فوتبال ایران زمین‌گیر شد؛ بحران زمین‌های چمن همچنان ادامه دارد

بحران زمین‌های چمن فوتبال در ایران همچنان ادامه دارد و به یکی از چالش‌های اصلی فوتبال کشور تبدیل شده است. نبود زمین‌های استاندارد و مناسب برای برگزاری مسابقات، باعث شده تا تیم‌های ایرانی در شرایط سختی قرار بگیرند و کیفیت بازی‌ها نیز تحت تاثیر قرار گیرد.

در آستانه برگزاری دیدارهای مرحله پایانی مقدماتی جام جهانی 2026 نگاهی به شرایط میزبانی تیم‌های مختلف در لیگ نخبگان و لیگ برتر حکایت از اوضاع بد زمین‌های چمن فوتبال در کشورمان دارد .

به گزارش خبرورزشی، پس از انتشار تصاویر دیدار تیم‌های سپاهان و شباب الاهلی از تلویزیون - در چارچوب مسابقات پلی آف لیگ نخبگان آسیا - مشخص شد اوضاع و احوال زمین‌های چمن کشورمان این روزها به هیچ عنوان خوب نیست.

وقتی خبر می‌رسد تیم ذوب آهن در هفته دوم مسابقات لیگ برتر میزبانی‌اش را به ورزشگاه امام رضا مشهد منتقل کرده تا تیم ملی فوتبال کشورمان بتواند در یک زمین مطلوب پذیرای قرقیزستان در چهارچوب مسابقات مقدماتی جام جهانی 2026 باشد متوجه یک واقعیت اسفناک می‌شویم و آن این است که کمترین توجهی به حفظ و نگهداری از زمین‌های مسابقات فوتبالمان نمی‌شود.

این در حالی است که تیم استقلال و پرسپولیس نیز برای میزبانی قادر به استفاده از زمین استادیوم آزادی نیستند. زمینی که همواره در سال‌های گذشته میزبان اصلی مسابقات ملی کشورمان هم بوده است این ورزشگاه پیر این روزها حال اوضاع خوشی ندارد و به شدت تحت تاثیر بازسازی و مرمت است.

وقتی خبر می‌رسد تیم پرسپولیس در اراک باید میزبان تیم ذوب آهن باشد و استقلال در شهر قدس یا ورزشگاهی دیگر پذیرای حریف هفته دومش، (ملوان) باشد مشخص می‌شود اوضاع برهم ریخته‌ای در حول و حوش موضوع میزبانی تیم‌ها به خاطر نداشتن زمین مطلوب و استادیوم مناسب بر فوتبال حکم فرماست.

در این میان انتشار خبر عضویت مهدی تاج در فیفا به عنوان عضو "کمیته سازماندهی بر مسابقات فیفا" جالب توجه است. اینکه فدراسیون فوتبال ما پس از سالها و خیلی آرام و با طمأنینه در حال تجهیز هفتگی استادیوم‌های محل برگزاری مسابقاتش خود به VAR (کمک داور ویدیویی) است آن هم تنها با دو سیستم VAR موجود، حالا با یک معضل جدید روبرو شده و آن نبودن چمن مطلوب برای برگزاری مسابقات ملی و باشگاهی است.

اهالی فوتبال بر این موضوع واقفند که یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین ابزار برگزاری مسابقات فوتبال در سطح باشگاهی و ملی داشتن زمین چمن مطلوب است. آنچه که این روزها در فوتبال کشورمان به ندرت می‌توان نمونه استاندارد و مطلوب فیفا را پیدا کرد.

از طرفی با توجه به حساسیت‌های شورای تامین امنیت در استان‌های مختلف با وجود شرایط نامطلوب جایگاه استقرار تماشاگران در برخی استادیوم‌ها این موضوع نیز به "قوز بالای قوز" فدراسیون تبدیل شده تا تیم‌هایی مثل استقلال یا پرسپولیس نتوانند در برخی استادیوم‌های مطلوب با چمن خوب(مانند دستگردی یا شهر قدس) میزبان تماشاگران‌شان باشند.

در چنین شرایطی قطعا فدراسیون فوتبال کشورمان می تواند با جذب سرمایه‌های مختلف از سوی اسپانسرها و مشارکت بخش خصوصی اقدام به احداث چند استادیوم و یا تجهیز هرچه سریعتر استادیوم‌های فعلی کرده و در نهایت این ابزار اولیه و بدیهی در فوتبال را از این حالت "خجالت‌آور" خارج کند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان