جوکر بانوان؛ المپیک خنده و سرگرمی

حضور زنان در برنامه محبوب جوکر، نه تنها به این مسابقه جان تازه‌ای بخشیده، بلکه فرصتی است تا استعدادهای سرشاز زنان ایرانی در عرصه‌ی طنز و کمدی به نمایش گذاشته شود.

عصر ایران؛ مهدی موسوی تبار، روزنامه‌نگار و منتقد - آخرین قسمت‌های فصل اول جوکر بود که درخواست‌ها برای حضور بانوان در این برنامه به اوج خودش رسید. مطالبه‌گران حضور بانوان استدلال می‌کردند که وقتی بازیگران طنز مستعد و متعددی داریم و حضورشان در سریال‌ها و فیلم‌های سینمایی هم موثر و قابل توجه است چرا نباید آنها سهمی از جوکر داشته باشند؟ آن هم وقتی قرار نیست چارچوبی از بین برود و خط قرمزی هم شکسته شود. درخواستی که به نظر معقول می‌آمد. در خانواده و اطراف خودمان هم کم ندیدیم دختران و زنانی که طنز را بلدند و در کنار عفاف ذاتی ایرانی، از آن استفاده می‌کنند. مخالفان حضور زنان اما احتمالا استنادشان به نمونه‌های خارجی جوکر بوده و بازخوردهای احتمالی این برنامه در جامعه.

آنچه در این دو قسمت جوکر بانوان دیدیم نشان داد که حق با گروه اول بوده و شاهد صحنه‌های جذاب و شوخی‌های بجایی بودیم که حتی از فصل اول هم شیرین تر و جذاب‌تر است. این در حالی است که همه می‌دانند و می‌دانیم که ملاحظات و محدودیت‌های بانوان در جوکر به مراتب از آقایان بیشتر است و در چنین فضایی، خنداندن و نخندیدن به شدت دشوارتر است. در جوکر بانوان خلاقیت بیشتری نسبت به فصل آقایان می‌بینیم و البته که مهمترین دلیلش وجود موانع و محدودیت‌ها در اجرا و طراحی است.

پیشتر و در مسابقه استندآپ کمدی «خندوانه» و با همین محدودیت‌ها شاهد هنرنمایی دختران و بانوان کشورمان بوده‌ایم و حالا در جوکر بانوان، شاهد به بلوغ رسیدن این هنرنمایی هستیم. پرهیز از لودگی و شوخی‌های سخیف، بهره‌گیری از طنز موقعیت و حتی خلاقیت در استفاده از اشتباهات فردی برای خنداندن سایر شرکت‌کنندگان از جمله ویژگی‌های مثبتی است که در جوکر بانوان مشاهده می‌کنیم. همه این ویژگی‌ها را بگذارید در کنار قدرت بازیگری و شیرینی ذاتی بیشتر این بازیگران و آن زمان است که با مجموعه‌ای از اجراهای جذاب و گیرا مواجه می‌شوید.

میزان مخاطبان جوکر بانوان در همین سه (چهار) قسمت پخش‌شده نشان می‌دهد که این جنس برنامه‌ها چقدر طرفدار دارد و با وجود فاصله افتادن یکماهه بین پخش قسمت آقایان و خانم‌ها، اما تماشاگران جوکر همچنان آن را دنبال می‌کنند و تفاوت یک اثر با کیفیت و آثار فاقد کیفیت را به خوبی تشخیص می‌دهند.

جوکر بانوان فقط یک شوی تلویزیونی و یک مسابقه نیست و مجالی است نه صرفاً برای بازیگران، که برای عموم دختران و زنانی که هنر طنز و کمدی را می‌شناسند و آن را در چارچوب و ساختاری اصولی و اساسی اجرایی می‌کنند. اگر پیش از انقلاب بازیگران زن کمدی اندکی داشتیم که اصلاً دیده نمی‌شدند اما پس از انقلاب شاهد بروز و ظهور استعدادهایی در این زمینه بودیم که جایگاه کمدی و طنز زنان را چندین طبقه بالا بردند. جوکر بانوان از این ظرفیت هم استفاده کرده و استفاده خواهد کرد و این ظرفیت را به دید عموم هم گذاشته است.

واقعیت این است که باید از پخش چنین برنامه‌هایی حمایت شود و نمونه‌های مشابه آن نیز ساخته شود. فرهنگ بالای ایرانی، دقت و نظارت سازندگان برنامه و بالاتر از همه، حیا و عفاف ذاتی زنانِ ما اجازه نمی‌دهد که برنامه‌ای مانند جوکر بانوان به ابتذال کشیده شود و حتی به آن نزدیک شود.

 وقتی با خیال راحت می‌توان در کنار خانواده، جوکر بانوان را تماشا کرد و نگران بدآموزی نبود و از ته دل خندید و در این روزگارِ سخت، فرصتی برای فراموشی دردها یافت چرا باید جلوی چنین اتفاق مبارکی گرفته شود؟

جوکر بانوان المپیکی است از خنده و سرگرمی که برای شرکت‌کننده و مخاطبش طلا می‌خواهد و خنده و روزگارِ خوش. در این المپیک هم دختران و زنان ما می‌درخشند و توانایی‌هایشان را به همگان نشان می‌دهند و دل مخاطبانشان را می‌برند تا رویایِ زندگی بی‌غم و غصه؛ حتی برای چند دقیقه.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان