تشدید تنش‌ها میان ایران و آلمان بر سر تعطیلی موسسه گوته: سفیر ایران احضار شد

در پی اقدام متقابل ایران در تعطیلی یک موسسه زبان آلمانی در تهران، وزارت خارجه آلمان سفیر ایران را احضار کرد.

مهر نوشت: وزارت خارجه آلمان با نقض منشور ملل متحد در خصوص لزوم عدم مداخله در امور داخلی کشورهای مستقل، از تصمیم برلین برای احضار سفیر ایران در این کشور خبر داد.

 آژانس فرانس پرس هم اکنون با انتشار خبری فوری گزارش داد: وزارت خارجه آلمان اعلام کرد که سفیر ایران در برلین را احضار می‌ کند.

به گزارش این خبرگزاری، آلمان امروز سه شنبه با نقض منشور ملل متحد در خصوص لزوم عدم مداخله در امور داخلی کشورهای مستقل اعلام کرد که سفیر ایران را به بهانه تعطیلی یک موسسه زبان آلمانی در تهران احضار خواهد کرد.

وزارت امور خارجه آلمان با ادعای اینکه اقدام مقامات امنیتی ایران علیه موسسه زبان آلمانی در تهران را محکوم می کند، این اقدام را غیرقابل توجیه خواند و افزود: سفیر ایران احضار خواهد شد.

این در حالیست که مؤسسه گوته وابسته به سفارت آلمان در تهران واقع در خیابان دیباجی جنوبی امروز پلمب شد.

گفتنی است، رسانه‌های آلمان روز چهارشنبه 3 مرداد اعلام کردند که نیروهای پلیس این کشور به «مرکز اسلامی هامبورگIZH» حمله کردند و هم‌زمان وزارت کشور آلمان نیز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که این مرکز اسلامی و سازمان‌های تابعه آن را ممنوع کرده و مدعی شد که «این انجمن اهداف اسلام‌گرایی افراطی» را دنبال می‌کند.

پلیس آلمان آبان‌ماه پارسال به بهانه بررسی برخی ادعاهای واهی و فاقد مدرک و سند، به مرکز اسلامی هامبورگ و 54 مرکز دیگر در 7 ایالت فدرال حمله کرد. وزارت کشور آلمان در آن زمان با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: مرکز اسلامی هامبورگ و نهادهای تابعه به ظن اقدام علیه نظم عمومی مورد بررسی و 54 مرکز در 7 ایالت فدرال مورد بازرسی قرار گرفتند. در این بیانیه بدون ارائه هرگونه سند و مدرکی ادعاهایی علیه فعالیت‌های مرکز اسلامی هامبورگ مطرح شد.

مرکز اسلامی هامبورگ از مراکز مهم اسلامی و قدیمی آلمان است که سال 1332 با حمایت آیت الله بروجردی در شهر هامبورگ تأسیس شد. انتشار مجلاتی به زبان آلمانی و فارسی و ارائه خدمات مشاوره‌ای، بخشی از اقدامات این مرکز است. این مجموعه اسلامی، کتابخانه‌ای با بیش از 6 هزار عنوان کتاب در موضوعات مختلف اسلامی و شیعی دارد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان