کشفی عجیب درباره ساخت بنای مرموز استون هنج (+عکس)

محققان می‌گویند سنگ مرکزی منحصر‌به‌فرد این بنای باستانی، از صدها کیلومتر دورتر به مکان فعلی منتقل شده است.

کاربرد آیینی بنای تاریخی «استون هنج» هنوز راز است، اما اکنون محققان یک قدم به درک چگونگی ساخت این سازه سنگی معروف نزدیک‌تر شده‌اند. محققان دریافتند سنگ منحصربه‌فردی که در مرکز این بنا قرار دارد، از شمال شرقی اسکاتلند، صد‌ها کیلومتر دورتر، به این مکان آورده شده؛ پیش‌ازاین گمان می‌رفت این سنگ از مکانی بسیار نزدیک‌تری منتقل شده باشد.

به گزارش دیجیاتو به نقل از Phys، محققان دانشگاه کورتین استرالیا دریافتند سنگ خاصی که در مرکز این بنای تاریخی قرار دارد، از شمال‌شرقی اسکاتلند به این مکان در جنوب انگلستان آورده شده است. مشخص نیست که آیا این سنگ 5 متری با قایق یا با سفری زمینی حمل شده، اما مسافت مبدأ تا مقصد بیش از 740 کیلومتر است.

راز چگونگی انتقال سنگ مرکزی استون هنج

بیش از 100 سال دانشمندان بر این باور بودند که ماسه‌سنگ مرکزی استون هنج که «سنگ محراب» نیز نامیده می‌شود، از ولز که بسیار نزدیک‌تر است، آمده. اما پژوهش جدید محققان نشان داد این سنگ با مشخصات زمین‌شناختی ماسه‌سنگ‌های ولز مطابقت ندارد.

کشفی عجیب درباره ساخت بنای مرموز استون هنج

ماسه‌سنگ مرکزی استون هنج موسوم به سنگ محراب (Altar stone)

برای این پژوهش، محققان اجازه نداشتند از سنگ‌های استون هنج نمونه‌برداری کنند و آن‌ها مواد معدنی موجود در قطعات سنگی را که در مطالعات قبلی جمع‌آوری شده بود، تجزیه‌و‌تحلیل کردند. برخی از این نمونه‌ها به دهه 1840 بازمی‌گردد.

محققان کشف کردند که عناصر این سنگ مرکزی با ماسه‌سنگ‌های منطقه «Orcadian Basin» در شمال‌شرقی اسکاتلند مطابق است؛ این منطقه شامل بخش‌هایی از نوک شبه‌جزیره اسکاتلند همچنین جزایر اورکنی می‌شود. محققان می‌گویند تدارکات دشوار جابه‌جایی سنگ در این مسافت طولانی، نشان‌دهنده سطح بالایی از هماهنگی و ارتباط فرهنگی بین این 2 منطقه در بریتانیای باستان است.

کشفی عجیب درباره ساخت بنای مرموز استون هنج

استون هنج حدود 5000 سال پیش ساخته شد و سنگ‌هایی که دایره‌های مختلفی را تشکیل می‌دهند، در زمان‌های مختلف به این مکان آورده شده‌اند. چینش این سنگ‌ها سبب می‌شود خورشید در انقلاب تابستانی از پنجره‌ای سنگی طلوع کند. بااین‌حال هدف باستانی سنگ محراب همچنان راز باقی مانده است.

یافته پژوهش حاضر در نیچر منتشر شده است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان