«دنیای‌اقتصاد» بازارها را بررسی می‌کند

حرکت صعودی طلا ادامه می‏‌یابد؟

شماره روزنامه: ۶۰۸۴ تاریخ چاپ: ۱۴۰۳/۰۵/۳۰ ...

بازار داخلی

خلف وعده بانک مرکزی در تزریق  پول

در روز گذشته، بورس تهران با  کاهش شتاب رشد شاخص‌های خود مواجه شد. موج‌های خوش‌بینی ایجادشده در بازار، توانست روند نزولی را متوقف سازد و به چهار روز متوالی سبزپوشی برسد. با پایان روز معاملاتی شاخص کل بورس به 2میلیون و 38‌هزار و 43 واحد رسید که نشان از رشد 0.37 درصدی نسبت  به یکشنبه دارد. شاخص هم‌وزن نیز همسو با پارامتر یاد‌شده با رشد 0.12 درصدی به 639‌هزار و 582واحد رسید. شاخص کل فرابورس در پایان روز معاملاتی گذشته، به 20‌هزار و 806واحد رسید. انتشار اخباری مبنی بر تزریق پول توسط نظام بانکی، در خلال روزهای گذشته سبب شد تا اعتماد برخی از سرمایه‌گذاران را جلب کند. این در حالی است که مدیر نظارت بر بورس‌‌‌های سازمان بورس و اوراق بهادار در روز گذشته اعلام کرد: «طبق جمع‌‌‌بندی انجام شده در جلسه شورای عالی بورس، مکاتبات اداری و فرآیندهای قانونی برای واریز 10همت نقدینگی به صندوق توسعه بازار سرمایه انجام شده و اکنون در انتظار تایید نهایی بانک مرکزی برای انجام این واریزی‌‌‌ها هستیم.» وی همچنین اضافه کرد: «امیدواریم به زودی مسائل اداری و مقرراتی رفع و مجوز واریز از طرف بانک مرکزی صادر شود.» این خلف وعده توسط بانک مرکزی، می‌تواند موج بی‌اعتمادی به سیاستگذاران را برای حمایت از بورس، میان فعالان تشدید کند. این بی‌اعتمادی می‌تواند بازار را تحت‌تاثیر قرار دهد به نحوی‌‌‌که در روز گذشته پس از سه روز متوالی ورود نقدینگی به بازار دوباره با خروج نقدینگی مواجه شدیم و 70میلیارد تومان پول از بازار خارج شد.

 

بازار خارجی

آغاز هفته با سخنرانی والر

در هفته‌‌ای که گذشت، طلا یکی از بهترین هفته‌های خود را تجربه کرد و به رکوردهای جدیدی در بازارهای نقدی و آتی رسید.این شرایط باعث شد طلا در معاملات روز گذشته یکی از بزرگ‌ترین صعودهای روزانه خود را تجربه کند.طلای نقدی برای اولین‌‌بار و کمی قبل از ساعت 10صبح (به‌وقت شرق آمریکا) به سطح 2500دلار رسید. این اتفاق تنها نیم ساعت پس از شروع جلسه معاملاتی آمریکا و کمتر از 90دقیقه پس از انتشار داده‌‌های ضعیف مسکن رخ داد. اما این پایان ماجرا نبود و این فلز گرانبها، بعد از یک افت 21 دلاری تا محدوده 2479 دلار، به مسیر صعودی خود ادامه داد و بعدازظهر همان روز از سطح 2500دلار گذشت. به ‌نظر می‌رسد در هفته جاری پس از ثبت رکورد تاریخی طلا عمدتا حرکت رنج (نوسانی) را تجربه کند. شاخص دلار آمریکا (DXY) در حال حاضر به زیر سطح 102.16 (پایین‌‌ترین نقطه در سقوط ناگهانی 5 اوت) سقوط کرده است. هفته جاری اخبار فدرال رزرو در صدر توجهات خواهد بود.

این هفته با اظهارات ابتدایی کریستوفر والر، یکی از سخنگویان مورد علاقه فدرال رزرو در روز دوشنبه آغاز شد. روز چهارشنبه، صورت‌‌جلسه‌‌های FOMC برای ژوئیه منتشر خواهد شد که نشان می‌دهد فدرال رزرو بر اهمیت دوگانه خود، یعنی حداکثر اشتغال و ثبات قیمت‌ها، تاکید کرده است. روز جمعه، جِروم پاول، رئیس فدرال رزرو، در سمپوزیوم جکسون هول درباره چشم‌‌انداز اقتصادی صحبت خواهد کرد. همچنین، روز چهارشنبه، برخی از اصلاحات مقدماتی سالانه در گزارش اشتغال انجام خواهد شد که ممکن است به تعدیلات نزولی در اشتغال ایجاد شده در سال تا مارس 2024 منجر شود. بعد از انتشار آمار شاخص خرده‌‌فروشی قوی در ماه ژوئیه، حرکت صعودی ایجاد شده در بازار مالی پایدار نبوده و دلار به شدت ضعیف شده است. این ضعف دلار به این دلیل نیست که نرخ‌‌ بهره در آمریکا کاهش یافته‌‌، بلکه بیشتر به دلیل فعالیت‌‌های سفته‌‌بازان است. بنابراین، به نظر می‌رسد که سفته‌‌بازان در حال بررسی ضعف عمومی دلار پیش از اولین کاهش نرخ فدرال رزرو در 18سپتامبر هستند.

روز سه‌‌شنبه، گزارش دستمزدهای توافق‌‌شده در منطقه یورو برای سه ماه دوم منتشر خواهد شد. اگر این داده‌‌ها پایدار باشند، ممکن است سرمایه‌گذاران انتظارات خود از کاهش نرخ بهره توسط بانک مرکزی اروپا در سال‌جاری را کاهش دهند. در حال حاضر، بازار پیش‌بینی می‌کند که کاهش نرخ بهره در سال‌جاری صورت گیرد. پیش‌بینی می‌‌شد که سیاست‌‌های تهاجمی بانک مرکزی انگلستان (BoE) ممکن است باعث محدود شدن افزایش‌‌های پوند شود، سخنرانی رئیس بانک انگلستان، اندرو بیلی، در سمپوزیوم جکسون هول فدرال رزرو در روز جمعه ممکن است بر وضعیت پوند تاثیر بگذارد. در مجموع، ضعف دلار و تقاضای ناشی از فعالیت‌‌های ادغام و تملیک به تقویت جفت ارز پوند/دلار(GBPUSD ) کمک کرده‌‌اند. این عوامل ممکن است به پوند استرلینگ کمک کنند تا نسبت به پیش‌بینی‌‌ها قوی‌‌تر باقی بماند، حتی در شرایطی که سیاست‌‌های پولی بانک انگلستان به نظر تهاجمی می‌‌آید.

Untitled-1 copy

Untitled-2 copy

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان