این هشدار را جدی بگیرید! سن اعتیاد به ماری جوانا کاهش یافت

برخی از کارشناسان از کاهش سن اعتیاد به مصرف مواد مخدر و از جمله ماری جوانا به ۱۴ سالگی خبر می دهند.

مساله کاهش سن اعتیاد به مواد مخدر به ویژه میان دانش آموزان همواره از سوی مسئولان تکذیب و آمار های خوشایندی در زمینه افزایش کشفیات منتشر شده است؛ این موضوع که آمار کشفیات انواع و اقسام مواد مخدر افزایش چشمگیری یافته است، می تواند نشانگر تلاش مضاعف و اثرگذار پلیس باشد اما از سویی دیگر نشان دهنده افزایش ورود مواد مخدر به کشورمان است و تا زمانی که افزایش مصرفی وجود نداشته باشد، میزان ورودی هم افزایش نخواهد داشت !

 از سویی دیگر شیوع مخدرهایی نظیر ماری جوانا، زنگ خطری برای جامعه محسوب می شود و می تواند آثار به شدت زیانبارتر از شیوع مخدرهای دیگر داشته باشد.

کاهش سن اعتیاد به مصرف مواد مخدر

کارشناس فرهنگی و پیشگیری شورای مبارزه با مواد مخدر استان یزد از کاهش سن اعتیاد به مصرف مواد مخدر و از جمله ماری جوانا در استان به 14 سالگی خبر داد و گفت: بیش از 80 درصد افرادی که نخستین
تجربه مصرف مواد خود را با مار یجوآنا رقم می زنند، به یک مصر فکننده دائمی موادمخدر در بزرگسالی بدل می شوند.

محبوبه وفائیان درباره ماده مخدر «ماری جوانا » که امروزه مصرف آن در جامعه به عنوان یک ماده روانگردان تفریحی در حال افزایش است، اظهارداشت: یکی از مواد اعتیادآوری که بیشتر مورد توجه نوجوانان و جوانان قرار گرفته، ماد ه ای به نام «گُل » یا همان «مار ی جوانا » است که متاسفانه سرعت گسترش استفاده از این ماده مخدر در جامعه رو به افزایش است.

وی در گفتگو با ایسنا، افزود: با توجه به این که مار ی جوانا ریشه گیاهی دارد، نگرش منفی در مورد این ماده پایین و نحوه مصرف این گیاه آسان تر از دیگر ماده های مخدر بوده و به همین دلیل مورد استقبال قرار گرفته است.

وفائیان با اشاره به کاهش سن مصرف مواد مخدر به کمتر از 14 سال، در رابطه با استعمال این ماده ،تاکیدکرد: مصرف این ماده مخدر باعث احساس شادی، سرخوشی و ایجاد توهم هایی مبنی بر منحصر به فرد بودن که اعتمادبه نفس را در افراد به طور کاذب افزایش می دهد، می شود و در نتیجه آن روابط اجتماعی فرد تحت تأثیر قرار می گیرد و شاهد بروز رفتارهای پر خطر این افراد در جامعه خواهیم بود.

وی با بیان این که مار ی جوانا جزو دسته مواد مخدری است که ترجیح مصرف آن در مهمانی ها و جمع های چندنفره است، در مورد عوارض استفاده از این ماده مخدر، افزود: به دنبال کنجکاوی افراد برای استفاده
از این ماده، وابستگی روانی در فرد ایجاد می شود، اما خسار تهایی که مصرف این ماده مخدر به سیستم اعصاب مرکزی فرد می زند، غیرقابل جبران است.

وفائیان ادامه داد: بیش از 80 درصد افرادی که اولین تجربه مصرف مواد خود را با مار ی جوآنا رقم می زنند، به یک مصرف کننده دائمی موادمخدر در بزرگسالی بدل می شوند.

وی گام اول پیشگیری از اعتیاد به مصرف این ماده مخدر را آگاهی دادن به خانواد ه ها دانست و گفت: خانواده ها می توانند برای کسب اطلاعات در مورد نحوه درمان یا نحوه کنار گذاشتن مصرف مواد مخدر، از طریق تماس با خط ملی اعتیاد به شماره 09628 اقدام کنند.

وفائیان با اشاره به آغاز به کار «خانه یاریگران زندگی » از سال گذشته، اظهارداشت: این مرکز با حضور کارشناسان برجسته و تحصیلکرده برای پیشگیری از اعتیاد در گروه کودک و نوجوان در قالب برگزاری تئاتر و آشنایی با نگرش های اشتباه در مورد مواد مخدر فعالیت می کند.

وی گفت: اکنون آمار دقیقی برای مصرف «گُل » وجود ندارد، اما براساس آخرین آمار رسمی مربوط به سال 1397 این میزان در استان یزد معادل 1.2 درصد بوده که این عدد در جمعیت دانش آموزی همان سال 0.9 درصد اعلام شده است، اما این آمار با واقعیت موجود در جامعه خیلی فاصله دارد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان