هشدار درباره کاهش فاجعه‌بار تراز دریای خزر

آذربایجان نسبت به کاهش "فاجعه‌بار" سطح آب دریای خزر هشدار داد.

موضوعات محیط زیستی دریای خزر یکی از موضوعات مطرح شده میان رئیس جمهور روسیه و جمهوری آذربایجان بود و الهام علی‌اف؛ رئیس‌جمهور آذربایجان نگرانی خود را از کاهش "فاجعه‌بار" سطح آب دریای خزر با ولادیمیر پوتین؛ رئیس‌جمهور روسیه، در میان گذاشت و اعلام کرد که هر دو رهبر توافق کرده‌اند که این وضعیت را تحلیل و بررسی کنند.
 
به گزارش تسنیم، علی‌اف در یک کنفرانس خبری در کنار پوتین در باکو گفت: از پنجره اتاقی که در آن مذاکره می‌کردیم، به پوتین صخره‌هایی را نشان دادم که فقط دو سال پیش زیر آب بودند، اما امروز این صخره‌ها یک متر بالاتر از سطح آب ظاهر شده‌اند.
 
آذربایجان نسبت به کاهش "فاجعه‌بار" سطح آب دریای خزر هشدار داد.
 
علی‌اف گفت که او و پوتین توافق کرده‌اند وضعیت موجود را که به گفته او به یک فاجعه زیست‌محیطی تبدیل شده است، بررسی کنند.
 
دریای خزر که بزرگترین دریاچه داخلی جهان محسوب می‌شود، میان آذربایجان و قزاقستان قرار دارد و روسیه در شمال و ایران و ترکمنستان در جنوب آن واقع شده‌اند.
 
بر اساس مطالعات علمی، سطح آب دریای خزر که در طول قرن گذشته به شدت نوسان داشته از اواسط دهه 1990 میلادی در حال کاهش است.
 
نازیم محمودوف؛ رئیس خدمات ملی هیدرومتری وزارت اکولوژی آذربایجان، به رویترز گفت که سطح آب به دلیل افزایش تبخیر مرتبط با تغییرات اقلیمی و همچنین انحراف آب رود ولگا برای آبیاری تحت تأثیر قرار گرفته است.
 
وی تأکید کرد که تغییرات در سطح دریای خزر تأثیرات محیطی و اقتصادی دارد و به ویژه در عملیات‌های نفت و گاز دریایی و تجارت از بنادر مشکل‌ساز شده است.
 
رئیس خدمات ملی هیدرومتری وزارت اکولوژی آذربایجان با اشاره به نقش تغییر اقلیم در این موضوع، خواستار تلاش‌های جهانی برای کاهش انتشار گاز‌های گلخانه‌ای شد.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان