ویژه‌های مشرق/

چپ‌های رادیکال به دنبال زمین زدن دولت هستند! / اهداف نیمه‌ پنهان هسته سخت اصلاحات از سرشاخ شدن با پزشکیان

اصلاح‌طلبان به بهانه بررسی کابینه پیشنهادی در مجلس می‌کوشند تا ذات و ماهیت خود مبنی بر تولید تنش سیاسی را دوباره به نمایش بگذارند.

سرویس سیاست مشرق- در میان انبوهی از گزارش‌ها و تیترهای خبری، در یک بسته کامل با نام «ویژه‌های مشرق» شما را در جریان مسائل مهم و اثرگذار از نگاه روزنامه‌های کشور قرار می‌دهیم.

در این ویژه‌نامه، نگاهی به آخرین مواضع جناح‌های سیاسی و تحولات مهم داخلی، خارجی، اوضاع اقتصادی و اجتماعی کشور انداخته می‌شود که مخاطبان بامطالعه آن به رهیافت‌های مهم، نکات و تأملات از سیر وقایع اثرگذار دست خواهند یافت، در این بخش با ما همراه باشید.

**********

روزنامه‌های امروز یکشنبه 28 مردادماه در حالی چاپ و منتشر شد که آغاز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی در خانه ملت، سنگ اندازی نتانیاهو در مسیر آتش بس، سنت‌شکنی بازارها در دولت پزشکیان؟ و آخرین وضعیت جنگ در اوکراین و کورسک در صفحات نخست روزنامه های امروز برجسته شده است.

یک رسانه اصلاح طلب با طرح این پرسش که چرا و چگونه بخشی از حامیان پزشکیان به‌این زودی به صف منتقدان پیوسته‌اند، نوشته است که حامیان رئیس جمهور چهاردهم در برابر وی دچار انفعال شده اند. روزنامه هم میهن طی یادداشتی با بیان اینکه ریشه این مساله، درک متفاوتی است که پزشکیان از سیاست دارد، می‌نویسد:

اصلاح‌طلبان می‌گویند پزشکیان گرچه در مقام بیان، نوعی همگرایی ملی را می‌جوید و از «ایران برای همه ایرانیان» می‌گوید، اما در صحنه عمل ودچار چالش و واکنش می‌شود و ممکن است در آینده نه‌چندان دور، سرمایه اجتماعی دولت او به فرسایش دچار آید.

هم میهن اما در ادامه با بیان اینکه وفاق‌ملی به‌عنوان ابرپروژه دولت پزشکیان در جهت رساندن نیروهای متعارض و متفاوت به توافق و تفاهم است و می‌توان آن را «برجام داخلی» دانست، می نویسد، ناامیدی حامیان از تحقق خواست‌های خود در قالب این دولت برای دولت اعتبارزداست و پایگاه اجتماعی آن را که در خود انتخابات هم، محدود و شکننده بود؛ تضعیف و تحدید خواهد کرد. ازاین‌روست که به نظر می‌رسد آنچه برای پزشکیان و گفتمان او اهمیت و اولویت بیشتر باید داشته باشد، بیش از رای‌اعتماد گرفتن از مجلس برای وزرا (که آن‌هم ضروری است)، حفظ اعتماد رای‌دهندگان و ارائه تصویری متناسب با شعار «ایران برای همه ایرانیان» از کابینه و رویکرد دولت در سطح جامعه است.

این روزنامه اصلاح‌طلب در یادداشتی دیگر از اهداف فشار اصلاح‌طلبان روی دولت پزشکیان پرده برداشته و نوشته است:

کنش‌گران سیاسی به‌ویژه در بین رای‌دهندگان به رئیس‌جمهور باید بدانند که حاصل چنین رویکردی، قفل شدن کشور و باقی ماندن معضلات و ناامید کردن مردم از برون‌رفت از مشکلات و عواقب ناگوار آن خواهد بود و اتفاقاً این ناکامی هم به پای همین جناح حامی رئیس‌جمهور نوشته خواهد شد. پس باید ضمن نقد مشفقانه، به حمایت از رئیس‌جمهور و روش او ادامه دهند و با پرهیز از قهر یا تندروی، به این دولت فرصت دهند که بتواند این مسیر جدید را امتحان کند.

چپ‌های رادیکال به دنبال زمین زدن دولت هستند! / اهداف نیمه‌ پنهان هسته سخت اصلاحات از سرشاخ شدن با پزشکیان

روزنامه آرمان‌ملی دیگر روزنامه‌ اصلاح‌طلب درباره دلایل فشار اصلاح‌طلبان روی پزشکیان می‌نویسد:

آنچه در صحن شکل می‌گیرد صحنه تقابل دو گروهی است که یک گروه به ریاست آقای قالیباف درگیر وعده‌هایی هستند که به اقای پزشکیان دادند، اما گروه دیگری که درگیر چنین وعده هایی نیست نهایت تلاش خود را می‌کند که تا حد امکان حداقل 4 وزیر رای اعتماد نگیرند. اما یک موضوع دیگر نیز هست و آن هم شرایطی است که در مجلس وجود دارد که شرایط منطقه‌ای است. نمایندگان چه نمایندگان مجامع استانی و چه شهرستانی یکسری دغدغه‌های مربوط به حوزه‌های انتخابیه دارند که این دغدغه‌ها معمولا وقتی دولت‌ها تغییر می‌کنند مربوط به عزل و نصب استانداران، فرمانداران و حتی بعضا بخشداران است.

چپ‌های رادیکال به دنبال زمین زدن دولت هستند! / اهداف نیمه‌ پنهان هسته سخت اصلاحات از سرشاخ شدن با پزشکیان

تاملی بر این مطالب نشان می‌دهد که بخش رادیکال جبهه اصلاحات در وهله نخست تحلیل درستی از شرایط موجود نداشته و در گام دوم آشکارا در حال برونداد این دیدگاه در فضای عمومی است که این طیف رادیکالیسم را یک روش برای تحقق مطالبات خود بر پایه مبارزه و معارضه با حاکمیت دنبال می‌کند.

مروری بر مطالب مطرح شده از سوی اصلاح طلبان بیانگر آن است که آنان در اولین گام می کوشند تا تعریف خود از وفاق ملی را به رئیس جمهور تحمیل کرده و لزوم هم افزایی و وحدت کلمه برای حل مشکلات را طی یک آدرس غلط به هماهنگی با طیف و جامعه سیاسی معترض معنادهی می سازند.

این طیف همچنین از سوی دیگر عدم پذیرش مطالبات سیاسی و بدور از گفتمان پزشکیان را مورد توجه قرار نداده و با تعریف خود به عنوان نماینده پیگیری کننده این مطالبات در حال القای این محور هستند که هرگونه عدم پاسخ به این مطالبات یعنی خالی شدن پایگاه رای پزشکیان!

اصلاح‌طلبان به بهانه بررسی کابینه پیشنهادی در مجلس می‌کوشند تا ذات و ماهیت خود مبنی بر تولید تنش سیاسی را دوباره به نمایش بگذارند!

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان