راهکار های پیشگیری از ابتلا به آبله میمونی

یوسفی از راهکار های پیشگیری از بیماری آبله میمون سخن گفت و افزود: توصیه می‌شود که از تماس نزدیک با حیوان، انسان یا اشیایی که آلوده است پرهیز شود، همچنین اطرافیان افرادی که بیمار هستند بررسی شوند.

آبله میمونی از دسته بیماری‌هایی است که اکثراً خودبه‌خود و در عرض 2-4 هفته بهبودی پیدا می‌کند؛ لذا فردی که بیمار هست، تا زمان بهبودی کامل، به‌خصوص زمان ایجاد تاول‌های پوستی (که احتمال سرایت بیشتر است)، در خانه استراحت کند.
 
به گزارش ایسنا، وی از نحوه انتقال این بیماری خبر داد و افزود: انتقال حیوان به انسان به این شکل است که یا از طریق حیوان آلوده که بیشتر از طریق خود میمون است منتقل می‌شود یا در گزارشاتی ثابت شده که از طریق سنجاب و موش صحرایی هم به انسان منتقل می‌شود و به شکل تماس نزدیک با حیوان آلوده فرد مبتلا می‌شود.
 
جهانبخش یوسفی اظهار کرد: آبله میمونی یا mpox یک بیماری ویروسی است و از دسته بیماری‌هایی هست که از حیوان به انسان منتقل می‌شود و شامل دو نوع است.
 
به گفته یوسفی، نوع دیگر انتقال، سرایت انسان به انسان می‌باشد که از طریق قطرات تنفسی، تماس با ضایعات پوستی، تماس‌های نزدیک حتی از طریق رابطه جنسی منتقل می‌شود.
 
وی همچنین از انتقال این بیماری طی تماس با اشیایی که آلوده به این ویروس هستند، خبر داد.
 

دوره کمون بیماری و دوره سرایت بیماری به دیگران

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری دانشگاه علوم پزشکی از دوره کمون این بیماری سخن گفت و عنوان کرد: از زمانی که ویروس وارد بدن می‌شود تا شروع علائم بین سه تا 21 روز طول می‌کشد.
 
یوسفی به زمان سرایت این بیماری اشاره کرد و گفت: از یک تا چهار روز قبل از اینکه علائم شروع بشود تا زمانی که ضایعات و تاول‌های پوستی خشک شوند، قابلیت سرایت را دارد.
 

علائم ویروس آبله میمونی!

به گفته وی، علائم در ابتدا یک مرحله تب دار دارد که یک تا سه روز این تب طول می‌کشد.
 
مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری دانشگاه علوم پزشکی کردستان ادامه داد: تب همراه با سردرد شدید، متورم شدن غدد لنفاوی به خصوص ناحیه گردن و همچنین بروز علائمی شبیه به آنفلوآنزا، کمردرد، درد عضلات خستگی و بی حالی از علایم این مرحله است.
 
یوسفی همچنین افزود: به دنبال این مرحله، ضایعات پوستی ظاهر می‌شوند که این ضایعات پوستی معمولا از صورت شروع و بعد دست ها، پاها، قفسه سینه و جا‌های مختلف بدن را ممکن است درگیر کند.
 

شباهت ویروس آبله میمونی با ویروس آبله مرغان

به گفته وی، ضایعات پوستی این بیماری از نظر مراحل ایجاد تا حدودی شبیه به آبله مرغان هست که ابتدا صاف به مرور برجسته و تبدیل به تاول و سپس حاوی ترشحات چرکی می‌شوند، با این تفاوت که تاول‌ها خیلی درشت‌تر از آبله مرغان است.
 

راهکار‌های پیشگیری از ابتلا به آبلە میمونی

یوسفی از راهکار‌های پیشگیری از این بیماری سخن گفت و افزود: توصیه می‌شود که از تماس نزدیک با حیوان، انسان یا اشیایی که آلوده است پرهیز شود، همچنین اطرافیان افرادی که بیمار هستند بررسی شوند.
 
به گفته وی، آبله میمونی از دسته بیماری‌هایی است که اکثرا خود به خود و در عرض 2-4 هفته بهبودی پیدا می‌کند، لذا فردی که بیمار هست تا زمان بهبودی کامل به خصوص زمان ایجاد تاول‌های پوستی (که احتمال سرایت بیشتر است)، در خانه استراحت کند.
 

تاکنون موردی از ابتلا به آبله میمونی در کشور، گزارش نشده است

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری دانشگاه، کشندگی این بیماری را، یک درصد اعلام کرد و افزود: تاکنون هیچ موردی از ابله میمونی در کشور گزارش نشده، اما در پاکستان سه مورد اعلام شده است.
 

مادران باردار بخوانند

دکتر جهانبخش یوسفی به خانم‌های باردار توصیه کرد: مادران باردار این نکته را توجه داشته باشند که در صورت ابتلا احتمال دارد در حین بارداری ویروس را به جنین و یا حین زایمان به نوزاد منتقل کنند.
 

درمان این بیماری چیست، آیا این بیماری واکسن دارد؟

به گفته وی، با توجه به اینکه این بیماری درمان دارویی خاصی ندارد از درمان‌های حمایتی از جمله استفاده از استامینوفن برای کاهش تب، مصرف مایعات و همچنین استراحت در خانه توصیه می‌شود.
 
مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری دانشگاه با اشاره به وجود تعداد محدود واکسن این بیماری در دنیا، گفت: دو نوع واکسن در دنیا وجود دارد که برای افرادی که در معرض خطر هستند (افراد دچار نقص سیستم ایمنی و یا کارکنان شاغل در آزمایشگاه‌هایی که بررسی ویروسی انجام می‌شود) تزریق می‌گردد.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان