ویژه‌های مشرق/

چرا اصلاح طلبان مدعی رئیس جمهور ساختن از پزشکیان هستند؟ / رئیس‌جمهور قرار نیست معجزه کند!

اصلاح طلبان رادیکال به انحای مختلف موج نقد علیه پزشکیان را شروع کرده اند، روزی از پوپولیست بودن آن می گویند، روزی از بی برنامگی آن!

سرویس سیاست مشرق- در میان انبوهی از گزارش‌ها و تیترهای خبری، در یک بسته کامل با نام «ویژه‌های مشرق» شما را در جریان مسائل مهم و اثرگذار از نگاه روزنامه‌های کشور قرار می‌دهیم.

در این ویژه‌نامه، نگاهی به آخرین مواضع جناح‌های سیاسی و تحولات مهم داخلی، خارجی، اوضاع اقتصادی و اجتماعی کشور انداخته می‌شود که مخاطبان بامطالعه آن به رهیافت‌های مهم، نکات و تأملات از سیر وقایع اثرگذار دست خواهند یافت، در این بخش با ما همراه باشید.

**********

روزنامه‌های امروز دوشنبه 30 مردادماه در حالی چاپ و منتشر شد که روز داغ تعیین کابینه در بهارستان، جزئیات توافق دوحه بر اساس پیشنهاد امریکا و پزشکیان و چپ رادیکال در صفحات نخست روزنامه های امروز برجسته شده است.

یک روزنامه اصلاح طلب با برجسته سازی دوباره انتخابات ریاست جمهوری و طرح نقش موثر اصلاح طلبان در پیروزی مسعود پزشکیان، راهبرد اصلاح طلبان برای سهم خواهی و تمامیت خواهی بر اساس ادعا را آشکار ساخت.

روزنامه هم میهن طی گزارشی با انتقاد از طرح برخی مطالب مبنی بر نقش کمرنگ اصلاح طلبان و سیدمحمد خاتمی در پیروزی پزشکیان دلیل پردازش به این موضوع را نه نه برای امروز که برای آینده دانست که به زعم این روزنامه، نقش نیروهای سیاسی در شکل‌گیری تحولات مهم اجتماعی-سیاسی ارزیابی شود.

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه حمایت زودهنگام خاتمی و جبهه اصلاحات از کاندیداتوری پزشکیان و تشکیل ستادهای انتخاباتی برای وی باعث پیروزی وی دانست و در این زمینه نوشت، حمایت زودهنگام جبهه اصلاحات و سیدمحمد خاتمی از مسعود پزشکیان یک «وضعیت سیاسی» ایجاد کرد که منجر به 3 اتفاق مهم شد: اول پر شدن آستانه افراد؛ دوم افزایش انتظارات نسبت به مشارکت بالای مردم؛ و سوم نمایش سازمان‌یافتگی؛ امری که بر اساس نظریات شیلینگ، تیلی و گرانووتر، منجر به کنش جمعی و افزایش مشارکت انتخاباتی شد.

هم میهن اما در ادامه در تلاش برای هژمون ساختن طیف اصلاح طلبان ساختاری برای اصلاح طلبان نهادی، گریزی هم به دعوت به انتخابات روزنه گشایان در انتخابات مجلس و مقایسه آن با انتخابات ریاسن جمهوری زد و نوشت، تشکیل ستادهای حمایت از پزشکیان توسط جبهه اصلاحات در سرتاسر کشور پیامدهای دیگری هم داشت؛ در شرایطی که بسیاری از مردم تمایلی برای شرکت در انتخابات نداشتند و کنش‌هایی نظیر بیانیه روزنه‌گشایی در انتخابات مجلس نیز نتوانسته بود این فضا را بشکند.

این روزنامه در ادامه نوشته است:

حضور فعالانه سازمان اصلاح‌طلبان در سرتاسر کشور، باعث شد تا اتمسفر سیاسی در کشور تغییر کند، فضای تحریم انتخابات و مارپیچ سکوتی که حول آن شکل گرفته بود، شکسته شود و بسیاری از کنشگران مدنی و سیاسی، جرأت و جسارت کنش انتخاباتی پیدا کنند. این حمایت باعث شد تا بسیاری از چهره‌های خاموشی که در سطح ملی و محلی اثرگذار بودند، به میدان بیایند.

چرا اصلاح طلبان مدعی رئیس جمهور ساختن از پزشکیان هستند؟ / رئیس‌جمهور قرار نیست معجزه کند!

گفتنی است این مطالب در شرایطی از سوی روزنامه هم میهن طرح و بیان می شود که می توان گفت؛

1 - طرح موضوع نقش موثر اصلاح طلبان در پیروزی پزشیکان در شرایطی است که این مساله بیش از هر چیز ظهور و بروز یافته تحلیل های داخلی میان اصلاح طلبان است که نسبت به عاملیت شخص خاتمی و حتی اصلاح طلبان در پیروزی پزشیکان تردیدهای جدی دارند.

2 - بیان این مطالب نشان می دهد که اصلاح طلبان طرح گزاره هایی مبنی بر عدم نقش موثر اصلاح طلبان در پیروزی پزشکیان را عاملی برای بر هم خوردن توازن قوا با حاکمیت و دولت چهاردهم ارزیابی می‌کنند.

طرح این قبیل مباحث را باید در راستای تلاش برای تولید حقانیت برای اصلاح طلبان جهت سهم خواهی و تمامیت خواهی دانست.

روزنامه شرق با بیان اینکه پزشکیان معجزه گر نیست، تاکید کرد در این زمینه نباید حرف آخر را اول زد! این روزنامه در یادداشتی با بیان اینکه با وجود تمام این مسائل و مشکلات، کشور نه صرفاً با جابه‌جایی افراد و تغییرات ظاهری در کابینه بلکه با تغییر سیاست‌ها می‌تواند از مشکلات و گرفتاری‌ها خارج گردد، نوشت:

پزشکیان اگر نیازمند حمایت و پشتیبانی مردم در جهت رشد سرمایه اجتماعی دولت خود است، تجربه رفتارهای پوپولیستی بعضی از دولت‌های گذشته را نباید فراموش کند. این رفتارها قادر نخواهند بود بی‌اعتمادی ناشی از مشکلات ملموس معیشتی و اجتماعی را حل کند.

این روزنامه اما در ادامه با اشاره به انتقادات مطرح شده از سوی اصلاح طلبان در خصوص ترکیب کابینه نیز تاکید کرد، پزشکیان هیچ‌گاه در اظهارات و اعلام مواضعش تعهدی مبنی بر تشکیل یک کابینه کاملاً اصلاح‌طلب را نداده بود. بلکه همواره بر تعدیل و دوری از افراط و تفریط تاکید داشت. بنابراین، از وی نباید انتظار داشت که اولویت‌های دولتش با اولویت‌های سیاسی-اجتماعی اصلاح‌طلبان انطباق کامل داشته باشد.

شرق اما در ادامه با بیان اینکه چیزی تمام نشده می نویسد، نقش کارگزاران دولت در سطح استان‌ها که ارتباط ملموس‌تری با جامعه دارند، شاید مهم‌تر از نقش اعضای کابینه باشد. به‌طور قطع، نقش دکتر مسعود پزشکیان در انتخاب کارگزارانش در سطح استان‌ها هنوز پابرجاست. در پایان لازم به یادآوری است که نه پزشکیان معجزه‌گر است و نه از وی انتظار معجزه داشتن معقول است. منتها حرف آخر را هم نباید در اول راه زد.

چرا اصلاح طلبان مدعی رئیس جمهور ساختن از پزشکیان هستند؟ / رئیس‌جمهور قرار نیست معجزه کند!

تاملی بر این مطالب نشان می دهد که در وهله نخست اصلاح طلبان به انحای مختلف موج نقد علیه پزشکیان را شروع کرده اند. روزی از پوپولیست بودن آن می گویند، روزی از بی برنامگی، روز دیگر از در سطح طبقه متوسط نبودن و ...از جانب دیگر اصلاح طلبان گرچه خود را منتقد کابینه نشان می دهند اما برای بدست گیری تمامی لایه های میانی مدیریتی برنامه ریزی سنگینی کرده اند.

اصلاح طلبان اما در سطحی دیگر می‌کوشند تا با طرح این مباحث، از احیای جریان اصلاحات سخن به میان آورده و از دیگر سو به دنبال استیلا بر دولت چهاردهم هستند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان