آیا سهامداران نمود عملی وعده‌وعیدهای حمایتی را در صحنه معاملات خواهند دید؟

دلسردی بورس از وعده‏‏‏‏‌ها

شماره روزنامه: ۶۰۸۵ تاریخ چاپ: ۱۴۰۳/۰۵/۳۱ ...

شاخص هموزن نیز در جریان معاملات دیــــروز افـــت 0.14‌درصدی را تجربه کرد و شاخص‌کل فرابورس نیز 0.06‌درصد از ارتفاع خود را از دست داد. همچنین در روز گذشته، 120‌میلیارد‌تومان پول حقیقی از گردونه معاملات سهام خارج شد و ارزش معاملات خرد نیز رقم‌ هزار و 508‌میلیارد‌تومان را ثبت کرد.

تغییر مجدد دامنه‌نوسان؟

سازمان بورس از روز یکشنبه، چهاردهم مردادماه دامنه‌نوسان بازار را به مثبت و منفی یک‌درصد کاهش داد و در ادامه و برای معاملات هفته‌جاری نیز دامنه‌نوسان یک‌درصد افزایش پیدا کرد.کاهش دامنه‌نوسان منجر به کاهش ارزش معاملات در صحنه معاملات سهام شد و مخالفان و منقدان خاص خود را داشت. برخی این اقدام سازمان را دستکاری در روند بازار و به‌عنوان تهدیدی برای مزیت نقدشوندگی بازار قلمداد کردند و گروه دیگری نیز تاخیر سازمان در کاهش دامنه‌نوسان بعد از ترور اسماعیل هنیه در تهران را مدنظر قراردادند و معتقدند که اهمال و سستی سازمان بورس در این امر، موجب شد تا شاخص‌کل افت بیش از 5‌درصدی را در دو روز معاملاتی تجربه کند و سبدهای سهام معامله‌گران بیش از 15‌درصد افت ارزش را تجربه کردند.

 تداوم رشد دلار نیمایی

دلار نیمایی که معاملات سال‌جاری را در قیمت 40‌هزار و 550‌تومان آغاز کرده‌بود، به رشد خود ادامه داد و در روز گذشته به 45‌هزار و 254‌تومان رسید؛ این در حالی است که بورس تهران در سال‌جاری، اصلا به این محرک مثبت واکنشی نشان نداده و بازدهی هر سه نماگر اصلی بازار از ابتدای سال‌منفی بوده‌است و بازار اکثر روزهای معاملاتی سال‌جاری را غرق در رکود بوده‌است. افزون بر این روز گذشته، دلار در بازار آزاد نیز در کانال 58‌هزار‌تومان مورد معامله قرارگرفت.

 صندوق‌های اهرمی و کاهش سقف اهرم

یکی از دلایلی که در معاملات روز سه‌شنبه بر روند معاملات بورس تهران سایه افکند، خبری بود که درخصوص صندوق‌های اهرمی مخابره شد. صبح امروز خبری درخصوص کاهش ضریب اهرم صندوق‌های اهرمی از 2 به 1.5 منتشر شد که برخی ادعا کردند صندوق‌ها برای رعایت این حدنصاب، مجبور به‌فروش سهام در بازار خواهند شد، در مقابل نیز برخی از مسوولان سازمان به این موضوع اشاره کردند که این تغییر ضریب، اثری بر فشار فروش در بازار سهام نخواهد داشت و افرادی که چنین ادعایی دارند، باید آیین‌نامه صندوق‌های اهرمی را به‌دقت مطالعه کنند. در معاملات امروز، صندوق موج با توجه به حباب منفی خود، به‌رغم عرضه‌‌‌‌‌شدن صف خرید در چند نوبت، نهایتا در سقف قیمتی روزانه به‌کار خود خاتمه داد. این در حالی بود که صندوق اهرم به‌عنوان بزرگ‌ترین صندوق اهرمی موجود در بازار، در محدوده صف‌فروش قرارگرفت. دیگر صندوق‌های اهرمی بازار نیز در جریان دادوستدهای امروز، با کاهش قیمت پایانی همراه شدند.

 چراغ‌سبز حمایت از بازار

به‌دنبال درخواست‌‌‌‌‌ بانک ملت از بانک‌مرکزی برای تزریق پول به صندوق توسعه بازار سرمایه، با هدف حمایت از بورس، در نهایت بانک‌مرکزی با درخواست بانک ملت موافقت و مجوز واریز نقدینگی به این صندوق را صادر کرد. در نشست فوق‌العاده هفته گذشته شورای‌عالی بورس، بانک‌مرکزی از برنامه حمایتی خود از بازار سرمایه با تزریق منابع شبکه بانکی خبر داده بود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان