عراقچی درباره رفع تحریم ها: نه تعجیل خواهد شد و نه به دام مذاکرات فرسایشی خواهیم افتاد

عراقچی وزیر پیشنهادی امور خارجه تاکید کرد: اگر بخواهم سیاست خارجی دولت چهاردهم را در یک فراز خلاصه کنم، عبارت خواهد بود از «بسترسازی برای افزایش ثروت، قدرت و منزلت جمهوری اسلامی ایران».

وزیر پیشنهادی امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت «مقام معظم رهبری به صراحت فرمودند اولویت ما خنثی‌سازی تحریم‌هاست ولی ما می‌توانیم تحریم‌ها را با استفاده از ابزارهای شرافتمندانه رفع کنیم؛ بنابراین این تکلیف وزارت امور خارجه دولت چهاردهم خواهد بود».
 
به گزارش ایسنا، «سید عباس عراقچی» وزیر پیشنهادی امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز یکشنبه و طی سخنرانی در مجلس شورای اسلامی، در تشریح محورهای برنامه کاری خود در صورت کسب رای اعتماد گفت: «دیپلماسی مقاومت» که برگرفته از «مکتب مقاومت» و محصول رشادت‌های شهید قهرمان حاج قاسم سلیمانی در طراحی «محور مقاومت» است، در کانون توجه سیاست خارجی دولت چهاردهم قرار خواهد داشت.
 
عراقچی در ادامه گفت: ما راه را گم نخواهیم کرد و حمایت بی‌دریغ، پیوسته و همه‌جانبه از آرمان فلسطین و مقاومت لبنان و دیگر جنبش‌های مقاومت که در مبارزه با سیاست‌های ظالمانه و جنایتکارانه رژیم صهیونیستی هستند، در راس برنامه‌های ما قرار خواهد داشت.
 
او همچنین اعلام کرد که «دولت چهاردهم، تمامی ظرفیت‌های سیاسی و دیپلماتیک خود را برای شناساندن اهداف محور مقاومت به افکار عمومی جهانی، جلب حمایت کشورهای منطقه و به رسمیت شناخته شدن بازیگران محور مقاومت در صحنه بین‌المللی به عنوان جنبش‌های مردمی و آزادی‌بخش به‌ کار خواهد گرفت».
 

سیاست ما در مورد آمریکا، «مدیریت تخاصم» خواهد بود نه «رفع تخاصم»

 
او درباره محورهای کاری خود گفت: سیاست حسن همسایگی همچنان با قوت به پیش خواهد رفت و تلاش می‌شود فرصت های عظیم سیاسی و اقتصادی در حوزه همسایگان به ثمربخشی منجر شوند.
 
عراقچی با بایان اینکه «چین، روسیه و دیگر کشورهایی که در زمان سختی و تحریم همراه ما بوده‌اند» گفت: قدرت‌های نوظهور و عرصه‌های جدید در آفریقا، آمریکای لاتین و شرق آسیا در اولویت روابط خارجی دولت چهاردهم قرار دارند.
 
عراقچی در مورد مناسبات با اروپا هم گفت: اگر اروپا رفتارهای نادرست و خصمانه خود را نسبت به جمهوری اسلامی ایران اصلاح کند، در فهرست اولویت های ما قرار خواهد گرفت و بالاخره، سیاست ما در مورد آمریکا، سیاست «مدیریت تخاصم» خواهد بود و نه «رفع تخاصم».
 

حضور نتانیاهو در کنگره نشان داد نبرد ما با نظام سلطه، دائمی است

 
وزیر پیشنهادی امور خارجه ایران با اشاره به سخنرانی «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در کنگره آمریکا اظهار کرد: همه ما سخنرانی شمر زمانه و قصاب غزه را در کنگره آمریکا دیدیم. تشویق طولانی یک جنایتکار جنگی در واشنگتن و کف‌زدن‌های پی‌درپی باید درس‌آموز همه کسانی باشد که اندکی به آزادی‌خواهی و ادعاهای واهی حقوق بشری ایالات متحده آمریکا خوشبین هستند.
 
عراقچی در ادامه گفت: صحنه حضور نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در کنگره آمریکا نشان داد که نبرد ما با نظام سلطه نبردی دائمی است و ذره‌ای نمی‌توان به غیر از خود، متکی و یا حتی امیدوار بود. باید باور داشت که با دشمنان قسم‌خورده‌ای سر و کار داریم که نه تنها کودکان و زنان و مردان بی‌گناه را قتل‌عام می‌کنند، بلکه انسانیت و شرافت را هم به مسلخ می‌برند و ابایی ندارند که در برابر دادگاه تاریخ و قضاوت جهانی بایستند و بی‌شرمانه برای جنایت و جنایتکار کف بزنند.
 
مذاکره‌کننده ارشد پیشین ایران در مذاکرات هسته‌ای، در بخش دیگری از صحبت‌های خود به موضوع توافق برجام اشاره کرد و گفت: برجام هر چه که بود این نکته را نمی‌توان از نظر دور داشت که وقتی رئیس‌جمهور فعلی آمریکا آقای بایدن سر کار آمد و درخواست کرد آمریکا به برجام بازگردد و برجام احیا شود، تصمیم نظام این بود که با حفظ مواضع قطعی نظام و در چارچوب اقدام راهبردی به این درخواست پاسخ داده شود؛ لذا در فروردین 1400 مذاکرات احیای برجام در چارچوب مواضع قطعی نظام که خود مقام معظم رهبری مشخص فرمودند آغاز شد.
 
او همچنین گفت: وقتی که آمریکا اظهار تمایل کرد که به برجام بازگردد، مقام معظم رهبری در سخنانی عمومی شروطی را گذاشتند و خود ایشان از آن شروط به عنوان مواضع قطعی نظام یاد کردند که معروف شد به مواضع قطعی نظام و قانون اقدام راهبردی نیز همان زمان تصویب شده بود. 
 
وزیر پیشنهادی امور خارجه ایران افزود: وقتی که من در فروردین 1400 مذاکرات احیای برجام را طراحی کردم، در چارچوب مواضع قطعی نظام و با توجه به قانون اقدام راهبردی بود. من نظر و پایبندی عملی خود را نه الان بلکه در فروردین 1400 به قانون اقدام راهبردی نشان دادم. مذاکرات احیای برجام که 6 دوره از آن را من انجام دادم، در چارچوب قانون اقدام راهبردی و در چارچوب مواضع قطعی نظام صورت گرفت؛ در دور دوم آن مذاکرات مقام معظم رهبری خطاب به من و تیم مذاکره کننده در یک سخنرانی عمومی فرمودند که حسبنا الله بگویید و جلو بروید.
 
عراقچی با اشاره به ادامه مذاکرات احیای برجام در دولت سیزدهم، تاکید کرد: بنابراین سیاست ما همچنان همان خواهد بود؛ سیاست احیای برجام توسط دولت شهید رئیسی ادامه پیدا کرد و مذاکرات ناتمام من توسط برادر عزیزم دکتر علی باقری در دولت شهید رئیسی ادامه پیدا کرد و هنوز نیز به گفته وزارت امور خارجه در طول این سال‌ها همچنان ادامه داشته و 2 مرتبه تا مرز توافق نهایی پیش رفته و به دلایلی که من مطلع نیستم انجام نشده است. تقریباً همین 2 ماه پیش بود که وزارت خارجه جمهوری اسلامی هم بیانیه مشترکی در وین با 2 کشور چین و روسیه امضا کردند و آمریکا را به بازگشت به برجام دعوت کردند.
 
او همچنین گفت: مقام معظم رهبری به صراحت فرمودند اولویت ما خنثی‌سازی تحریم‌هاست ولی ما می‌توانیم تحریم‌ها را با استفاده از ابزارهای شرافتمندانه رفع کنیم؛ بنابراین این تکلیف وزارت امور خارجه دولت چهاردهم خواهد بود. ماموریتی که ایشان تعریف فرمودند که مذاکرات رفع تحریم‌ها با ابزارهای شرافتمندانه و به شکل عزتمندانه و شرافتمندانه پیگیری شود و ما ان‌شاءالله این را طراحی خواهیم کرد و همان‌طور که در کمیسیون‌ها قول دادم این کار را با تعامل و همفکری مجلس محترم شورای اسلامی قطعاً انجام خواهیم داد و قبل از اینکه اقدامی صورت بگیرد به یک اجماع و درک مشترک خواهیم رسید.
 
عراقچی گفت درباره موضوع برطرف‌کردن تحریم‌ها، «نه تعجیل خواهد شد و نه به دام مذاکرات فرسایشی خواهیم افتاد».
 
وزیر پیشنهادی امور خارجه تاکید کرد: اگر بخواهم سیاست خارجی دولت چهاردهم را در یک فراز خلاصه کنم، عبارت خواهد بود از «بسترسازی برای افزایش ثروت، قدرت و منزلت جمهوری اسلامی ایران».
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان