حشره‌ای با طعم گوشت گاو و بره؛ رستوران‌ها برای انقلاب در تغذیه آماده می‌شوند؟

منبعی خوب از پروتئین که هنگام پختن طعمی شبیه گوشت گاو یا بره پیدا می‌کند؛ پس آیا آشپزخانه‌ها و رستوران‌های بالاخره برای انقلاب حشرات در تغذیه انسان آماده می‌شوند؟

سال‌هاست که به ما گفته می‌شود، پروتئینِ حشرات در نهایت یک جزء کلیدی از زنجیره جهانی تولید غذا را تشکیل خواهد داد.

به گزارش یورونیوز، البته خوردن حشرات توسط انسان‌ها سابقه‌ای طولانی دارد. در حال حاضر نیز مردم در بیش از 100 کشور جهان به طور منظم از بیش از دو هزار گونه حشرات تغذیه می‌کنند. اما بیشتر این حشرات هنوز از طبیعت برداشت می‌شوند و پرورش آنها در مقیاس صنعتی یک نوآوری جدید است که احتمالا آینده رژیم غذایی جهانی را متحول خواهد کرد.

زنجیره فروشگاه‌های سی‌نزبری (Sainsbury) در سال 2018 شروع به فروش جیرجیرک‌های برشته شده کرد و نظرسنجی مرکز افکارسنجی یوگاو (YouGov) در سال 2019 نشان داد که یک سوم بریتانیایی‌ها انتظار داشتند که مصرف حشرات تا سال 2029 رواج پیدا کند. برآوردهایی هم در بریتانیا انجام شده که نشان می‌دهد، ارزش بازار حشرات خوراکی تا سال 2030 به بیش از 7 میلیارد یورو خواهد رسید.

جیرجیرک

آرون توماس و دیگر بنیانگذاران رستوران یام باگ (Yum Bug)، لئو تیلور، تجارت خود را با فروش آنلاین بسته‌های حاوی دستورالعمل طبخ حشرات در طول همه‌گیری کرونا شروع کردند. آنها سپس به این نتیجه رسیدند که جیرجیرک، نسبت به سایر حشرات خوراکی همچون کرم آرد زرد دارای ویژگی‌های منحصربفردی است.

این روزها رستوران یام باگ غذاهای متنوعی را بر پایه حشرات مختلف سرو می‌کند اما تخصص اصلی آن‌ها به عرضه متفاوت جیرجیرک به عنوان جایگزین گوشت بدل شده است. آرون توماس، یکی از بنیانگذاران یام باگ، می‌گوید: «جیرجیرک به دلیل طعم چیزی شبیه گوشت گاو یا بره است، افزون بر این رنگ قهو‌ه‌ای آن هم کاملا شبیه گوشت گاو و بره است.»

به گفته تیلور و توماس، کیمیاگری‌ای که به وسیله آن جیرجیرک ها به چیزی غیرقابل تشخیص از گوشت چرخ کرده یا بره آب پز تبدیل می‌شوند، بیشتر دستور العمل است تا فرآیند. توماس می‌گوید: «اگر ماشین مخلوط‌ کن و چرخ‌کن در منزل داشته باشید به سادگی می‌تواند این دستورالعمل ساده را اجرا کنید.»

جیرجیرک‌ها یکی از پایدارترین و آسان‌ترین‌ها، یکی از پذیرفته شده ترین‌ها حشرات خوراکی در میان مردم در سراسر جهان است.

با این حال، از نظر پایداری، مقایسه بین گوشت و جیرجیرک کاملاً واضح است. جیرجیرک‌ها برای تولید 1 کیلوگرم غذا فقط به مصرف حدود 1.7 کیلوگرم غذا نیاز دارند، در حالی که برای تولید یک کیلوگرم گوشت مرغ به 4.5 کیلوگرم خوراک نیاز است. این میزان برای گوشت خوک 9.1 کیلوگرم و برای گوشت گاو 25 کیلوگرم است.

همچنین، 70 درصد وزن جیرجیرک‌ها را پس از خشک شدن پروتئین تشکیل می‌دهد که آن را به منبع غنی پروتئین بدل کرده است. گذشته از این کشتار آنها نیز با روش بدون درد انجام می‌شود. جیرجیرک‌های بالغ با کاهش دمای محیطشان برداشت می‌شوند، به این معنی که وارد یک حالت خفته به نام دیاپوز می‌شوند و حداقل از نظر تئوری هیچ دردی از یخ زدن احساس نمی‌کنند.

پس چندان دور از ذهن نیست که جیرجیرک‌ها در آینده‌ای نزدیک، انقلابی در تغذیه انسان‌ها به پا کنند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان