شانس ۵ درصدی سامانه خودرو

شماره روزنامه: ۶۰۸۴ تاریخ چاپ: ۱۴۰۳/۰۵/۳۰ ...

 با گذشت شش روز از آغاز فروش جدید خودرو (خارج از سامانه یکپارچه)، آمارهای  رسمی از ثبت‌نام بیش از دو میلیون نفری در این طرح حکایت دارد.

چهارشنبه گذشته خودروساز بزرگ کشور نخستین طرح فروش خود را پس از خلاصی از سامانه یکپارچه به اجرا گذاشت، با این حال قواعد «یکپارچه»، به‌ویژه قرعه‌کشی، در آن برقرار است. مدل فروش به این شکل است که سایت مربوطه تا تاریخی مشخص باز می‌ماند و با پر شدن ظرفیت (تعداد خودروهای عرضه‌شده) بسته نخواهد شد. بنابراین با توجه به اینکه تعداد تقاضا بیش از ظرفیت است، بناست منتخبان نهایی از مسیر قرعه‌کشی انتخاب شوند.

گفته می‌شد ظرف 24 ساعت ابتدایی آغاز طرح فروش خودرو، حدود یک‌میلیون نفر شامل متقاضیان طرح عادی، متقاضیان طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و دارندگان خودروهای فرسوده، در آن شرکت کرده‌اند. حالا اما تا لحظه تنظیم این خبر، آمار ثبت‌نام از دو میلیون دستگاه گذشته است. طبق اعلام خبرگزاری تسنیم، تا ساعت 10 صبح روز گذشته حدود دومیلیون و 185هزار نفر در طرح فروش خودرو ثبت‌نام کرده‌اند. در این بین، بیشترین تقاضا به مشتریان عادی مربوط می‌شود که بالغ بر یک‌میلیون و 119هزار نفر ثبت‌نام کرده‌اند. متقاضیان طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده (مادران دارای دو فرزند یا بیشتر که تاریخ تولید فرزند دوم به بعد آنها 19 آبان 1400 به بعد است) نیز آمار ثبت‌نام حدودا 892هزار و 500‌نفری داشته‌اند. طبق قانون مجلس شورای اسلامی، خودروسازان باید 50 درصد از ظرفیت فروش خود را به «مادران» اختصاص دهند، بنابراین نصف خودروهای عرضه‌شده در طرح فروش جاری، نصیب آنها می‌شود. طبق قانون همچنین 20درصد از ظرفیت فروش خودروسازان باید به خودروهای فرسوده اختصاص یابد. طبق آمار غیررسمی، تا ساعت 10 صبح دیروز، کمتر از 129هزار نفر در طرح جایگزینی خودروهای فرسوده شرکت کرده‌اند. با در نظر گرفتن اینکه تعداد خودروهای عرضه‌شده در طرح جاری، حدود 115‌هزار دستگاه است، عملا 70‌درصد از خودروهای عرضه‌شده نصیب «مادران» و «فرسوده‌ها» خواهند شد و شانس مشتریان عادی برای برنده شدن، محدود به 30درصد باقیمانده، یعنی کمتر از 36‌هزار دستگاه است. با توجه به اینکه متقاضیان تا دیروز نیز امکان وکالتی کردن حساب را داشتند و سایت فروش تا آخر هفته باز است، قطعا به تعداد ثبت نام‌کنندگان اضافه خواهد شد. طبعا هر‌چه تعداد ثبت‌نام‌کنندگان بالا برود، شانس برنده شدن نیز به‌خصوص در بین متقاضیان عادی کمتر خواهد شد. در طرح فروش جاری خودرو مدل های برقی نیز عرضه شده‌اند. این در شرایطی است که تا ساعت 10 صبح دیروز کمترین استقبال مربوط به همین خودروها بوده است. طبق آمار غیررسمی، کمتر 45هزار تقاضا برای دو خودروی برقی عرضه‌شده به ثبت رسیده است. خودروهای برقی به دلیل مسائلی مانند قیمت بالا و ضعف زیرساخت به‌خصوص ایستگاه‌های شارژ و البته ناشناخته بودنشان نزد شهروندان ایرانی، فعلا تقاضای بالایی ندارند.  هرچند ثبت‌نام خودروهای برقی در طرح جاری فروش قطعا عدد بالاتری را در پایان هفته ثبت خواهد کرد، با‌این‌حال به نظر می‌رسد نسبت آن به سایر متقاضیان همچنان کمتر باشد. با توجه به روند فعلی، به احتمال فراوان در انتهای مهلت ثبت‌نام، باز هم متقاضیان عادی بیشترین سهم تقاضا را خواهند داشت و «مادران»، «فرسوده‌ها» و برقی‌ها نیز به ترتیب در رده‌های بعد قرار می‌گیرند.   با توجه به تقاضای ثبت‌شده تا دیروز و تعداد خودروهای عرضه‌شده، شانس کلی برنده شدن در طرح (بدون در نظر گرفتن سهمیه‌بندی) تقریبا یک به 20 است.

 

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان