدود می‌شود.

داستان پیاده‌روترین شهر جهان

نتایج استراتژی شهری پونته‌بدرا

تردد وسایل نقلیه موتوری در این شهر نسبت به سال 1999 بسیار کمتر است و گزارش‌ها حکایت از کاهش 92 درصدی در مرکز تاریخی و تجاری شهر، کاهش 77 درصدی در حلقه داخلی شهر و کاهش 53 درصدی در کل شهر دارد. تجارت محلی نیز از این استراتژی سود برده است و فروش فروشگاه‌ها افزایش قابل‌توجهی داشته است.

یکی از محبوب‌ترین طرح‌های شهرداری، راه‌اندازی یک اپلیکیشن مبتنی‌بر مکان‌یابی است که ساکنان را تشویق می‌کند در مسیرهای پیاده‌روی شهر قدم بزنند و مزایای پیاده‌روی را تجربه کنند. این اپلیکیشن مسافت‌ها و زمان‌های تخمینی پیاده‌روی بین مبدأ و نقاط اصلی شهر را که بر اساس میانگین سرعت پنج کیلومتر در ساعت محاسبه می‌شود، در اختیار کاربران قرار می‌دهد. به این ترتیب دو سفر از هر سه سفر در شهر در حل حاضر با پیاده‌روی انجام می‌شود.

داستان پیاده‌روترین شهر جهان

این شهر کاهش 66 درصدی آلایندگی خودروها را تجربه می‌کند، مصرف سوخت 67 درصد پایین آمده و تعداد مرگ‌ومیر ناشی از تصادف از 69 مورد ثبت‌شده در سال 1998 به صفر در دهه گذشته کاهش پیدا کرده است. در سال 2014، سازمان ملل متحد پونته‌بدرا را به‌دلیل تعهد به شهرسازی در دسترس، اجتماعی و پایدار به‌عنوان راحت‌ترین شهر اروپا برای زندگی معرفی کرد و از مرکز طراحی فعال این شهر برای طراحی شهری مردم‌محور و ترویج عادت‌های سبک زندگی سالم تجلیل کرد. نمونه‌های دیگری از پیاده‌راه‌سازی شهری در سراسر جهان وجود دارد که برترین آن‌ها در ادامه معرفی می‌شود.

داستان پیاده‌روترین شهر جهان

اسلو، نروژ

اسلو برای حذف اتومبیل‌ها از خیابان‌ها از استراتژی متفاوت با پونته‌بدرا استفاده کرده است و به‌جای ممنوعیت کامل خودروها، تمام فضاهای پارک را از مرکز شهر حذف کرده است تا از استفاده از وسایل نقلیه شخصی در این منطقه از شهر جلوگیری کند.

بیش از 700 جای پارک در منطقه مرکزی اسلو با مسیرهای دوچرخه‌سواری، فضاهای سبز و مکان‌های استراحت جایگزین شده است و در کنار این استراتژی، پیشرفت‌های قابل‌توجهی را در سیستم حمل‌ونقل عمومی خود اعمال کرده است که نتیجه آن پاک شدن بخش گسترده‌ای از پایتخت نروژ از وسایل نقلیه شخصی است.

داستان پیاده‌روترین شهر جهان

بیرمنگام، بریتانیا

بیرمنگام از زمان پیوستن به اعلامیه اضطراری آب‌وهوا در سال 2019 در کنار سایر شهرهای جهانی، برنامه‌هایی را برای محدود کردن دسترسی خودروها به مرکز شهری خود اجرا کرده است. یکی از جنبه‌های کلیدی برنامه بیرمنگام تشویق شرکت‌های تجاری و اداری به حذف پارکینگ خودروهایشان است تا شورای شهر هزاران مسکن به‌جای آن‌ها بنا کند. پیاده‌راه‌سازی بخش‌های مختلف دو خیابان شهر از ابتدای 2024 آغاز شد و قرار است تا پایان سال 2024 تکمیل شود.

داستان پیاده‌روترین شهر جهان

گنت، بلژیک

شهر گنت سال 1996 طرح تبدیل 25 هکتار از مرکز شهر را به منطقه‌ای عاری از خودرو راه‌اندازی کرد و در این طرح به مسائل زیست‌محیطی از جمله تراکم شدید ترافیک، ایمنی دوچرخه‌سواران و عابران پیاده و کیفیت هوا پرداخت. کسانی که به تردد روزانه در شهر نیاز دارند، با پارک کردن خودروی خود خارج از مرکز شهر، می‌توانند از خدمات سرویس رفت‌وبرگشت رایگان در محوطه پارکینگ استفاده کنند.

داستان پیاده‌روترین شهر جهان

سانفرانسیسکو، ایالات متحده آمریکا

برای نخستین بار در 120 سال گذشته، سانفرانسیسکو استفاده از وسایل نقلیه شخصی را در بخش شرقی از خیابان‌های مرکزی شهر ممنوع کرده است. این حرکت بخشی از استراتژی شهر برای افزایش ایمنی عمومی و تغییر حیاتی‌ترین شریان ترافیکی شهر است. این پروژه با بودجه 600 میلیون دلاری، وعده حذف خودروها و ایجاد یک بلوار آینده‌نگر را می‌دهد که دارای مسیرهای دوچرخه و اسکوتر در ارتفاع بالاتر از سطح شهر، فرای مسیرهای اختصاصی اتوبوس‌ها، ترامواها و عابران پیاده خواهد بود.

داستان پیاده‌روترین شهر جهان

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان