الجزایر برای مقابله با کمبود آب چه می‌کند؟

الجزایر روی نمک‌زدایی آب دریا سرمایه‌گذاری می‌کند تا ۶۰ درصد از نیاز مردم به آب را تا سال ۲۰۳۰ پوشش دهد، هدف از این برنامه استراتژیک این کشور، بهره‌گیری از فناوری‌های نوآورانه تصفیه فاضلاب و درنتیجه ایجاد آینده‌ای است که توانایی بیشتری برای مقابله با چالش‌های آب‌وهوایی پیش رو به آن بدهد.

الجزایر با پیش‌بینی‌های کاهش بارندگی و تنش آبی در آینده‌ای نزدیک مواجه است که در راستای مقابله با این بحران به راهکارهای نوآورانه نمک‌زدایی آب دریا و تصفیه آب فاضلاب روی آورده است.

به گزارش ایمنا، الجزایر روی نمک‌زدایی آب دریا سرمایه‌گذاری می‌کند تا 60 درصد از نیاز مردم به آب را تا سال 2030 پوشش دهد، هدف از این برنامه استراتژیک این کشور، بهره‌گیری از فناوری‌های نوآورانه تصفیه فاضلاب و درنتیجه ایجاد آینده‌ای است که توانایی بیشتری برای مقابله با چالش‌های آب‌وهوایی پیش رو به آن بدهد.

راهکارهای نوآورانه الجزایر برای مقابله با تنش آبی

یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های پیش روی الجزایر تأمین آب آشامیدنی است. مقابله با این تنش آبی فزاینده به راه‌حل‌هایی نوآورانه برای آینده‌ای پایدار از طریق پروژه‌های بلندپروازانه با هدف تضمین دسترسی ساکنان به آب آشامیدنی نیاز دارد. دولت الجزایر به‌منظور پاسخ‌گویی به این وضعیت اضطراری، به سرمایه‌گذاری روی نمک‌زدایی آب دریا و بازیافت آب فاضلاب روی آورده است.

کارخانه بزرگ نمک‌زدایی آب دریا در غرب شهر اوران Oran این کشور یک سرمایه‌گذاری استراتژیک به شمار می‌رود. آب این شهر در حال حاضر توسط سه کارخانه تأمین می‌شود، اما این مقدار صرف‌نظر از بخش صنعتی، برای تأمین نیازهای جمعیت 2.5 میلیون نفری شهر نیز کافی نیست.

الجزایر برای مقابله با کمبود آب چه می‌کند؟

الجزایر با تأسیس سریع کارخانه یادشده سعی در افزایش میزان آب آشامیدنی اوران و سایر نقاط غربی این کشور دارد. این زیرساخت تنها 25 ماه پس از آغاز فرایند احداث به بهره برداری خواهد رسید و قرار است در دسامبر 2024 به فاز عملیاتی برسد.

الجزایر پیش از این طی یک برنامه اولیه تولید روزانه 2.2 میلیون مترمکعب یا 18 درصد آب آشامیدنی برای شهروندان توسط 14 کارخانه، به مقابله با خشکسالی پیش‌بینی شده برای خود رفته بود، با این حال طبق پیش‌بینی‌ها، تا سال 2050 این کشور 20 درصد از بارندگی خود را از دست خواهد داد، بنابراین درصدد توسعه یک برنامه تکمیلی برای افزایش ظرفیت نمک‌زدایی آب آشامیدنی خود از 18 به 42 درصد برآمد.

نمک‌زدایی آب دریا اغلب به دلیل هزینه و اثرات زیست‌محیطی مورد انتقاد قرار دارد و الجزایر با آگاهی از این امر، به کاهش این تأثیر با بهره‌گیری از ترکیب انرژی‌های تجدیدپذیر از جمله پنل‌های خورشیدی در نیروگاه‌های خود متعهد شده است تا زیرساخت‌های جدید تأمین آب خود را سازگارتر با محیط زیست کند.

الجزایر برای مقابله با کمبود آب چه می‌کند؟

پروژه‌های مشابه دیگری نیز در الجزایر در حال اجرا است که شامل کارخانه‌ای مستقر در استان مستغانم Mostaganem این کشور با تولید روزانه 200 هزار مترمکعب آب آشامیدنی و برنامه‌ریزی برای کارخانه جدید دیگری در خدرا Khadra واقع در 72 کیلومتری شرق مستغانم می‌شود که قرار است روزانه 300 هزار مترمکعب آب آشامیدنی تولید و در عین حال از بالا آمدن سطح دریا پیشگیری کند.

الجزایر تأکید کرد که تمام مراحل تصفیه آب را تحت کنترل قرار داده و تجزیه‌وتحلیل‌های منظمی انجام می‌دهد تا اطمینان حاصل کند کیفیت آب مطابق با استانداردهای الجزایر و سازمان جهانی بهداشت است، با این حال نمک‌زدایی به تنهایی برای پوشش تمام نیازهای آب آشامیدنی الجزایر کافی نخواهد بود.

به این ترتیب این کشور به دنبال افزایش عرضه آب تولیدی خود با استفاده مجدد از فاضلاب تصفیه‌شده است. این آب تصفیه‌شده در مناطقی واقع در 90 کیلومتری پایتخت کشور (الجزیره) و برای آبیاری مزارع پرورش میوه مورد استفاده قرار می‌گیرد و این نواحی را برای سازگاری با سال‌ها خشکسالی توانمند می‌کند.

الجزایر برای مقابله با کمبود آب چه می‌کند؟

 

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان