۲۰ دلیل برای رای اعتماد بالا به دکتر عباس علی آبادی

نمایندگان مجلس در آستانه رأی اعتماد به کابینه پیشنهادی، بر سر صلاحیت عباس علی آبادی برای وزارت نیرو به بحث و جدل پرداختند.

نمایندگان مجلس بعداز چندروز پرفشار و مباحث فشرده بر سر مخالفت یا موافقت با وزرای پیشنهادی دکتر پزشکیان، به روز پایانی بررسی صلاحیت کابینه رسیده‌اند و نوبت به انداختن آرای مثبت و منفی در صندوق است.

به گزارش دیده‌بان ایران؛ کابینه‌ای که از طرف رئیس جمهور، دولت وفاق ملی نام گرفته و همه طیف‌ها و جناح‌ها در آن سهم و نقش دارند.

دکتر عباس علی آبادی، یکی از وزرای دولت سیزدهم است که بعداز حدود یکسال فعالیت در جایگاه وزیر صمت، به حوزه تخصصی خود یعنی نیرو که در آن بیش از سه دهه سابقه و تجربه دارد، برگشته و در صورت تایید پارلمان، میراث نامطلوبی از برق و آب کشور را تحویل خواهد گرفت تا مثل دهه هشتاد، کشور را از مخاطرات جدی این حوزه نجات داده و بحران‌های جدی را از مردم و نظام دور سازد.

اما سوال این است؛ چرا عباس علی آبادی، گزینه مناسبی برای اداره وزارت مهم نیرو شناخته می‌شود؟ و چرا دکتر پزشکیان سکان این حوزه حیاتی و آسیب دیده وطن را به او سپرده است؟

1- علی آبادی به هیچ دسته و گروه و جناحی وابستگی ندارد و فقط متمرکز بر کار و نتیجه است؛ بنابراین به منافع ملی فکر می‌کند و بدون افتادن در دام مناسبات سیاسی، برای وفاق کابینه پزشکیان اصلح است.

2- همانند رئیس جمهور به کار کارشناسی اعتقاد جدی دارد و تا حرفی از نظر کارشناسی معتبر نباشد، نمی‌پذیرد. افرادی که با او کار کرده اند از بحث‌های جدی برای روشن شدن ابعاد یک موضوع قبل از تصمیم گیری سیاستی خبر می‌دهند.

3- وزارت نیرو درگیر یک ابر بحران و یک بحران است: ابر بحران آب و بحران برق. علی آبادی در روز اول ورود به وزارت نیرو، به همه ابعاد بحران آشناست و برنامه خود را که مورد تأیید صد درصدی کمیسیون انرژی مجلس قرار گرفته با اتکا به اشراف به هر دو حوزه نوشته است و لازم نیست مثل یک تازه وارد، یک سال زمان مصروف فاز شناسایی کند تا تازه برای راه حل‌ها فکر کند.

4- تجربه علی آبادی در معاونت برق و انرژی وزارت نیرو که باعث دستیابی به رکورد تاریخی احداث نیروگاه در ظرف یک سال در سال 1389 شد، نشان داده او سیاست گذاری منجر به نتایج بزرگ را سال‌ها پیش تجربه کرده است. حضور کوتاه مدت در وزارت صمت هم او را در مقام سیاست گذاری با تجربه‌تر کرد.

5- او چندین سال مدیرعامل یک شرکت حاکمیتی در حوزه آب بود. حضور در شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران که با منابع مالی دولتی طرح‌های بزرگ اجرا می‌کرد، فهم عمیقی از مدیریت پروژه به او داد. یعنی جایی که باید عوامل متعددی را در حاکمیت و دولت و بخش خصوصی ساخت و تولید و پیمانکاری بسیج و هماهنگ کرد تا یک پروژه بزرگ به سرانجام برسد.

6- دوباره و در یک محیط متفاوت بنگاه داری بورسی در مپنا باید از مسیربازاریابی و مناقصه در داخل و خارج کشور، پروژه می‌گرفت و اجرا می‌کرد. جایی که باید منابع مالی تأمین می‌کرد، با کارفرمایان متعدد کار می‌کرد، زنجیره تأمین را شکل می‌داد، حقوق چند هزار نفر را هر ماه پرداخت می‌کرد، برای گرفتن مطالبات هنگفت معوق مذاکره می‌کرد، مجمع عمومی سهامداران را برگزار می‌کرد و غیره. همه این‌ها او را آشنا با حال و روز و مصائب و گرفتاری‌های شرکت‌هایی کرده است که باید برای تحقق برنامه‌های حوزه آب و برق کار کنند

7- سال‌هایی که در دانشگاه تدریس کرده، باعث شده ارتباط نزدیکی با نسل جوان داشته باشد و با دیدگاه‌های آن‌ها آشنا شود.

8- اعتقاد جدی به اشتغالزایی برای نیروی کار ایرانی متخصص و ماهر از مسیر تقویت تولید دارد.

9- از نظر علی آبادی، جدی‌ترین راه برای خلق ثروت دانش بنیان شدن اقتصاد است. او هر جا بوده اقدامات وسیعی برای تقویت بخش دانش بنیان صنعت انجام داده و در دوران کوتاه وزارت صمت، ساز و کار اولیه برای تقویت دانش بنیان‌ها ایجاد کرد.

10- از نظر علی آبادی، شرکت‌های ایرانی باید توان صادراتی پیدا کنند تا هم کیفیت محصولاتشان را بالا ببرند و هم خودشان درآمد ارزی داشته باشند. امضای علی آبادی پای قرارداد‌ها بزرگ صادرات خدمات فنی و مهندسی است.

11- به دیپلماسی اقتصادی اعتقاد راسخ دارد و هر چه در توان داشته برای برقراری ارتباط با کشور‌های دوست و همجوار به کار بسته است. علی آبادی جزء مقامات شناخته شده برای همتایان خارجی خود است و این می‌تواند کمک شایانی برای تسهیل حضور شرکت‌های ایرانی در بازار‌های خارجی باشد.

12- علی آبادی مخالف قیمت گذاری دستوری است، اما با شوک درمانی مخالف است. از نظر او باید به تدریج و با رعایت همه جوانب، تولید و سرمایه گذاری را در ایران جذاب کنیم.

13- به ضرورت تام و حیاتی بهبود "شدت انرژی" کشور اعتقاد جدی دارد و برای آن تلاش کار کرده است. ذخیره سازی انرژی، برقی سازی، سیکل ترکیبی کردن نیروگاه‌های گازی، تصفیه پساب و باز چرخانی، توسعه فناوری تجدیدپذیر در دوران مسئولیت‌های پیشین و فعلی او، از همین مسیر است.

14- او معتقد است کشور، در سال میلیارد‌ها دلار ثروت خود را به صورت غیرهوشمند هدر می‌دهد؛ بنابراین در تلاش بوده تا راه حل‌هایی برای حفظ این ثروت ملی طراحی کند.

15- برای رفع موانع تولید گام‌های جدی برداشته و بخش‌های مختلف را با این مسیر همراه کرده است.

16- به عمق بحران آب در کشور واقف است و به دنبال الگوی حل آن از طریق توسعه پایدار و با مشارکت مشاوران، متخصصان و شرکت‌های بخش خصوصی است.

17- مفهوم سرمایه گذاری در آب و برق را می‌فهمد و برای آن برنامه دارد.

18- بحران‌های اقلیمی و زیست محیطی را از نزدیک بررسی کرده و می‌داند که برای حل مسائل آب و برق، باید محیط زیست را هم در کار لحاظ کند.

19- مرکز نشین نبوده و همه استان‌ها را از نزدیک بازدید کرده، به همین دلیل، انتظارات اجتماعی را خیلی خوب مد نظر دارد.

20- و از همه مهتر اینکه او پاکدست است و برای مطامع شخصی به وزارت نیروی پر چالش و بدهکار و بی پول نیامده است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان