نمای ساختمانی مناسب شهرهای گرم چگونه است؟

یک طرح زیگزاگ معماری می‌تواند میزان جذب گرما توسط ساختمان‌ها و انتشار مجدد آن به فضا را محدود کند. ساختمان‌ها در حال حاضر مسئول حدود ۴۰ درصد مصرف انرژی جهانی هستند که بیش از یک‌سوم از انتشار دی اکسید کربن جهانی را تشکیل می‌دهند.

یک مطالعه نشان می‌دهد که الگوهای زیگزاگ روی دیوارها و نمای ساختمان می‌تواند به خنک کردن ساختمان‌ها کمک کند.

به گزارش ایمنا، یک طرح زیگزاگ معماری می‌تواند میزان جذب گرما توسط ساختمان‌ها و انتشار مجدد آن به فضا را محدود کند. ساختمان‌ها در حال حاضر مسئول حدود 40 درصد مصرف انرژی جهانی هستند که بیش از یک‌سوم از انتشار دی اکسید کربن جهانی را تشکیل می‌دهند.

بخش قابل‌توجهی از این انرژی ناشی از استفاده از تهویه مطبوع است و دانشمندان انتظار دارند در صورت کنترل نشدن شرایط، این رقم تا سال 2050 دو برابر شود. با ادامه گرم شدن کره زمین، تقاضا برای سرمایش در ساختمان‌ها همچنان افزایش پیدا می‌کند.

نمای ساختمانی مناسب شهرهای گرم چگونه است؟

در پاسخ به این چالش روبه‌رشد، دانشمندان در حال بررسی راه‌حل‌های خنک‌کننده غیرفعال هستند که بر مصرف انرژی متکی نیستند. یک تیم تحقیقاتی در دانشگاه کلمبیا در نیویورک، راه‌حل امیدوارکننده‌ای را توسعه داده‌اند که می‌تواند با هدایت مجدد انرژی خورشید به دور از ساختمان‌ها، به کاهش مصرف انرژی کمک کند. این تیم یک طرح دیوار ساختاری با الگوی زیگزاگی ارائه کرده است که می‌تواند دمای سطح ساختمان را تا سه درجه سانتی‌گراد در مقایسه با دیوارهای مسطح، بدون مصرف انرژی، کاهش دهد.

نمای ساختمانی مناسب شهرهای گرم چگونه است؟

این طرح از دیوارهایی با مجموعه‌ای از برآمدگی‌ها تشکیل شده است که با مشاهده از کنار، شکلی زیگزاگی ایجاد می‌کند. این پیکربندی از خنک‌سازی تابشی بهره می‌برد؛ یک استراتژی خنک‌کننده غیرفعال که نور خورشید را منعکس می‌کند و تابش مادون قرمز موج بلند را از طریق جو زمین به فضای بیرونی ساطع می‌کند.

خنک‌کننده تابشی در دهه گذشته به‌عنوان یک راه کارآمد انرژی برای کاهش تقاضای پایین آوردن دما توجه را به خود جلب کرده است.

استراتژی‌های رایج همچون رنگ‌آمیزی پشت‌بام‌ها به رنگ سفید برای انعکاس نور خورشید، برای سطوح افقی مؤثر بوده‌اند، اما برای دیوارهای عمودی که گرما را نیز از زمین جذب می‌کنند، ایده‌آل نیستند و به این ترتیب طراحی دیوار و نمای زیگزاگ این چالش‌ها را برطرف می‌کند.

نمای ساختمانی مناسب شهرهای گرم چگونه است؟

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان