کشورهایی که بیشترین آسیب‌پذیری را در برابر سیاست های تجاری دونالد ترامپ دارند + نمودار

با توجه به وابستگی بسیاری از بزرگترین شرکای تجاری آمریکا به این کشور، برخی کشورها با خطر اقتصادی بالقوه روبرو هستند. بر اساس داده‌های اکونومیست، نمودار زیر کشورهایی را نشان می‌دهد که بیشترین آسیب‌پذیری را در برابر تغییرات احتمالی سیاست تجاری دونالد ترامپ دارند.

اگر دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری 2024 پیروز شود، سیاست تجاری ایالات متحده ممکن است بر حمایت از صنایع داخلی در برابر رقابت خارجی از طریق تعرفه‌های سنگین و یا محدودیت‌های وارداتی متمرکز شود.

تغییر سیاست تجاری ایالات متحده در صورت پیروزی ترامپ

به گزارش روزیاتو، با توجه به برنامه 16 صفحه‌ای حزب جمهوری‌خواه، اعمال تعرفه 10 درصدی بر تمام واردات و کاهش اولویت توافق‌نامه‌های تجاری از جمله تغییرات پیش رو خواهد بود. طبق این دستور کار تجاری جدید، تولید داخلی و کاهش عدم توازن تجاری در اولویت قرار خواهند گرفت.

در نتیجه، با توجه به وابستگی بسیاری از بزرگترین شرکای تجاری آمریکا به این کشور، برخی کشورها با خطر اقتصادی بالقوه روبرو هستند. بر اساس داده‌های اکونومیست، نمودار زیر کشورهایی را نشان می‌دهد که بیشترین آسیب‌پذیری را در برابر تغییرات احتمالی سیاست تجاری دونالد ترامپ دارند.

کشورهایی که بیشترین آسیب‌پذیری را در برابر سیاست های تجاری دونالد ترامپ دارند + نمودار

روش‌شناسی

شاخص ریسک اکونومیست، آسیب‌پذیری و در معرض خطر بودن 70 شریک تجاری بزرگ آمریکا را در برابر تغییرات احتمالی سیاست تجاری این کشور، ارزیابی می‌کند. این شاخص به سه زیرگروه تقسیم شده است: تجارت، مهاجرت و امنیت.

به هر کشور بر اساس شش شاخص تجاری امتیازی داده شد: تراز تجاری دوجانبه، روند تجارت دوجانبه، تراز حساب جاری، صادرات حساس به ایالات متحده، وابستگی به ایالات متحده در کالاها و تجارت، و توافق‌نامه‌های تجارت آزاد با آمریکا.

وضعیت شرکای تجاری کلیدی

در زیر، 10 کشور برتر با بالاترین آسیب‌پذیری در حوزه تجارت در صورت بازگشت ترامپ به قدرت را مشاهده می کنید:

کشورهایی که بیشترین آسیب‌پذیری را در برابر سیاست های تجاری دونالد ترامپ دارند + نمودار

مکزیک، بزرگترین صادرکننده به آمریکا، در رتبه اول فهرست کشورهایی قرار دارد که در برابر این تغییرات آسیب بیشتری می بیند. مکزیک بزرگترین صادرکننده به آمریکا است و این موقعیت را به دلیل مازاد تجاری 152 میلیارد دلاری خود به دست آورده است.

مازاد تجاری به این معناست که ارزش صادرات مکزیک به آمریکا بیشتر از ارزش واردات این کشور از آمریکا است.

کشورهایی که بیشترین آسیب‌پذیری را در برابر سیاست های تجاری دونالد ترامپ دارند + نمودار

با نزدیک‌تر شدن زنجیره‌های تأمین به داخل، مازاد تجاری مکزیک از سال 2020 تقریباً 40 درصد افزایش یافته است. علاوه بر این، حجم قابل توجهی از صادرات شامل خودرو و سایر صادرات حساس مانند آلومینیوم و فولاد است.

امروزه، مکزیک، کانادا و ایالات متحده تحت توافق‌نامه تجاری USMCA فعالیت می‌کنند که تعرفه‌ها را برای کالاهایی که مطابق با مفاد این معاهده هستند، حذف می‌کند. تحت ریاست جمهوری ترامپ، این توافق‌نامه می‌تواند در نهایت هنگام مذاکره مجدد در سال 2026 منحل شود.

کشورهایی که بیشترین آسیب‌پذیری را در برابر سیاست های تجاری دونالد ترامپ دارند + نمودار

چین با بالاترین مازاد تجاری در میان تمام شرکای تجاری ایالات متحده، همچنین با خطر قابل توجهی روبرو است. در صورت انتخاب مجدد، ترامپ قصد دارد تعرفه 60 درصدی یا بیشتر بر کالاهای وارداتی از چین اعمال کند.

در حالی که رئیس جمهور بایدن رویکردی انتخابی‌تر نسبت به صادرات چین اتخاذ کرده است، از جمله تعرفه 100 درصدی بر خودروهای الکتریکی و مالیات 50 درصدی بر تراشه‌های نیمه‌هادی تا سال 2025، سیاست‌های ترامپ فراگیرتر خواهد بود. به عنوان مثال، سیاست‌های بایدن حدود 18 میلیارد دلار کالای چینی را تحت تأثیر قرار می‌دهد، اما سیاست‌های ترامپ بر حدود 427 میلیارد دلار واردات، اثر می گذارد.

همانطور که می‌بینیم، ویتنام و هند نیز به دلیل نقش فزاینده‌شان در تجارت با ایالات متحده، رتبه بالایی در آسیب‌پذیری دارند. آمریکا بزرگترین بازار صادراتی ویتنام و بزرگترین شریک تجاری هند است. علاوه بر این، هر دو کشور مازاد تجاری قابل توجهی با ایالات متحده دارند که یکی از بزرگترین خطرات برای روابط اقتصادی آینده را برای آنها نشان می‌دهد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان