بسیاری از شرکت‌هایی که بازگشت به دفتر کار را اجباری کرده‏‏‌اند، در جذب نیرو به مشکل خورده‏‏‌اند

مدل کار ترکیبی رفتنی نیست!

شماره روزنامه: ۶۰۸۴ تاریخ چاپ: ۱۴۰۳/۰۵/۳۰ ...

خبر خوب برای ارتش وسیع افرادی که در دوران قرنطینه کرونا از خانه و با لباس راحتی کار کردند و همچنان می‌‌‌خواهند همان فرمان را ادامه بدهند: طبق گزارش IWG، این شرکت در نیمه اول امسال 19‌درصد بیش از نیمه اول سال گذشته قرارداد اجاره فضای کار منعطف بسته است.

 IWG اعلام کرده که به خاطر افزایش روی‌‌‌ آوردن کارفرمایان به راهکار‌‌‌های کار ترکیبی، با رقم 2.1میلیارد دلار، بیشترین درآمد سازمانی خود تاکنون را به دست آورده است. این شرکت در بیانیه درآمد سه ماه دوم خود اعلام کرد که بخش قابل‌توجهی از این فضاهای کار ترکیبی تازه در حومه تشکیل شده‌‌‌اند و این مهر تایید دیگری است بر تغییر الگوهای کاری.

در عین حال، تحقیقات گوناگونی نشان می‌دهند که کسب و کارها در حال کاهش فضای دائمی کار خود هستند.

طبق آمار منتشر‌شده از سوی سازمان املاک تجاری جهانی جی‌‌‌ال‌‌‌ال، 48‌درصد از مشتریان در بازارهای بزرگ ‌‌‌همچون بریتانیا، آلمان و فرانسه، به دنبال این هستند که در سه تا پنج سال آینده فضای کاری کوچک‌تری داشته باشند، چون سیستم میز اشتراکی و کار ترکیبی یعنی تعداد افراد کمتری در آن واحد در محل کار حضور دارند. در نتیجه، میل به کوچک‌‌‌سازی محل کار همراه با افزایش به‌‌‌کار‌‌‌گیری راهکارهای کاری انعطاف‌‌‌پذیر نشان می‌دهد که نبرد بر سر دورکاری دارد جان می‌‌‌بازد. حداقل در حال حاضر این‌‌‌طور به نظر می‌رسد که کار ترکیبی رفتنی نیست.

 فقط یک‌‌‌سوم مدیران انتظار دارند کارکنان برگردند

فقط داده‌‌‌های اجازه دفاتر کار نیست که به نرم شدن مدیران نسبت به دورکاری اشاره دارد. حتی خود مدیران عامل هم اذعان داشته‌‌‌اند که نظرشان تغییر کرده است. شرکت شبکه خدمات حرفه‌‌‌ای بین‌المللی KPMG از مدیران عامل شرکت‌هایی در آمریکا که حداقل 500 میلیون دلار درآمد دارند نظرسنجی کرده و متوجه شده که تنها یک‌سوم از مدیران عامل انتظار دارند تمام کارکنانشان طی سه سال آینده به محل کار برگردند.

این رقم چرخش 180 درجه‌‌‌ای نسبت به سال گذشته داشته است که 62‌درصد از مدیران عامل پیش‌بینی می‌‌‌کردند دورکاری تا سال 2026 ریشه‌‌‌کن شود. آن زمان 90‌درصد از مدیران عامل می‌‌‌گفتند به حدی برای بازگرداندن کارکنان به قلعه‌‌‌هایشان مصر هستند که برای جلب رضایت نیروها حقوق‌‌‌ها را افزایش داده‌‌‌اند، سمت‌‌‌ها را ارتقا می‌دهند و ماموریت‌‌‌هایی که طرفدار بیشتری دارند نصیب کسانی می‌شود که حضور بیشتری در محل کار داشته باشند. اما حالا مدیران نظر دیگری دارند. تقریبا نیمی از آنها به این نتیجه رسیدند که آینده بازار کار قطعا ترکیبی خواهد بود که این رقم نسبت به سال گذشته 34‌درصد بیشتر شده است.

 این تغییر عقیده به‌خاطر چیست؟

بسیاری از مدیران عامل سال گذشته را صرف متقاعد کردن کارکنانشان کردند تا عادات دوران پاندمی را کنار بگذارند، اما تلاش‌‌‌هایشان با مقاومتی بیش از آ‌‌‌نچه انتظار داشتند، مواجه شد. تحقیقات نشان‌‌‌ داده که 99‌درصد از شرکت‌هایی که برگشت به محل کار را اجباری کرده‌‌‌اند، با کاهش مشارکت کارکنانشان مواجه شده‌‌‌اند.

در همین اثنی، داده‌‌‌های دیگری نشان می‌دهند که تقریبا نیمی از شرکت‌هایی که بازگشت به محیط کار را اجباری کردند، با نرخ ترک‌‌‌کاری بیش از آنچه پیش‌بینی می‌‌‌کردند، مواجه شدند و 29‌درصد از شرکت‌هایی که بازگشت به دفتر کار را اجباری کرده‌‌‌اند در جذب نیرو به مشکل خورده‌‌‌اند.

در واقعیت، تصمیم «دویچه بانک» برای قدغن کردن دورکاری دو روز جمعه و دوشنبه کارکنان، با واکنش خوبی مواجه نشد و طبق گزارش‌‌‌ها تعداد زیادی از 90‌هزار نیروی کارش در پیام‌‌‌رسان داخلی شرکت انتقادات تند و تیزی کردند تا نارضایتی خود را از این تصمیم اعلام کنند. شرکت «گرایندر» هم زمانی که دستور بازگشت به محل کار را به صورت سفت و سختی اجرا کرد، در عرض دو هفته تقریبا نیمی از کارکنان خود را – از جمله بیشتر اعضای تیم مهندسی - از دست داد که شرکت را با مشکلات فنی عدیده‌‌‌ای مواجه کرد.

در شرکت آمازون که حدود 30‌هزار نفر از کارکنانش دادخواستی را امضا کرده‌‌‌اند تا به سیاست بازگشت به محل کار اعتراض کنند و 1800 نفرشان تهدید به ترک کار کرده‌‌‌اند، مدیران همچنان شاکی هستند که کارکنان از سه روز حضور در محل کار که سال گذشته تعیین شده بود هم طفره می‌‌‌روند.

شاید جدیدترین داده‌‌‌های اجاره دفاتر کار نشان می‌دهد که در آینده کار، حد وسط مطلوب، کار ترکیبی باشد.

منبع: Fortune

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان